Tussenstop op Rheine-Eschendorf met een bezoekje aan Hangar West

Flugplatz Rheine-Echendorf met voor de toren de D-EBFY Pützer Elster C

Rheine-Eschendorf, 24 juni 2019 – Op de terugweg van de Bölkow fly-in op Melle-Grönegau werd door ons een tussenlanding gemaakt op het veldje Rheine-Eschendorf (EDXE). Op dit groene veldje is een grasbaan van 920 meter in de richting 10-28 te vinden. Het veld herbergt naast sportvliegtuigen ook zwevers en een paraclub.

Met de PH-SKE Cessna 172P Skyhawk II maakten we een tussenstopje op weg naar Hilversum

Pützer Elster C

De zwevers maken gebruik van een – heden ten dage – ongebruikelijk vliegtuig. Voor het omhoog slepen van de zweefkisten wordt gebruik gemaakt van een Pützer Elster C met het kenmerk D-EBFY.

D-EBFY Pützer Elster C

In totaal zijn er 45 Pützer Elsters gebouwd door Alfons Pützer KG Flugzeugbau. Dit vliegtuig is ontwikkeld uit de Pützer Motorraab (Moraa) die op zijn beurt weer ontstaan is uit de Doppelraab zwever. De Elster heeft dezelfde vleugel als de motorzwever.

D-EBFY Pützer Elster C
D-EBFY Pützer Elster C

De Duitse Luftwaffe en Marine hebben met 24 exemplaren gevlogen. Na uitdiensttreding zijn de meesten op de civiele markt gekomen. Dit waren de Elster B’s. Een variant met een sterkere motor was de Elster C. Deze had een 150 pk motor en was geschikt om zweefvliegtuigen omhoog te slepen. Het mag niet moeilijk zijn te raden dat de D-EBFY op Rheine-Eschedorf een C-model is.

Hoffmann H40

De Hoffmann H40 is een zeldzaam kistje. Van dit model zijn maar twee prototypes gebouwd, de D-EIOF (c/n 40-001) en de D-EABY (c/n 40-002) die later de D-ELVB is geworden.  Dit model is ontworpen door de Duitser Wolff Hoffmann en gebouwd door Wolf Hoffmann Flugzeugbau KG. Het toestel is gebaseerd op de Hoffmann H36 Dimona motorzwever.

D-ELVB Hoffmann H40

De H40 vloog voor het eerst op 28 augustus 1988. Hoffman wilde ermee concurreren met de Grob G115 en de Robin ATL. Het is echter bij twee prototypes gebleven. De H40 heeft evenwel een EASA-typegoedkeuring. Opmerkelijk genoeg vallen de twee prototypes daar niet onder.

D-ELVB Hoffmann H40

De D-ELVB is luchtwaardig en staat in de hangaar van de parachutistenclub op Rheine-Eschendorf.

Hangar West

Dan liepen we tegen een tweetal leuke hangaars aan de westkant van het veld aan. Deze plek wordt toepasselijk aangeduid als Hanger West. Hierin is een club gehuisvest die een aantal fraaie historische vliegtuigen beheert. De twee waakzame teckels die de wacht hielden voor de deuren waren bereid om ons naar de aanwezige personen in de hangaar te begeleiden. Zij, op hun beurt, vonden het weer leuk om ons vol trots beide hangaars te laten zien met de kisten die hier in stonden.

Een van de twee waakzame teckels bij Hangar West

D-EHIM

Als eerste noemen de D-EHIM. Dit is een stokoude Beech V35 Bonanza. Het bouwjaar van deze kist is 1947 en sinds die tijd verblijft het ook al in Duitsland. Het constructienummer is 499 wat aangeeft dat het een vroeg productiemodel is van dit type en wat nog altijd in productie is!

D-EHIM Beech D35 Bonanza

De D-EHIM was een van de eerste naoorlogse sportvliegtuigen die in Duitsland geïmporteerd werd. Voor die tijd was he dan ook een zeer bijzonder en state of the art machine.

D-EMAW

Een ander pareltje bij Hangar West is de D-EMAW. Dit is een Scheibe SF-23A Sperling. Van dit type zijn er ooit maar 30 gebouwd en daarmee is het een zeldzaam kistje! De Sperling is een van de eerste gemotoriseerde vliegtuigtypes die na de Tweede Wereldoorlog in Duitsland in serie gebouwd werd. Direct na de oorlog was het Duitsland namelijk verboden om op gebied van motorvliegtuigen activiteiten te ondernemen ten aanzien van ontwikkeling of productie. De SF-23 is tussen 1955 en 1963 in productie geweest.

