Oshkosh, 27 juli 2017 – De N404RC is een niet veel voorkomend type. Het is een Utva-66, een Joegoslavisch ontwerp waar er in totaal maar 130 van gebouwd zijn. Het heeft alleen dienstgedaan in de Balkan. Het is een robuust toestel dat plaats biedt aan vier personen of twee personen en twee stretcher.
De fabriek van Utva staat in Pančevo in wat tegenwoordig Servië is. De fabriek bestaat nog wel, maar is in 1999 tijdens de NAVO-bombardementen op Servië zwaar beschadigd geraakt. Utva betekend overigens ‘gewone bergeend’. Dat u het maar weet! 😉
De Utva-66 vloog voor het eerst in 1966 en is in 1999 uitgefaseerd. Daarna zijn opvallend genoeg een aantal van deze vliegtuigen terecht gekomen in Canada en de VS. Dit heeft te maken met het feit dat het een sterk toestel is en goede STOL-eigenschappen heeft en dus weinig ruimte nodig heeft om te landen en starten. Dit komt goed van pas in minder herbergzame gebieden.
Voor de voorstuwing is het uitgerust met een Lycoming GSO-480-B1J6 6-cilinder krachtbron. Deze motor levert 320 pk (238 kW) en kan gedurende 5 minuten zelfs belast worden tot 340 pk (253 kW).
Tegenhangers van dit model zijn onder andere de Aermacchi AM.3 en de SIAI-Marchetti SM.1019. Ook heeft dit model wel iets weg van de Cessna O-1 Bird Dog.
De N404RC, die hier in beeld is, kwamen we in 2017 tegen tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh (WI). Daar stond het in zijn voormalige kleuren van de Joegoslavische luchtmacht. In Joegoslavië heeft het vanaf het bouwjaar 1973 gevlogen als 51146. Het toestel heeft als constructienummer 0855. Na uitdiensttreding is het kort YU-DMS geworden. Vanuit Joegoslavië werd het geëxporteerd naar Canada en werd het in februari 1999 de C-GDLZ. Vervolgens werd het in april 2002 in de VS ingeschreven als N404RC.
Een blik op het toestel van dichtbij leert dat het instrumentenpaneel nog hoofdzakelijk origineel is. Dat betekend dat de tekstjes op sommige instrumenten nog in het Joegoslavisch zijn. Met een lettertape is daar dan de Engelse betekenis bij gezet.
Ook goed is te zien dat de achterruit omhoog kan klappen. Dit is om het mogelijk te maken om er twee stretchers in te schuiven.
Verder was nog een (naar ik aanneem nep) machinegeweer op de “hoedenplank” aanwezig. Dit zal ongetwijfeld tot de standaard gevechtsuitrusting hebben behoord bij dit Joegoslavische toestel.
Bij vertrek was goed te zien dat de Utva-66 over STOL-eigenschappen beschikt. Na een korte aanloop kwam het toestel al los van de baan en klom gemakkelijk uit op weg naar zijn thuisbasis Lowell City Airport in de staat Michigan.