Dutch Heli Day 2019

Dutch Heli Day 2019

Stroe, 3 augustus 2019 – De Dutch Heli Day is een initiatief van Joint Helicopter Pilots (JHP), de vereniging van helikoptervliegers in Nederland. Het doel van de dag is om geïnteresseerden kennis te laten maken met de helikopterwereld. Belangstellenden konden hun bezoek aan de helikopters combineren met het oogstfeest op het terrein van De Kruif Machines. De eerste Dutch Heli Day vond plaats op 14 september 2013, dit was de tweede editie.

Warm welkom door de Joint Helicopter Pilots (JHP)

Vanaf 10:00u was het veld open en rond 11:00u zouden de eerste helikopters landen. Met tussenposes van ongeveer vijf minuten landden er op die manier negentien helikopters en een autogyro. Tel daarbij op de drie helikopters die al op het veld stonden en het totaalaantal deelnemende toestellen komt daarmee op drieëntwintig.

Dutch Heli Day 2019

Het aanvliegen van de toestellen werd gecoördineerd vanuit een klein verkeerstorentje dat op het veld neergezet was. Vijf minuten voor de landing riepen de helikopters op. Dat was in sommige gevallen nog wat ver weg om een goede radiocommunicatie tot stand te brengen. Naar mate de toestellen naderden, verbeterde ook de onderlinge verstaanbaarheid.

Stroe Tower

Er was één toestel dat al rond 09:45u was binnengekomen. De PH-SHO van de offshore tak van Heli Holland meldde zich namelijk al vroeg vanuit Den Helder. Deze EC 155 werd in de uiterste hoek van het veld geplaatst en zou ook weer vroeg als eerste vertrekken.

PH-SHO Eurocopter EC 155 B1 werd in de uiterste hoek van het veld geparkeerd

Een van de publiekstrekkers was overduidelijk de Cougar van de Koninklijke Luchtmacht. Speciaal voor de Dutch Heli Day 2019 was de thuisbasis Gilze Rijen opengesteld om het toestel te kunnen laten deelnemen.

S-454 Eurocopter AS 532 U2 Cougar – KLu

De S-454 maakte eerst een verkennend rondje om vervolgens de landing in te zetten. Rustig hoverend taxiede de Cougar naar de noordwesthoek van het veld. Door de wind van de rotorbladen werden de naastgelegen bomen en het maïsveld van alle losse elementen verwijderd. 😉

S-454 Eurocopter AS 532 U2 Cougar zoekt zijn parkeerplek op

De bemanning had stickers en posters voor de kinderen meegenomen. Daardoor stonden er de hele dag veel belangstellenden rond dit toestel.

Druppelsgewijs

Nadat de Cougar geland was druppelde de ene na de andere heli binnen. Dat binnendruppelen ging bij de eerste toestellen vergezeld van druppelend water. Een klein buitje vond het nodig om zich juist boven Stroe en omgeving uit te storten. Net genoeg om nat te worden, maar veel te weinig om de pret te drukken.

PH-HCE Robinson R66 Turbine landt in de regen
Ook bij de aankomst van de OE-XJV Robinson R44 Raven was het niet droog

Even spannend

Het werd aan de Stroeërweg in Stroe even spannend toen de autogyro PH-4P8 zijn landing in wilde zetten. Als enige autogyro stond deze Cavalon op de lijst.

PH-4P8 AutoGyro Europe Cavalon

De vereisten voor een autogyro-landingsbaantje zijn dat er een strook van 200 meter lang en 30 meter breed beschikbaar moet zijn. Ook moet ervoor en erna een obstakelvrije zone zijn van 50 meter. We hebben het niet exact nagemeten, maar het veldje leek daaraan te voldoen.