D-EMAW Scheibe SF-23A-1

De D-EMAW van Hangar West stamt uit 1960 en heeft als constructienummer 2500. In de fabriek van Scheibe Flugzeugbau zijn een prototype en 26 productietoestellen gemaakt. Later zijn er ook drie amateurbouw kisten gemaakt. Daar is de D-EMAW er eentje van.

D-EMAW Scheibe SF-23A-1

Het toestel ziet eruit om door een ringetje te halen. Het oogt modern in zijn lichtblauwe uiterlijk, maar is toch al bijna 60 jaar oud!

N1293V

De N1293V is een gerestaureerde Cessna 310Q uit 1974 met constructienummer 1038. Vroeger vloog deze kist als D-IKEC. Dit toestel maakte ooit een buiklanding. De piloot wilde het handmatige systeem om de wielen neer te laten demonstreren maar had daarbij de wielen niet ver genoeg naar buiten ‘gepompt’. Gevolg was dat het onderstel bij de landing inklapte en dat de kist op de buik terecht kwam. Hierna werd het toestel verkocht aan de huidige eigenaar die het graag wilde herstellen.

N1293V Cessna 310Q

Dat bleek nog niet eenvoudig. Reserveonderdelen waren niet veel voorhanden. Uiteindelijk wist men een andere Cessna 310Q die buiten dienst was gesteld te bemachtigen, de D-IANA. Deze kist had nog goede motoren en propellers en bovenal een goed onderstel.

De D-IANA werd naar de gehavende N1293V gevlogen Het landingsgestel en de motoren werden overgezet op de N1293V. En zo kon de N1293V in augustus 2016 voor het eerst sinds 23 jaar weer vliegen.

D-IANA Cessna 310Q

Dit alles vond plaats op een ander veld dan Rheine-Eschendorf. Vervolgens werd de D-IANA hangend onder een grote Sikorsky CH-53 helikopter van de Duitse landmacht naar Rheine-Eschedorf gevlogen. Zo kan het dat de buiten voor de onderkomens van Hangar West staat nog een Cessna 310Q staat, namelijk de gekannibaliseerde D-IANA.

D-IANA Cessna 310Q

D-EDKO

Een fleurige verschijning is de Cessna 172D D-EDKO uit 1963. Van deze D-versie zijn er in 1963 1.146 exemplaren gebouwd. Het was het eerste Cessna 172 model met een achterruit. Bij de voorgaande Cessna 172’s liep de daklijn door in de staart. Daar past geen ruitje bij.

D-EDKO Cessna 172D

D-EFEH

Een nog oudere Cessna dan de D-EDKO is de D-EFEH. Dit is een Cessna 172B uit 1961. Deze kist is momenteel niet luchtwaardig en wordt gerestaureerd.

D-EFEH Cessna 172B

Opmerkelijk is dat aan de twee zijden van de kist de registratie er met verschillende letters op staat. Ook is in de staart nog de voormalige Amerikaanse registratie te zien, N8209X.

De D-EFEH Cessna 172B heeft aan deze zijde een ander lettertype voor de registratie

D-EJLE

Deze Bölkow Bo.208C Junior D-EJLE bleef vandaag in de hangaar. Dat was jammer, want even ten oosten van zijn thuisbasis was een grote Bölkow meeting aan de gang. Daar had dit kistje absoluut niet in misstaan. Op onze vraag waarom men er niet mee naar Melle was gevlogen werd geantwoord: “Na ja, du kannst nicht überall sein”.

D-EJLE Bolkow Bo.208C Junior

De D-EJLE stamt uit 1965. Het kistje heeft als constructienummer 582.

D-EJLE Bolkow Bo.208C Junior

Rallye’s

Bij Hangar West waren een drietal Morane-Saulnier Rallye’s aanwezig. de D-ELLS was er daar een van. Dit toestel is compleet en is een Morane-Saulnier MS.882 Rallye Club uit 1972. Verder waren er te zien de D-EFMM Morane-Saulnier MS.894A Rallye Minerva 220 en de D-EBQU Morane-Saulnier MS.885 Super Rallye. Deze laatste miste zijn motor.

Overige toestellen

Hoewel het niet erg druk was waren er nog een paar andere vliegtuigen op Rheine-Eschedorf te zien. Leukste daarbij was de D-EDCH. Dit is een Piper PA-22-160 Tri-Pacer. Dit kistje kwam op bezoek. Het staat doorgaans gebaseerd op Nordhorn-Lingen (EDWN) en is van een Nederlandse eigenaresse.

D-EDCH Piper PA-22-160 Tri-Pacer

De D-ERST is een Cessna 182P Skylane. Dit toestel wordt gebruikt door de lokale paraclub om hun springers een enkele reis omhoog te bezorgen.

D-ESRT Cessna 182P Skylane voor het droppen van de para’s

Hieronder nog een collage van de overige kisten die we hebben kunnen fotograferen.

 

 

Geef een reactie