Lelystad, 11 februari 2019 – Eindelijk! Het was eindelijk weer eens zonnig weer! Daar hebben we een tijdje op moeten wachten. Ondanks het fraaie vliegweer vielen de bewegingen tegen. Het circuit was met name gevuld met Socata’s van AIS en de Martinair Flight Academy. Uitzondering was de PH-TDR. Deze Tecnam kwam van Hoogeveen even buurten.
Air Waterland
Vandaag was de duiventil bij Air Waterland open. Aan het begin van de middag vertrok de G-IDTO naar Liverpool. Het toestel heeft sinds 18 januari 2019 een nieuwe Britse eigenaar in de vorm van G. Cresdee uit Rainford, niet ver van Liverpool.
Even leek het erop dat deze kist, die te koop stond, PH-DTO zou gaan worden. Het identificatieplaatje was ook al gemonteerd en de letters G-IDTO waren al verwijderd. Dit alles werd teruggedraaid toen zich een Britse koper aandiende.
In tegenovergestelde richting vloog de G-OPDA. Deze Aquila A210 arriveerde vanuit Lydd. Dit kistje uit 2008 werd via Air Waterland te koop aangeboden. Het heeft ook al eerder in de hangaar op Lelystad gestaan. De eigenaar wilde er echter ook nog zelf tussendoor mee vliegen, vandaar dat het kistje tijdelijk weer in de UK verbleef.
Vandaag werd voor het laatst gevlogen als G-OPDA. Zeer binnenkort krijgt het weer een Nederlands kenmerk, dat wordt dan automatisch PH-PDA. Van maart 2008 tot december 2015 heeft dit kistje namelijk eerder in Nederland gevlogen als PH-PDA. De regel is dat dit kenmerk dan weer opnieuw gebruikt wordt.
De Italiaanse CAP 10B I-IZAJ werd vandaag ook onderhanden genomen. De registratie is er afgehaald en het vlak daaronder is bijgespoten. Wel komt er weer I-IZAJ op te staan, maar dan met andere letters. Het instrumentarium is door Air Waterland up-to-date gebracht zodat dit aerobatic-toestel weer klaar is voor kunstvluchten.
Tegen het weekend is het de bedoeling dat dit kistje naar zijn nieuwe eigenaar afgeleverd wordt op Maasticht-Aachen Airport. Daar gaat men er eerst nog mee vliegen met het Italiaanse kenmerk, daarna zal het Nederlands geregistreerd worden. Het moet dan de PH-CPT worden. Dit is een afgeleide van het type, CAP 10.
Vultee BT-13A Valiant
De Vultee N313BT van de Stichting Vroege Vogels vordert nog steeds gestaag. De voorzichtige verwachting is dat het toestel misschien in maart het luchtruim kan kiezen. Het meeste montagewerk is gedaan. De kist wordt momenteel liefdevol gepoetst. Dat levert een geweldig glimmende kist op. Eenmaal in het zonlicht gaat dit toestel vast pijn aan je ogen doen, zo mooi! 😎
Lijst Based Aircraft
De lijst met gebaseerde toestellen op Lelystad is bijgewerkt. Er zijn met name een aantal toestellen van de lijst verdwenen. De getoonde foto’s zijn archieffoto’s.
G-IDTO | Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV | Verkocht naar het buitenland |
PH-AWA | Cessna 152 | Verkocht naar het buitenland |
PH-PST | Embraer EMB-500 Phenom 100 | Verkocht naar het buitenland |
PH-SGG | Slingsby T-67C Firefly | Verkocht naar het buitenland |
PH-SIR | Cessna 172M | Tijdelijk verhuurd naar het buitenland |
Meest opmerkelijke daarbij is de PH-PST. Dit toestel is donderdag 7 februari 2019 uitgeschreven en na een laatste low-pass overgevlogen naar Duitsland. Jammer dat deze bizjet van Lelystad en uit Nederland is verdwenen.
Ook de PH-AWA is vertrokken, naar Maribor in Slovenië. De aflevering van deze Cessna 152 met long-range tanks liet een tijdje op zicht wachten. Dit had te maken met een complex proces om een Nederlands BvL te krijgen. Met de wind in de rug is het kistje supersnel (met een tussenstop op Zell am See) in Maribor (Slovenië) aangekomen.
De PH-SIR is tijdelijk verhuurd naar een vliegschool in Portugal. Ook de PH-SGG is naar het buitenland vertrokken. Het is nog niet bekend of dit toestel ook een andere registratie krijgt.
Tot slot – en al hierboven gemeld – de G-IDTO. Dit toestel is vandaag, 11 februari 2019, naar Liverpool vertrokken.