PH-4P8 AutoGyro Europe Cavalon

Er werd eerst een low over gemaakt nadat het kistje boven het veld was verschenen op zijn vlucht vanaf Teuge. Doordat er weinig grondwind stond was de aanvliegsnelheid relatief hoog. De PH-4P8 maakte dan ook tot twee keer aan toe een doorstart omdat het te ver op het veld pas de grond kon raken. Tussen de bomen door werd uitgeklommen voor een nieuwe poging.

PH-4P8 AutoGyro Europe Cavalon probeert te landen, beide vliegers hebben de stuurknuppel vast.

De verkeersleiding vroeg na de tweede keer hoe het met het zelfvertrouwen van de vlieger stond. Die meldde dat alles prima ging. Het voorstel van de verkeersleiding om even een half uurtje in de omgeving te blijven cirkelen om het dan nog eens te proberen werd dan ook afgeslagen. De derde poging werd vervolgens ingezet.

PH-4P8 AutoGyro Europe Cavalon klimt uit na een doorstart

Ook bij de derde landingspoging kwam het toestel weer vrij ver op het baantje terecht. De uitloop moest daardoor met een klein bochtje verlopen. Enfin, men stond veilig aan de grond.

PH-4P8 AutoGyro Europe Cavalon tijdens zijn final approach

Parkeren

Op de grond werden alle helikopters begeleid door een professionele marshaller. Deze zorgde dat de toestellen op de gewenste plek neergezet werden, met onderling voldoende afstand.

PH-WRW Eurocopter EC 120B Colibri krijgt aanwijzingen van de marshaller

Op de briefing voor piloten was op een kaartje aangegeven waar de helikopters zouden komen te staan. Allen zouden aan de noordwestkant van het veld, voor het publiek, neergezet worden.

De planning voor het parkeren was iets te krap ingeschat

Alleen werd na verloop van tijd ook uitgeweken naar de zuidoostkant van het veld. En toen daar het rijtje ook al aardig vol begon te lopen werd via de radio overlegd waar de nog te verwachten toestellen neergezet moesten worden. Met wat passen en meten lukte het evenwel makkelijk om alle helikopters te stallen. Kennelijk nemen helikopters in werkelijkheid toch meer ruimte in dan op papier.

De parkeerplekken tijdens de Dutch Heli Day 2019 stroomden snel vol

Gebaseerd

Drie helikopters waren bij aanvang al op Stroe aanwezig. Normaal staat hier de D-HGVB gebaseerd. Deze helikopter heeft een compacte hangaar die opengeklapt kan worden. De D-HGVB stond echter al buiten en de werking van de openklappende hangaar werd helaas niet gedemonstreerd.

D-HGVB Robinson R44 Raven II hoort thuis op Stroe

Ook aanwezig op Stroe is de A-275. Deze Alouette III is tot 14 december 2015 in dienst geweest bij de Koninklijke Luchtmacht. De laatste jaren niet meer in camouflagekleuren, maar in ‘royal blue’. Een paar Alouettes werden de laatste jaren nog gebruikt voor het vervoer van leden van het Koningshuis. De Alouette was favoriet bij Koningin Beatrix.

A-275 Sud Aviation SA-316B Alouette III

Op11 februari 2019 is de A-275 op een dieplader naar Stroe gebracht. Het is door Heliflight gekocht met als doel om het weer luchtwaardig te maken. Samen met deze kist zijn ook een aantal reserveonderdelen overgenomen. Als het lukt om deze kist weer in de lucht te krijgen zal het (uiteraard) een civiele registratie krijgen.

A-275 Sud Aviation SA-316B Alouette III

De derde helikopter die al op Stroe aanwezig was is de D-HIKE. Dit is een Hughes 369E van SP Luftbild uit Duitsland. Het toestel werd gevlogen door een Nederlandse vlieger. Kort voor 11:00u vertrok de D-HIKE naar een locatie bij Barneveld. Op die manier kon het later in de ochtend zijn entree maken als was het een bezoekend toestel dat arriveerde.

