
Lelystad Airport, 26 april 2019 – De Embraer 505 Phenom 300 die vandaag Lelystad Airport aandeed was een bezig bijtje. Al eerder op de dag was deze D-CAGA vertrokken vanuit Malaga (LEMG) in Spanje. De bestemming was toen Schiphol (EHAM).

Van Schiphol werd de kist overgevlogen naar Lelystad Airport, een klein tripje. Hier werd het bijgetankt om korte tijd later alweer de deuren te sluiten met vier passagiers aan boord. Het vluchtplan zou hen naar Lissabon (LPPT) brengen.

De D-CAGA maakt onderdeel uit van de vloot van Luxaviation Germany. Het vluchtnummer van dit toestel is doorgaans steeds hetzelfde, Comlux55GA. De cijfers 55 zijn dan een afgeleiden van het type en GA de laatste twee letters van de registratie van het toestel.

Rückkehr in die Schweiz
De HB-PJF stond al een paar dagen op het platform. Op woensdag 24 april was deze Piper PA-32R 301T Saratoga II TC gearriveerd vanuit Elstree (EGTR) in de UK. Kennelijk was deze kist bezig met een Europees tripje. Op maandag 22 april was het namelijk vertrokken vanuit het Zwitserse Yverdon les Bains (LSGY) voor een kort vluchtje naar het nabijgelegen Lausanne (LSGL). Later op de dag vloog het toen naar Elstree.

Alle dagen dat de Piper op Lelystad was heeft het voor de toren gestaan. Vandaag konen we het toestel even van dichtbij fotograferen. Daarbij viel op dat dit een luxe reiskist is. Zo heeft het bijvoorbeeld keurige lamelletjes voor de ramen in de cabine.

De HB-PJF stamt uit 1998 en heeft voorheen in Denemarken gevlogen als OY-TFT. In juli 2017 is het verhuisd naar Zwitserland en staat het op naam van een eigenaar uit Lausanne.

De terugvlucht naar Zwitserland stond voor vandaag op het programma en ging op een IFR-vluchtplan. Via België en Frankrijk werd koers gezet naar Yverdon les Bain. Na een vlucht van 2:37u is de HB-PJF daar weer veilig geland.

Bezoekers
De Tecanm van Kavel 10 liet zich zien. Als het zo uitkomt tijdens een fotomissie boven Nederland komt deze Groningse Tecnam P2006T tanken op Lelystad. De brandstof wordt dan bij Zelf Vliegen afgenomen. Nadat de bemanning ook was bijgetankt vertrok deze lichte twin weer.

Op Hoogeveen hoort de PH-VSN thuis. Het bezoek was van korte deur. De landingsfee werd afgetikt en hup, daar ging deze – in het Franse Reims gebouwde – Cessna 152 alweer.

Vanaf Middenmeer arriveerde de OK-WUA 43, een TL-Ultralight Stream. Deze gestroomlijnde ultralight hield het ook al snel weer voor gezien. Zo snel zelfs dat mijn sluitertijd van mijn camera het niet kon bijhouden! Geen foto dus… 😉
Catalina
Ook vandaag mocht de Catalina PH-PBY een tweetal vluchten maken. De eerste was een trainingsvlucht met vier bemanningsleden aan boord. Na ongeveer 1:15u landde de kist weer, na eerst nog een touch and go gemaakt te hebben.

De tweede vlucht van 1:15u was met drie bemanningsleden en 15 passagiers. Volle bak voor deze kist die – naast de twee vliegers – plek voor 16 personen in de cabine heeft. 2 x 4 voor de vleugel en 2x 4 achter de vleugel.
Air Combat Europe
De Blackshapes van Air Combat Europe mocht weer aan de bak. De PH-4N3 en PH-4P4 vlogen een tweetal ‘missies’ waarbij in formatie werd gestart. Altijd luk om te zien.

Locals
Tot slot nog twee foto’s van lokaal gebaseerde kisten. Daarmee is de koek op voor deze dag!