Lelystad, 2 mei 2019 – In februari van dit jaar is de PH-TTR Airbus Helicopters H135 van de ANWB Medical Air Assistance voorzien van een zichtbare en onzichtbare modificatie. Als eerste de zichtbare aanpassing; de staartvin van deze helikopter is verhoogd. Deze modificatie is tijdens de eerste grote onderhoudsbeurt aan het toestel gedaan bij het onderhoudsbedrijf ADAC Luftfahrt Technik in Duitsland.
Airbus Helicopters had tijdens testvluchten ontdekt dat de H135 bij het vliegen op grotere vlieghoogtes soms last had van zogenaamde ‘roll/yaw’ bewegingen. Niet oncontroleerbaar, maar wel ongewenst. De oplossing van Airbus Helicopters hiervoor is het verhogen van de staart en enige aanpassingen in de autopilotsoftware.
De PH-TTR is de eerste H135 waarbij deze modificatie achteraf is toegepast. Airbus Helicopters zal dit in de verdere productiestandaard van dit model opnemen.
WiFi
Dan de tweede – onzichtbare – modificatie. Tijdens de onderhoudsbeurt is de PH-TTR tevens uitgerust met WiFi en telefonie. Uiteraard niet om te Whatsappen met de schoonmoeder van de piloot maar wel om de arts aan boord in staat te stellen al tijdens de vlucht met het ziekenhuis te communiceren. Ook de iPads aan boord maken gebruik van deze verbindingsmogelijkheid. Al met al een mooie toevoeging aan de levensreddende functionaliteit van de traumaheli.
Lifeliner1
Als Lifeliner1 was de PH-TTR vandaag kort op Lelystad Airport. De eerste keer na de modificaties dat we het toestel tegenkwamen. De PH-TTR was op de terugweg van een scramble richting Marknesse in de Noordoostpolder. Op de route terug naar Amsterdam werd op Lelystad Airport snel even bijgetankt.
Voor zulke situaties zijn de medewerkers op Lelystad Airport altijd standby. Ze handelen snel en rijden direct de brandstofwagen voor. Op die manier wordt de tijd dat de heli aan de grond staat zo kort mogelijk. Zo maakte ook vandaag de PH-TTR een pitstop waar men in de Formule1 een puntje aan kan zuigen.