Fabrieksnieuwe Blackshape Prime PH-4S7 landt op Lelystad Airport

PH-4S7 Blackshape Prime BS100

Lelystad Airport, 23 februari 2019 – Gisteren werd hij afgeleverd vanaf de fabriek in het Italiaanse Monopoli, ten zuiden van Bari. Vandaag landde de PH-4S7 (c/n 044) op Lelystad Airport. Men had hiervoor een tankstop gemaakt op het Duitse veld Koblenz-Winningen (EDRK).

PH-4S7 Blackshape Prime BS100

Bij aankomst werden eerst nog twee touch and go’s gemaakt. Zo kon de vlieger nog even genieten van zijn nieuwe toestel.

PH-4S7 Blackshape Prime BS100

Na de landing werd het toestel geparkeerd bij Blackshape importeur Zelf Vliegen. Daar kon het toestel door een aantal toegestroomde belangstellenden bekeken worden. Daarna konden wij in alle rust het glimmende kistje op de gevoelige plaat vastleggen.

Fotovluchten

Bij een zonnig weekend is het niet verwonderlijk dat er weer fotovluchten gepland worden. In de ochtend meldde de D-FBSF zich. Deze Cessna 208 Caravan is vaker van de partij. Deze kist maakte gelijk een lokale vlucht. Tegen het einde van de middag landde het wederom, nu voor de nacht.
Nieuw was de OY-MLS. Dit is een Vulcanair P68C van BioFlight. Als Bioflight04 kam het toestel binnen voor een tankstop.

OY-MLS Vulcanair P.68C

Eerder dit jaar is de OY-MLS al een keertje op bezoek geweest, toen voor een 50-uurs inspectie bij het onderhoudsbedrijf van Tom van der Meulen. Nu was het op “missie”.
De OY-MLS was de enige Vulcainair van dit bedrijf die we nog niet eerder hebben kunnen fotograferen. Men heeft dus precies de juiste kist naar Lelystad gestuurd!

OY-MLS Vulcanair P.68C

Na het tanken vertrok de Vulcaniar voor een lokale vlucht. Dat deed men vanaf intersectie SIERRA4. Da’s ongebruikelijk en zelfs niet toegestaan. Alleen bij SIERRA1 of SIERRA5 dient men de baan op te gaan voor vertrek. Nu had men niet de volledige baanlengte ter beschikking voor de start. Bovendien verwachten andere vliegers niet dat op andere plekken toestellen de baan op gaan. Dus beste crew: “Gør det ikke næste gang!” 🙂
De landing van het toestel was op het randje van het einde van de daglichtperiode. Door een kort circuitje te vliegen kon de OY-MLS nog net voor donker landen.

G-RVRZ Piper PA-23-250 Aztec E

Van Ravanair hebben we de G-RVRZ in actie gezien. En ook de G-RVRJ lijkt gevlogen te hebben. De derde Aztec (G-RVRW) is ook nog aanwezig, maar heeft vandaag niet gevlogen.

G-RVRZ Piper PA-23-250 Aztec E

Dan is er op dit moment vanaf Teuge en interessante Italiaanse Partenavia P68B Victor actie. Deze I-VICC vloog vandaag lokaal vanaf Teuge, maar had als gebied de Flevopolder. Zodoende konden wij deze Italiaan op een hoogte van 2.600 ft over zien komen. Geen geweldige foto’s, maar de registratie is duidelijk leesbaar! Ook het fotoluik is prima te zien.

I-VICC Partenavia P-68B Victor op 2.600 ft hoogte boven het veld
I-VICC Partenavia P-68B Victor

Aan het einde van de middag is er nog een Cessna 208 Caravan op het platform geparkeerd. Dat was de D-FSPG, een nieuwe Cessna 208 Caravan I van BSF Swissphoto.

Bezoekers

Vanaf Rotterdam – The Hague arriveerde de PH-VII. Deze Van’s RV-7 stond vroeger gebaseerd op Lelystad. Het is voor de eigenaren echter praktischer om vanaf Rotterdam te opereren. Gelukkig wist men vandaag de weg naar de oude thuisbasis nog eens een keer terug te vinden.

Vanaf Texel arriveerde de Sport Cruiser PH-ARI. Na de lading werd dit kistje geparkeerd bij SkyCastle waar onderhoud aan dit type gepleegd wordt.

PH-ARI Czech Sport Aircraft Sport Cruiser

De D-EAMR komt wel vaker op bezoek. Deze Cessna 182J Skylane hoort thuis op Groningen Airport Eelde. Doorgaans komt het voor onderhoud bij Martinair. Dat leek ook nu het geval.

D-EAMR Cessna 182J Skylane

Of de SE-FZY nou een bezoeker is of niet valt te betwisten. De kist hoort bij Air Waterland thuis en was tot voor kort in het buitenland ingezet. Nu is het kistje weer terug in de polder. Voor de verkoop? Voor opnieuw verhuur? De tijd zal het leren.

SE-FZY Reims/Cessna F172M Skyhawk staat momenteel weer bij Air Waterland

Locals

Natuurlijk ook weer de nodige lokale toestellen vlogen vandaag. Daaronder ook de D-EIFE. Deze Piaggio FWP-149D vliegt niet zo vaak en was volgens ons vandaag voor het eerst uit zijn winterslaap.

D-EIFE Piaggio FWP.149D

De vleugels werden in elk geval lekker los geslagen. De kist vertrok namelijk voor een aerobatic-vlucht ten westen van het veld. Daarbij kwamen alle voorkomende figuren langs; loopings, rolls, hammerheads enz.

Fotogalerij

Hieronder nog een kleine collectie van overige – op Lelystad  Airport gebaseerde – toestellen.

 

 

Geef een reactie