Schiphol, 26 juli 2019 – Turkish Airlines heeft voor de eerste keer haar gloednieuwe Boeing 787-9 ingezet op passagiersvluchten tussen Istanboel Airport en Amsterdam Airport Schiphol. Rond 09:50 uur landde de TC-LLB als TK1952 en werd bij gate G7 geparkeerd.
Ook de avondvlucht (vluchtnummer TK1956) tussen Istanboel en Schiphol wordt vanaf vandaag met de 787 uitgevoerd. Daarmee is Schiphol de tweede buitenlandse bestemmingen van de Turkse Dreamliner. Eerder startte men op 17 juli 2019 met vluchten naar Denpasar International Airport op het Indonesische Bali nadat men gewend was geraakt aan het toestel op binnenlandse vluchten tussen Istanboel en Antalya.
Met de komst van de Dreamliner is een uiterst comfortabel vliegtuig op de lijn Istanboel-Amsterdam toegevoegd. Een comfort wat te omschrijven valt met de bekende Turkse lekkernij ‘Turkish Delight’.
De Dreamliner is bedoeld voor middellange- en verre overzeese bestemmingen. De 787 gaat ingezet worden (naast Amsterdam) op routes naar Londen, Dubai, Washington DC, New York, Atlanta, Mexico-City, Cancun, Bali, Delhi, Panama City en Bogota.
Turkish Airlines zet vaker grotere toestellen in op de lijndiensten naar Amsterdam. Op de overige twee van de vier dagelijkse vluchten uit Istanboel zet men de forse Airbus A330 en de Boeing 777 in.
Vlootvernieuwing
Er zijn vijfentwintig Dreamliners besteld door Turkish Airlines met een optie op nog vijf extra toestellen. Daarvan zijn er nu drie afgeleverd. Tegen het einde van het jaar hoopt men zes toestellen operationeel te hebben.
Van de overige toestellen zijn er al een aantal in aanbouw, anderen hebben nog geen definitieve positie op de productielijn bij Boeing gekregen.
Vloot Boeing 787-9 Turkish Airlines |
|||
Registratie | Type | c/n | Opmerkingen |
TC-LLA | Boeing 787-9 Dreamliner | 65801 / LN:865 | ff 12.06.19, dd 25.06.19 ex N1015B |
TC-LLB | Boeing 787-9 Dreamliner | 65802 / LN:873 | ff 25.06.19, dd 09.07.19, ex N1002R |
TC-LLC | Boeing 787-9 Dreamliner | 65803 / LN:879 | ff 11.07.19, dd 22.07.19 |
TC-LLD | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:883 | ff 22.07.19 |
TC-LLE | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:897 | final assembly Boeing |
TC-LLF | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:899 | final assembly Boeing |
TC-LLG | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:953 | |
TC-LLH | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:957 | |
TC-LHI | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:961 | |
TC-LLJ | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:977 | |
TC-LLK | Boeing 787-9 Dreamliner | LN:979 |
In 2022 hoopt Turkish Airlines alle vijfentwintig toestellen operationeel te hebben. Met deze order is Turkish Airlines de 71ste klant van Boeing voor de Dreamliner. De Boeing 787-9 van Turkish Airlines biedt plaats aan 300 passagiers, 30 in de Business Class en 270 in de Economy Class.
Dit is overigens niet de enige vlootuitbreiding bij Turkish Airlines. Vanaf 2020 worden ook nog eens vijfentwintig Airbus A350-900’s afgeleverd. Een toestel dat op een aantal punten vergelijkbaar is met de Boeing 787-9.
Interieur
Na de eerste landing op Schiphol kon het toestel voor vertrek van binnen bekeken worden. Het toestel is van binnen ontworpen naar de laatste maatstaven van design, comfort en veiligheid. Vooral de Business Class is fraai vormgegeven.
Het toilet vooraan bij de Business Class ziet er erg luxe uit. Er is zelfs ruimte voor een paar plantjes. Dit geeft het geheel een erg fraaie uitstraling. Je kunt hier gerust een tijdje ‘op je gemak’ zitten!
Voor de bemanning is een uitgebreide galley achterin het toestel. Daar is ook de toegang te vinden tot de rustruimte voor de crew. Via een laddertje komt men uit bij zes slaapplekken voor de bemanning tijdens de vlucht.
In de cockpit zijn uiteraard veel zaken gedigitaliseerd. Voor dat doel zijn diverse beeldschermen aanwezig.
En mocht de bemanning bij het instappen even vergeten in wat voor toestel zij gestapt zijn, boven in de cockpit staat het type gemakshalve nog even vermeld.
Inmiddels was de crew klaar om de passagiers voor de retourvlucht aan boord te laten. Alles was in gereedheid gebracht, tot en met het traditionele krantje gratis voor aan boord.