Flugplatz Stadtlohn-Vreden, 17 februari 2019 – Wat leuk om weer eens tegen een zeldzaam vliegtuig “aan te lopen”! Eentje waar er maar weinig van gebouwd zijn en een model dat al 48 jaar geleden werd ontwikkeld. Dit was pas het tweede exemplaar van dit type dat we voor de lens hebben gekregen in alle jaren dat we vliegtuigen fotograferen. We hebben het vandaag over de Wassmer (CERVA) CE-43 Guépard.
De Guépard (dat is Frans voor cheeta) is ontwikkeld uit de Wassmer WA.4/21. Dat toestel was opgetrokken uit een buizenframe met bespanning. De Guépard is hetzelfde model, met dezelfde afmetingen, maar dan geheel van metaal. Dat resulteerde wel in een zwaarder toestel dan de eerdere Wassmer WA.4/21. In totaal zijn er 44 exemplaren gebouwd tussen 1971 en 1976.
Productie en verkoop
Voor de bouw tekende Wassmer niet zelf. Met Siren SA is men hiervoor een joint venture aangegaan. De samenwerking ging heten het Consortium Europeén de Réalisation et de Ventes d’Avions (CERVA). Vertaald is dat het Europees consortium voor de productie en verkoop van vliegtuigen.
In 1971 vloog de CE-43 voor het eerst. En men kon een order optekenen van 18 toestellen voor het Centre D’Essais en Vol (CEV) van de Franse luchtmacht.
De overig 26 toestellen werden aan civiele klanten geleverd, de meeste in Frankrijk. Na de uitfasering hebben ook een aantal ex Franse luchtmacht toestellen een civiele registratie gekregen.
Andere landen waar de CE-43 Guépard naar toe is gegaan zijn Duitsland, Zwitserland, Finland en een verdwaald toestel kwam in Tsjaad terecht.
Op het Duitse veld Stadtlohn-Vreden (EDLS) troffen we de D-EATO aan in een hangaar. Dit is nummer 438 en is in 1973 gebouwd. De D-EATO zit er prima uit en lijkt absoluut luchtwaardig. Het toestel zou eigendom zijn van het bedrijf Gehling Fulgtechnik op Stadtlohn.
Franse Bonanza
De Wassmer (CERVA) CE-43 Guépard wordt wel omschreven als de Franse Bonanza. Een prettig reisvliegtuig met een forse motor. Als krachtbron is een Avco Lycoming IO-540-C4B5 zes-cilindermotor geplaatst van 250 pk (186 kW). Dit is een motor die ook wel de Beech Bonanza, Cessna 206 of Mooney M20 is toegepast.
Productieoverzicht
We hebben geprobeerd om een lijstje samen te stellen van alle gebouwde Wassmer (CERVA) CE-43 Guépards. Dat levert het onderstaande overzicht op. Zeker niet alle toestellen op deze lijst zijn momenteel luchtwaardig. Een exact beeld daarvan hebben we helaas niet.
Productieoverzicht Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard |
||||
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Opmerking |
F-BSNJ | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 431 | 1971 | ex F-WSNJ |
? | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 432 | 1972 | |
F-BSQJ | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 433 | 1973 | ex BSQM, BSQF, F-WSQF |
F-BTLM | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 434 | 1974 | |
D-EGEP | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 435 | 1973 | |
F-BTLU | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 436 | 1973 | |
F-BTLY | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 437 | 1973 | |
D-EATO | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 438 | 1973 | |
439 / DA | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 439 | 1973 | Stored |
OH-WAA | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 440 | 1974 | |
F-GZBO | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 441 | 1974 | ex 411 / EL |
442 / DH | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 442 | 1974 | CEV c/s F-ZJDH, WFU |
443 / EM | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 443 | 1974 | Stored |
F-GZDK | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 444 | 1974 | ex 444 / DK |
F-GYLL | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 445 | 1974 | ex 445 / DL |
446 / DM | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 446 | 1974 | Stored |
447 / DP | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 447 | 1974 | Stored |
448 / LE | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 448 | 1974 | ex F-BVKC, CEV c/s F-ZJLE, W/O |
F-AZRL | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 449 | 1974 | ex 449 / LF |
450 / LG | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 450 | 1974 | Stored, F-ZJLG |
451 / LH | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 451 | 1974 | Stored |
F-GPUR | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 452 | 1974 | ex 452 / LI |
453 / LJ | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 453 | 1974 | CEV c/s F-ZJLJ, WFU |
454 / LK | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 454 | 1974 | Stored |
455 / LL | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 455 | 1974 | Stored |
456 / LM | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 456 | 1974 | Stored |
457 /LN | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 457 | 1974 | Stored |
F-BXCA | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 458 | 1973 | |
F-BXCE | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 459 | 1975 | ex F-WXCE, CR 270702, broken up. Was protoype for CE-44 Cougar |
F-BXCI | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 460 | 1975 | |
F-BXCO | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 461 | 1975 | |
F-BXCU | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 462 | 1975 | |
F-BXCC | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 463 | 1975 | |
? | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 464 | 1975 | |
F-BOFE | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 465 | 1975 | ex F-OADI |
F-GUCD | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 466 | 1975 | ex LX-ACD, F-BXCD |
D-EERA | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 467 | 1975 | |
F-BXCJ | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 468 | 1975 | |
HB-DCZ | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 469 | 1976 | ex D-EEKC |
D-EERL | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 470 | 1976 | |
F-BXCZ | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 471 | 1976 | |
TT-BAY | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 472 | 1976 | ex F-BXCN |
F-GAID | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 473 | 1976 | ex D-EACO |
F-BXCV | Wassmer (Cerva) CE-43 Guépard | 474 | 1976 |
Een gedachte over “Zeldzame Franse cheeta gevangen in Duitsland”
D-EATO heeft 1360 uur af fabriek (romp) en motor/prop 100 uur na revisie.
De 160 genotsknotsen wordt te koop aangeboden door een natuurpersoon op PlaneCheck.
Vraagprijs 69,500 €
Koopje 😉