Lelystad Airport, 18 april 2019 – De Fransen kwamen vandaag de bloemetjes buiten zetten! Met maar liefst vijf kisten vloog de Aéro-Club Hispano-Suiza vanuit Pontoise-Cormeilles (noordwest van Parijs). Het hoofddoel van het bezoek was een bustochtje langs de bloeiende bollenvelden in de Flevopolder.
Een voor een kwamen de kistje kort na het middaguur binnen. De vloot bestond uit drie Cessna 172’s (waarvan één Reims Rocket), een Cessna 182T en een Piper Turbo Arrow IV. Na de landing moesten een paar toestellen eerst even bijgetankt worden. Daarna ging men een lucht nuttigen bij Flantua’s.
Naast het bezoek aan de bollenvelden was ook het plan om nog even bij het Aviodrome te gaan kijken. Best een vol programma en niet al te veel tijd, want men plande ook vandaag de terugvlucht. Die verliep – net als de heenreis voor de meest toestellen – via Midden Zeeland.
Aéro-Club Hispano-Suiza
Hispano-Suiza (vertaald Spaans-Zwitsers) was een Spaans automobiel- / ingenieursbedrijf en, na de Tweede Wereldoorlog, een Franse luchtvaartmotor en onderdelenfabrikant. Het is vooral bekend om zijn luxe auto’s en vliegtuigmotoren uit de Tweede Wereldoorlog. In 1923 ging de Franse dochteronderneming een semi-autonome samenwerking met het Spaanse moederbedrijf. In 1946 verkocht het Spaanse moederbedrijf al zijn Spaanse aandelen aan Enasa. In 1968 werd de Franse tak overgenomen door het ruimtevaartbedrijf Snecma, nu onderdeel van de Franse Safran Group.
Op gebied van de luchtvaart is Hispano-Suiza bekend geworden met zijn motoren. Men produceerde een motor met een motorblok uit één stuk, in plaats van afzonderlijke cilinders vast te schroeven op een krukashuis zoals tot dan toe gebruikelijk was. Ook was de propelleras hol, zodat erdoorheen geschoten kon worden met een machinegeweer (of kanon). Hierdoor was de synchronisatie tussen propeller en machinegeweer, die moest voorkomen dat de piloot de eigen propeller kapotschoot, niet meer nodig.
Vanuit Hispano-Suiza in Frankrijk werd in 1935 een Aero Club opgericht. Sinds 1951 is deze gebaseerd op Pontoise-Cormeilles.
Overige visitors
Er waren nog meer bezoekers vandaag. Dat resulteerde in een lekker vol platform.
De HB-FVD was al op 17 april binnengekomen. Deze PC-12 van Air Corviglia zou in de middag naar Zürich vliegen. Via Lugano stond later op de dag nog en lekker vluchtje naar het mondaine Nice op stapel.
De piloot van de Pilatus vertelde dat hij dolgraag een keer met de Texan PH-TXN zou willen vliegen, of in een Pitts Special van Wings over Holland. Dat ging helaas vandaag niet omdat er geen instructeur beschikbaar was. Een reden voor de piloot om vaker naar Lelystad Airport te komen om zijn wens alsnog in vervulling te laten gaan.
Verder stonden er twee Pipers met ongeveer gelijke kleurenschema’s. Een Malibu Mirage en een Piper Lance. De kisten hadden overigens niets met elkaar te maken. De Malibu kwam vanaf zijn thuisbasis Maastricht-Aachen Airoprt en de Lance uit Engeland.
Het luchtvaartbedrijf Kavel 10 heeft sinds kort hun eenmotorige Tecnam P2010 ingeruild voor een tweemotorige Tecnam P2006T. De grijze PH-KIO (verwijzing naar Kavel 10) kwam langs om bij te tanken.
Dat deed men overigens niet bij de brandstofpomp van de luchthaven zelf, maar bij Zelf Vliegen. Zij hebben weer de enige andere P2006T (PH-TWN) in ons land in hun vloot. Kennelijk beschikken zij over brandstof die een Tecnam P2006T lekkerder vindt… 😉
Er waren ook een paar bezoekers te zien die wel vaker voorbijkomen. De PH-WCM van Teuge en de PH-KTM van Harskamp doen wel vaker Lelystad Airport aan.
Even spannend
De Catalina maakte een trainingsvlucht van een uur. Bij terugkomst werd het even spannend. Op final bleek dat het neuswiel niet naar buiten kwam. Op een veilige hoogte van 500 ft werd daarom een doorstart gemaakt.
De PH-PBY vloog richting het Veluwemeer om te kijken wat het probleem was. In de tussentijd was er radiostilte.
Na ongeveer een 20 minuten meldde de Catalina zicht weer op de radio. Het verlossende bericht was dat het neuswiel naar buiten was en dat het onderstel gelockt was. Men keerde daarop terug naar het veld.
De landing verliep probleemloos. Vervolgens werd naar de hangaar getaxied waar men het toestel naar binnen reed. Kennelijk waren er geen grote problemen, want in de tweede helft van de middag vertrok de kist gelukkig alweer voor opnieuw een trainingsvlucht.
Historiche vliegtuigen
Lelystad Airport is bij uitstek het vliegveld in Nederland waar je vliegende historische toestellen kunt tegenomen. Naast de Catalina (1941) waren ook de Texan PH-TXN (1941) en de Fokker S-11 PH-HOG (1951) te zien.
Klassiekers
Omdat de bollenvelden in volle bloei staan is er ook een speciale tulpen-route uitgezet door de Flevopolder. Deze leidt ook langs Lelystad Airport. Een logische pitstop is dan restaurant Flantua’s met hun geweldige terras met uitzicht op het vliegveld.
Een flinke groep klassiek auto’s was deze route aan het rijden en kwam ‘bijtanken’ bij Flantua’s. De parkeerplekken waren daardoor even niet toereikend en er moest dan ook zelfs in het gras geparkeerd worden.
Er zaten een paar zeer fraaie wagens bij. Daarom deze keer ook een paar plaatjes van deze antieke ‘laagvliegers’.