Een duwtje in de rug, meestal lekker. Niet altijd…

PH-PHX Aviat A-1 Husky

Lelystad Airport, 10 april 2019 – Het is nu toch wel tijd dat iedereen, die nog in een winterslaap is, zo aanstonds wakker wordt. Dat dacht men bij CNE Air op Breda Airport ook. Met de PH-PHX Aviat A-1 Husky kwam men de D-FAIR ophalen. Deze Antonov An-2S – van hetzelfde bedrijf – had namelijk de winter doorgebracht in de Catalina-hangaar.

PH-PHX Aviat A-1 Husky

Vandaag was het tijd om huiswaarts te keren. Met de nadruk op WAS. Want de Antonov staat nog steeds op Lelystad Airport. Er is namelijk iets misgegaan bij het achterwaarts duwen van het toestel bij de brandstofpomp. Daarbij is het stabilo beschadigd geraakt. Het is gelukkig te repareren maar vliegen zat er deze dag niet meer in. Een duwtje in de rug is meestal lekker, maar in dit geval liep het anders dan gewenst.

Het stabilo van de D-FAIR Antonov An-2S op weg naar de reparateur

Het stabilo is gelijk verwijderd en naar de reparateur gebracht. Daarna is de PH-PHX onverrichter zaken teruggevlogen naar Breda Airport. Hopelijk is de D-FAIR snel gerepareerd en kan het alsnog naar haar thuisbasis om daar het vliegseizoen te beginnen.

PH-PHX Aviat A-1 Husky ging zonder D-FAIR terug

Een andere bezoeker vanaf Breda Airport was de PH-ERH. Dit is een Ultravia Pélican PL. Een leuke kist die we hier nog niet eerder hadden gezien.

PH-ERH Ultravia Pélican PL

En het was druk op de lijn Breda – Lelystad want ook de PH-JSA kwam uit Brabant. Dit is een Cessna 182N van Tom van der Meulen. Normaal staat deze kist op Oostwold en wordt het ingezet om parachutisten te droppen.

PH-JSA Cessna 182N Skylane

Trainen, trainen en nog een trainen

De PH-ULP, één van de traumaheli’s van ANWB Medical Air Assistance, maakte diverse trainingsvluchten vandaag. Iedere vlucht duurde ongeveer een uur. Daarbij werd in de omgeving gevlogen en maakte men een aantal circuitjes waarbij het heli-aimingpoint werd aangevlogen.

PH-ULP Eurocopter EC135-T2
PH-ULP Eurocopter EC135-T2

Ook de Edambusters waren weer aan het trainen. Vloog men afgelopen zondag nog met vier toestellen, vandaag kon men na afloop niet klaverjassen, want de vierde man ontbrak. De formatie bestond vandaag uit de F-BNYC, PH-MAN en PH-NNN.

Een trainingsvlucht in de categorie ‘het betere werk’ was die met de North American AT-6A Texan van Wings over Holland. Ook deze kist vertrok voor een uurtje. Eerst deed het wat airwork in de omgeving. Daarna werden een aantal touch and go’s geoefend alvorens men een full-stop maakte.

Bij de Stichting Vroege Vogels draaide de N1079E een paar rondjes. Deze Aronca 7AC Champion is de standaard leskist bij dit vliegend museum en is bedoeld om de vliegers te trainen op het vliegen met staartwielkisten. De collectie bestaat op één exemplaar na (de Nord 1101 Noralpha / Ramier) volledig uit staartwielkisten.

N1079E Aeronca 7AC Champion

Bij de Martinair Flight Academy heeft men inmiddels de derde extra TB-10 Tobago in gebruik genomen. Na de PH-ESB en de PH-DFE is nu ook de PH-MLU operationeel. Deze kist was voorheen de S5-DRV. Het is inmiddels voorzien van titels met ‘Martinair Flight Academy’. Nu is het nog wachten op de PH-MLV. Deze TB-10 is als D-EABM binnengekomen en staat nog in onderhoud.

PH-MLU Socata TB-10 Tobago

Dan was ook de PH-HOK nog aan het trainen. Er werden diverse vluchten met deze Fokker S-11.1 Instructor gemaakt. Men bleef de meeste tijd gewoon in het circuit voor touch and go’s.

PH-HOK / E-29 Fokker S-11.1 Instructor

Niet alles lukt

Omdat de Antonov zou vertrekken moest de PH-PBA Douglas DC-3C Dakota even naar buiten. De 75-jaar oude dame werd voor de Catalina-hangaar geparkeerd. Daar konden we een mooi plaatje van maken in de volle zon.

PH-PBA Douglas DC-3C Dakota in de volle zon

Als alternatief dachten we even een laag standpunt te nemen. Da’s nie heulemaal gelukt! Het grasrandje was net iets te hoog. Nah ja, het levert toch nog wel een grappig en mysterieus plaatje op, nietwaar?!?

Nie heulemaal gelukt… 😎

 

Geef een reactie