De PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina heeft Nederland verlaten

PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina maakt een laatste low pass onder begeleiding van meerdere historische vliegtuigen

Lelystad Airport, 29 mei 2019 – Vandaag was het zo ver. Het einde van het vliegende Nederlandse Catalina-tijdperk. De PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina van de Stichting Exploitatie Catalina vertrok vandaag op weg naar zijn nieuwe eigenaar in de Verenigde Staten. De Collings Foundation heeft de PH-PBY overgenomen en vandaag was het definitieve afscheid.
Al rond 09:00 uur stond de Catalina gereed op het platform. Het was de dag ervoor al volgetankt en volgepakt. Het vertrek stond rond 10:00 uur gepland.

PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina staat klaar voor vertrek

Het laatste uurtje op Nederlandse bodem werd gevuld met het checken van de kist, nog een laatste foto van de crewleden voor de kist en een bemoedigend klopje op de neus van een enkeling als dank voor de mooie tijd die het toestel de vrijwilligers gegeven heeft.

Nog een laatste keer met de Catalina op de foto

Time to say goodbye

Om 10:00 uur nam de bemanning plaats in de kist. Het eerste deel van de vermoedelijk tien dagen durende afleveringsvlucht zou van Lelystad Airport leiden naar Wick Airport in Noord Schotland, een vlucht van 460 Nm (851 km).

Uitzwaaiers

Op deze dag van vertrek waren niet alleen veel belangstellende kijkers en landelijke pers afgekomen om uit te zwaaien. Ook een flink deel van de historische vloot, die op Lelystad Airport gehuisvest is, was vroeg uit de veren gekomen om hun vertrouwde maatje te zien vertrekken.

Veel uitzwaaiers!

Fokker Four (PH-AFS, PH-HOG, PH-HOK en PH-HOL) , de North American AT-6A Texan (PH-TXN) samen met de Cessna 185 Skywagon op drijvers (PH-DUK) van Wings over Holland en de Douglas DC-3 Dakota PH-PBA waren allen klaar om de Catalina het eerste eindje te begeleiden op haar aanstaande verre reis. De kisten werden voor de start rondom de Catalina op het grote platform geparkeerd.

Twee old ladies uit 1941 (Catalina) en 1944 (Dakota), voor het laatst samen…
PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina heeft jaren met de PH-PBA Douglas DC-3 Dakota in één hangaar gestaan
Fokker Four stond tegenover de Catalina geparkeerd

Vaarwel Nederland

Kort voor het vertrek werd door de vrijwilligers van de Stichting Exploitatie Catalina een banner uitgerold. Daarop was te lezen ‘VAARWEL NEDERLAND’. Een laatste groet aan het land waar de PH-PBY zoveel jaar heeft rond kunnen vliegen.

Vaarwel Nederland

Start your engines

Toen was het tijd om te echt te vertrekken. De Catalina startte als eerste haar motoren. De rest van de kisten volgde daarop. Eén voor één taxiede de kisten kort na 10:00 uur uit naar baan 23. De lucht was strakblauw, de wind was kalm. Ideaal vliegweer.

PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina start haar motoren
PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina met een erehaag van de vrijwilligers
PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina taxiet uit naar baan 23
Fokker Four volgt op de voet

Als eerste stegen de vier Fokker S-11.1 Instructors op van Fokker Four. Zij werden direct gevolgd door de Cessna 172 PH-LVH. Daarbij zat aan boord Ben Ullings, de luchtvaartfotograaf die veel air-to-air opnames maakt in Nederland. Zo ook nu.

Laatste take off

Toen was het de beurt aan de Catalina om op te lijnen. De twee Pratt & Whitney R 1830 ‘Twin Wasp’ stermotoren lieten een laatste keer van zich horen. Nog voor de helft van de baan kwamen de wielen los. De kist werd langzaam en behoedzaam van het polderdek getild en steeg rustig op. Zo te zien had deze oude dame uit november 1941 geen enkele angst voor haar grote aanstaande avontuur. Als van ouds klom ze gretig het blauwe zwerk tegemoet.

PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina geeft vol gas
Op deze foto is de nieuwe HF-antenne (waslijn) te zien die speciaal is aangebracht
De PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina komt halverwege de baan los van het asfalt

Low pass in formatie

Daarna konden de PH-TXN, de PH-DUK en de PH-PBA opstijgen. De laatste twee vlogen richting IJselmeer. De Texan sloot aan bij de Catalina en zij beiden zochten de eerder opgestegen Fokker Four formatie op in de richting van Dronten.

PH-PBA Douglas DC-3 Dakota

In een zesmansformatie kwam men even later weer voorbijvliegen. De Catalina voorop, geflankeerd door aan weerszijden twee Fokker S-11-jes en daarachter de Texan met een rookspoor.
Een geweldig gezicht en vooral ook een geweldig geluid. Zes toestellen getooid in Nederlandse militaire kleuren, een uniek en eenmalig beeld – helaas.

PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina
PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina

Na deze low pass, waarbij de Catalina ook nog de drijvers uit had en waarbij de crew in de blisters de Nederlandse driekleur omhooghield, ging men richting het IJselmeer. Daar werd door de Fokkers en de Texan afscheid genomen en vlogen de PH-DUK en de Dakota een stuk met de PH-PBY mee.
Na een fly by op Texel zwaaide ter hoogte van de kust van Texel de Dakota als laatste af. De ‘Karel Doorman’ stond er van dan af aan alleen voor. Het begin van een nieuw hoofdstuk in het al indrukwekkende geschiedenisboek van deze kist.

PH-PBY /16-218 Consolidated PBY-5A Catalina heette ‘Karel Doorman’

Smile

Wij danken de Catalina voor het zijn van een jarenlang gewillig foto-object. We wensen voor de bemanning van nu en in de toekomst “Fair winds and following seas”.
We hebben de volgende quote wel eens vaker gebezigd, maar ook vandaag is deze zeer van toepassing:

Don’t cry because it’s over, smile because it happened“.

3 gedachten over “De PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina heeft Nederland verlaten

  1. Sinds 1995 was de Catalina onder ons. Sinds 2004 was het vliegtuig in een topconditie en hebben tienduizenden liefhebbers het zien vliegen. Maar het was niet langer mogelijk om het hier te houden. Het kan vliegwaardig worden gehouden, maar niet langer in Nederland. “De PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina heeft Nederland verlaten”. Er zijn genoeg redenen om in dankbaarheid terug te kijken. Die dankbaarheid gaat vooral uit naar de eigenaren en naar de tientallen vrijwilligers bij wie het vliegtuig in goede handen is geweest. Hulde daarvoor!

  2. Blij dat ik in elk geval een keer heb kunnen meevliegen. Die splash en Go was echt een leuke ervaring.
    Blijft wel jammer dat de regelgeving m.b.t. commerciéle vluchten versoepeld werd toen het eigenlijk al te laat was.
    Zo blijft -bij mij althans- toch gedachte hangen dat het voorkomen had kunnen worden.

Laat een reactie achter bij willem soerenReactie annuleren