Prima luchtverkeer en prille liefde

PH-NIE Nieuport 28C1 replica komt tot leven met veel rookontwikkeling

Lelystad Airport, 5 april 2019 – Het leukste nieuws speelde zich aan het einde van de dag af, toen de meeste activiteiten op het veld alweer geluwd waren. En – helaas – we hebben er zelf geen beelden van. Er werd namelijk een eerste vlucht gemaakt met de PH-NIE Nieuport 28C1 replica van de Stichting Vroege Vogels. Deze replica heeft eind vorig jaar een nieuw Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) gekregen en vloog voor het eerst in Nederland.

PH-NIE Nieuport 28C1 replica

In de middag had de hoofd vliegdienst van de Vroege Vogels, Arie Bogaerds Jr. de kist al opgehaald uit de hangaar met de luchtwaardige kisten van de stichting. Met veel rookontwikkeling kwam de stermotor van deze dubbeldekker tot leven. Vervolgens werd richting de hangaar van Bogaerds Cord getaxied om de laatste checks uit te voeren voor de vlucht.
Rond 18:00u startte de PH-NIE. Er werd koers gezet naar het noorden voor een korte vlucht. Na 10 minuten stond de PH-NIE weer veilig en wel aan de grond. De eerste reactie van de vlieger was dat het wel erg koud was in het kistje!

PH-NIE Nieuport 28C1 replica

Hierna heeft de PH-NIE nog een paar circuitjes gemaakt. Zo kon een beetje geproefd worden hoe de eigenschappen van deze kist zijn. Daarna zal ongetwijfeld een flesje ontkurkt zijn om de hernieuwde luchtwaardigheid van het toestel te vieren.
Met de vlucht van de PH-NIE heeft de Stichting Vroege Vogels binnen twee weken er twee luchtwaardige vliegtuigen bij. Op 22 maart vloog hun Vultee BT-13A Valiant voor het eerst in Nederland en nu de Nieuport 28.

US Army

Vandaag stond het vertrek gepland van de Cessna UC-35A Citation van de US Army die de dag ervoor uit Wiesbaden was aangekomen. Men was van plan al vroeg te vertrekken. Kennelijk wilde de passagiers toch een beetje uitslapen en werd pas halverwege de ochtend aanstalten gemaakt om op pad te gaan.

95-00123 Cessna UC-35A Citation Ultra US Army

De piloten – die overigens in burger kleding liepen – maakten de kist gereed. Vijf minuten voor het arriveren van hun passagiers werden de motoren al gestart. Deze werden gebracht door een zwarte mini-van uit Wiesbaden. Nadat Christopher G. Cavoli (Lieutenant General United States Army Europe) samen met een Duitse militair ingestapt was ging de deur dicht en taxiede men uit naar baan 05.

Christopher G. Cavoli – Lieutenant General United States Army Europe (midden) stapt in zijn UC-35A

In een mooie ochtendzon kon de UC-35A in de start vastgelegd worden. De reis voerde weer terug naar de thuisbasis in Wiesbaden.

Crewtrainingen

De Dakota PH-PBA van de DDA Classic Airlines is weer klaar voor het komende seizoen. De kist is weer in goede conditie en de DDA heeft inmiddels haar felbegeerde AOC (Air Operators Certificate) waardoor nu ook weer met passagiers van A naar B gevlogen mag worden. Dit was vorig seizoen beperkt tot alleen vliegen van A naar A (een rondvlucht), waarbij tijdens de ferry-vluchten alleen de crew aan boord mocht zijn.

PH-PBA Douglas DC-3C Dakota

Er werd eerst een korte lokale vlucht gemaakt. Daarna werd getankt voor een vlucht naar Munster Osnabrück. Aan boord zes personen. In Duitsland zal de crew dit weekend trainen om hun vliegvaardigheden weer op peil te brengen na de winterstop.

Naar buiten

Omdat de Dakota achteraan in de Catalinahangaar stond moesten de aanwezige kisten die ervoor stonden eerst naar buiten. Daaronder waren de Catalina PH-PBY en de Antonov An-2N D-FAIR.

PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina

Vooral die laatste was leuk om even buiten in de zon te zien. Deze grote dubbeldekker overwintert op Lelystad Airport en hoort normaal thuis bij CNE Air op Breda/Seppe.

D-FAIR Antonov An-2S

Nog een Citation

Naast de US Army Citation was er vandaag nog een Citation op bezoek. Het betrof hier de D-IFHD. Dit is een Cessna 525 CitationJet M2. De M2 is de opvolger van de Cessna 510 Mustang als ‘ instapmodel’ binnen de serie Citations van Cessna. De M2 is te herkennen aan zijn bescheiden winglets aan de vleugels.

D-IFHD Cessna 525 CitationJet M2

De D-IFHD is van E-Aviation en heeft Stuttgart als thuisbasis. Dat was aan het einde van de middag ook weer de bestemming.

Pilatus

Vanuit Salzburg vloog de OE-EGO naar Lelystad Airport toe. Via het reguliere circuit kwam deze Pilatus PC-12 binnen. Vaak maken dergelijke toestellen een ‘straight-in approach’. Nu vloog men via BRAVO en SIERRA naar downwind. Daar aangekomen moest nog even gemanoeuvreerd worden om kistjes op downwind voorrang te geven. Na wat stuurwerk kwam de kist netjes in het rijtje kisten in het circuit terecht.

