VT-HGL Dassault Falcon 2000, weer een exotische registratie op Lelystad Airport

VT-HGL Dassault Falcon 2000

Lelystad, 3 juli 2019 – De bezoekende kisten met exotische registraties blijven aanhouden op Lelystad Airport! Zagen we eind vorige maand nog een Piper Malibu Mirage uit Thailand op final draaien, vandaag hing er een bizjet uit India voor de baan!
De VT-HGL is een Dassault Falcon 2000 gebouwd in 2006 en met constructienummer 231. De testregistratie van deze Falcon was F-WWVS. Het toestel is in februari 2007 afgeleverd als VT-HGL.
Het is eigendom van Ashok Leyland Ltd uit Chennai. Ashok Leyland is de één na grootste fabrikant van bedrijfswagens in India. Het bedrijf maakt deel uit van het wereldwijde conglomeraat genaamd de Hinduja Group.

VT-HGL Dassault Falcon 2000

De Falcon was toe aan een nieuw kleurenschema. Waar laat je dat uitvoeren? Tja, als je bedrijfsnaam Leyland is, dan is de stap naar Lelystad geen grote! Er werd dan ook besloten dat het overspuiten van het toestel mag gebeuren in de spuithal van Satys op Lelystad Airport.
Vandaag kwam de VT-HGL aan uit Jeddah (OEJN) in Saoedi-Arabië. De bemanning had daar overnacht.

De route van de VT-HGL vandaag van Jeddah naar Lelystad

Op 2 juli was men vertrokken uit New Delhi (VIDP). Men was gisteren vanuit India – via een omweg om het luchtruim van Iran te mijden – naar het Midden-Oosten gevlogen.

Op 2 juli 2019 vloog de VT-HGL van New Delhi naar Jeddah

Na aankomst werd de Falcon 2000 vrij snel de hangaar in gereden. Daarna sloten de deuren zich en konden de medewerkers van Satys zich weer uitleven op een nieuw toestel.

VT-HGL Dassault Falcon 2000 verdwijnt in de hangaar van Satys

De kist zal vermoedelijk zo’n twee tot drie weken onder de pannen zijn bij Satys. Op onze vraag of er een mooi nieuw kleurenschema op de planning stond gaf een van de vliegers aan dat ze dat voor een deel nog ’in het werk’ moesten gaan bepalen. Hopelijk lukt het om bij vertrek het resultaat te aanschouwen!

VT-HGL Dassault Falcon 2000 wordt met de vliegtuigtrekker op zijn plaats gezet in de spuithal
VT-HGL Dassault Falcon 2000 staat binnen, de deuren kunnen dicht, het werk kan beginnen

Ieder zijns weegs

Sinds 1 juli 2019 stonden twee sportkisten voor de toren, een Deense Cessna 182 en een Britse Piper Warrior II. De inzittenden van beide kisten kenden elkaar en vertrokken vandaag ieder zijns weegs. Het vertrek van beide kisten was gelijktijdig.
De Deense Cessna was eenTR182 Turbo Skylane RG. Dit is de versie met een intrekbaar landingsgestel. Met een pittige turbomotor in het vooronder is dit een lekkere reiskist. Dit toestel is in1982 gebouwd en staat sinds 2013 in Denemarken in geschreven. Inmiddels is het al een keer overgespoten in nieuwe kleuren. De OY-SMK ging vandaag op pad naar Leipzig (EDDP) in het oosten van Duitsland.

OY-SMK Cessna TR182 Turbo Skylane RG

De Piper PA-28-161 Warrior II G-BNXE vertrok naar Coventry (EGBE) in Engeland. Deze kist stamt uit 1981 en is in 1987 naar de UK gekomen.

G-BNXE Piper PA-28-161 Warrior II

Overige bezoekers

Dan was er nog een Socata TB-20 Trinidad uit Duitsland. Deze D-EACX deed een retourtje Zuid-Duitsland. Zover we kunnen nagaan vloog men van en naar Bohlhof, een grasstrip aan de grens met Zwitserland.

D-EACX Socata TB-20 Trinidad

De PH-VSN was bezig met een groot-overland trainingsvlucht. In de Reims/Cessna F152 vloog een leerlingvlieger die hiervoor op Ameland was vertrokken. Kort na zijn aankomst vertrok hij weer naar het veld waar hij zijn driehoeksvlucht was gestart, Hoogeveen. Dit is tevens de thuisbasis van dit leskistje.

PH-VSN Reims/Cessna F152

Retourtje Groningen

De EA500 Eclipse N125DE staat al een aantal dagen in de hangaar van AIS. Vandaag vloog de Eclipse op en neer naar Groningen Airport Eelde. Helaas hadden we net even de verkeerde camera in de hand. Vandaar dat de foto van het toestel erg klein is. Hopelijk zien we deze kist (die vorig jaar als N125DB Lelystad Airport bezocht) nog een keer vaker. Dan maken we er een nette foto van.

N125DE Eclipse Aviation EA500 Eclipse

Geef een reactie