OE-EGO Pilatus PC-12/47E

Na de landing stapten de zes inzittenden uit. Daarbij bleek eens te meer hoe veelzijdig de PC-12 is. De vrachtdeur zwaaide open en daar werd gemakkelijk een rolstoel uitgeladen voor een van de passagiers. Daarna gingen de doppen en de ‘remove before flight’s’ op het toestel. Daarmee was het toestel gereed voor een nachtstop.

OE-EGO Pilatus PC-12/47E

Overige visitors

Vanuit Engeland – via Oostende – arriveerde de G-CEKT. Deze Flight Design CTSW werd na de landing bijgetankt en daarna met de hand versleept naar een parkeerplek voor de toren.

G-CETW Flight Design CTSW

Twee Rotterdammers op bezoek. De PH-RAD, een Diamond DA 40 Star en de PH-AMI, een Cirrus SR20.

De Diamond is een geregelde bezoeker, meestal voor onderhoud bij Wings over Holland. Vandaag was het een regulier bezoekje. De PH-AMI had dorst. Daarom werd er eerst bij de pomp geparkeerd. Later stond deze Cirrus bij het havendienstgebouw.

PH-AVB Reims/Cessna F172P Skyhawk II

Vanuit Teuge kwam de PH-AVB langs, Deze Cessna 172P is ook een bekende bezoeker. Datzelfde geldt voor de PH-DHA. Dit is een Aquila A210 die op Den Helder thuishoort.

PH-DHA Aquila A210

Er kwam vandaag nog een Aquila langs. De G-GAEC Aquila A211 van Breda Aviaton maakte één enkele touch and go en verdween daarna alweer.

G-GAEC Aquila A211

De vlieger van de PH-TCM Tecnam P2002-JF was bezig met zijn grote crosscountry navigation. Daarbij deed de leskist van de Vliegschool Hilversum naast Texel ook Lelystad aan. De leerling moet bij een dergelijke vlucht minimaal 150NM vliegen en daarbij twee velden bezoeken.

PH-TCM Tecnam P2002-JF

Sonex

De PH-AWX heeft sinds 2 februari een Bewijs van Luchtwaardigheid. Vandaag werd met dit zelfbouwtoestel proefgedraaid ter hoogte van SIERRA1. Een mooie gelegenheid om dit fris-rood-witte kistje te vereeuwigen.

PH-AWX Sonex Sonex

Op dit moment missen nog de wielkastje. Ook de witte motorbepalting moet nog een rood kleurtje krijgen.

PH-AWX Sonex Sonex

Big Boy

De Big Boy vandaag was de PH-OSF. Dit is het grootste type helikopter in ons land. Het is een Airbus Helicopters H175 en het toestel is van Heli Holland. Het kwam vandaag lans voor een aantal circuits en oefeningen boven het veld. Naast Lelystad Airport heeft de PH-OSF ook de Amsterdam Heliport aangedaan en Den Helder.

PH-OSF Airbus Helicopters H175

In de middag arriveerde het toestel voor de tweede keer. Toen maakte het even een korte stop op het heli aimingpoint nadat men op de toren de vliegers had geïnformeerd dat er nog een klepje aan de linkerkant van de kist openstond…

PH-OSF Airbus Helicopters H175

Zeusch

Twee vluchten van Zeusch vandaag. Het ambulancevliegtuig G-MEDZ kwam uit Antwerpen gevlogen. Het callsign van de Beech B200 Super King Air was ‘MedOps01’.

G-MEDZ Beech B200 Super King Air

De tweede vlucht betrof de 2-ZEUZ Beech C90A King Air. Dit toestel vertrok IFR naar Maastricht-Aachen Airport.

Prille liefde

Vandaag waren we getuige van twee ‘early birds’ die elkaar vroeg in het vogelseizoen de liefde verklaarden, althans, die kant ging het op. Plaats van handeling, hoe kan het ook anders; het dak van de Early Birds Hangaar!

Jack & Jacky Sparrow zitten hier nog duidelijk in hun ontkenningsfase voor wat betreft de genegenheid jegens elkander

Mag ik u voorstellen aan het pas verloofde spreeuwenpaar Jack & Jacky Sparrow. (Sparrow is natuurlijk eigenlijk Sperwer, maar tja, zo heet dit koppel nu eenmaal… 😉 Beide tortel duifjes… ehh… tortel spreeuwtjes speelden vandaag nog ‘hard to get’. Aanvankelijk keken Jack en Jacky stoïcijns de ander kant op. Maar zoals wel vaker bij ontluikende liefde, de omgeving ziet dikwijls eerder dat de vonk dreigt over te slaan dan het koppel zelf. Zo ook nu.

Uiteindelijk zoekt Jacky toenadering tot Jack Sparrow die vervolgens stoïcijns de ander kant op blijft kijken

Nu is algemeen bekend dat mannen niet altijd de stoerste helden zijn bij het versieren van het vrouwelijke geslacht. Ook Jack had hier duidelijk moeite mee. De toenaderingen kwamen dan ook duidelijk van Jacky af. En zelfs toen deed Jack of zijn snavel bloedde.

Hoe zeer Jacky ook haar best deed, Jack deed alsof het hem allemaal koud liet. Wij weten wel beter!

Toch hebben we het idee dat dit stel vandaag nader tot elkaar is gekomen. Ook heeft men al onderzocht of de Vinex-locatie op de dak van de hangaar geschikt is voor het stichten van een gezin.
We houden de belevenissen van Jack & Jacky Sparrow nauwlettend in de gaten. Mocht er meer inside-information beschikbaar komen dan melden we dit zeker!

Locals

Als afsluiting nog een paar foto’s van lokaal gebaseerde toestellen.

Geef een reactie