D-HIKE Hughes 369E

Wat er niet was

Wat er niet was is kan een ruim begrip zijn… Er waren echter wel een paar toestellen aangekondigd die niet op Stroe te zien waren. Zo stond er in het eerste persbericht van de JPH dat er een helikopter van de Tsjechische luchtmacht zou deelnemen. Nadat dit in het persbericht is verschenen is er daarna niets meer over vernomen. Op Internet werd gespeculeerd dat het om een Mil Mi-24 zou gaan. Het zou natuurlijk leuk geweest zijn maar het bleek niet te kloppen.

Ook de deelname van de Boeing AH-64D Apache van de Koninklijke Luchtmacht ging niet door. Daar kon de organisatie niets aan doen. Als gevolg van een issue met de staartrotor staan alle Nederlandse Apache’s aan de grond. Ook op de Luchtmachtdagen van Volkel, eerder dit jaar in juni, was al geen vliegende Apache te zien.

Derde helikopter die verstek moest laten gaan was één van de traumahelikopters van de ANWB MAA. Er stond een heli op de planning maar naar verluid liep onderhoud in de hangaar op Lelystad Airport uit, waardoor het reservetoestel niet in staat was om deel te nemen.

De politie had het druk met boeven vangen vanuit de lucht. Want hoewel de speaker aankondigde dat er waarschijnlijk in de loop van de dag nog een politiehelikopter zou passeren gebeurde dat helaas niet.

Deelnemende toestellen

Hieronder sommen we alle deelnemende wentelwieken op. Het was de organisatie gelukt om een grote verscheidenheid aan types bijeen te brengen. Natuurlijk waren er de nodige Robinsons en Colibri’s maar er waren ook minder reguliere types zoals de enige MBB Bo.105 die nog in Nederland vliegt.

Dutch Heli Day 2019
Registratie Type C/N Operator/remarks
A-275 Sud Aviation SA-316B Alouette III 1275 HeliFlight, stored, ex Klu
D-HGVB Robinson R44 Raven II 12958 Rotavisie
D-HIKE Hughes 369E 0148E SP Luftbild
D-HKLE Eurocopter EC 120B Colibri 1107 Norbert Fleuren
N353CE Aerospatiale AS 350 B3 Ecureuil 4575 Marinus Boers
OE-XJV Robinson R44 Raven 1758 Helispot
PH-4P8 AutoGyro Europe Cavalon V00290 Henk Kattebroek
PH-ENK Robinson R44 Raven II 12641 Henk Vink
PH-HCE Robinson R66 Turbine 624 HeliCentre
PH-HCF Guimbal Cabri G2 1146 HeliCentre
PH-HGB Robinson R44 Raven II 13831 Heliair
PH-ITI Airbus Helicopters H125 8378 HeliCentre
PH-KGJ Eurocopter EC 120B Colibri 1265 HeliFlight
PH-KTM Robinson R44 Raven II 11078 Eric Richter Heliservice
PH-LPH Eurocopter EC 120B Colibri 1256 Herman de Leeuw
PH-RBC Eurocopter EC 120B Colibri 5811 Heliair
PH-RWY MBB Bo.105DBS-4 S.34/912 Rotor & Wings
PH-SHO Eurocopter EC 155 B1 6739 Heli Holland Offshore
PH-ULK Aerospatiale AS 355N Ecureuil 2 5733 Heliair
PH-UNN Eurocopter EC 120B Colibri 1310 HeliCentre
PH-WIK Aerospatiale AS 350 B3 Ecureuil 3795 Heliair
PH-WRW Eurocopter EC 120B Colibri 1277 Heli Holland
S-454 Eurocopter AS 532 U2 Cougar 2454 Koninklijk Luchtmacht

Open voor publiek

Toen alle helikopters ‘aan dek’ stonden mocht het publiek zich vrij tussen de toestellen begeven. Daar werd gretig gebruik van gemaakt. Bij de meeste helikopters stonden de vliegers zodat het publiek vragen kon stellen. Ook was het hier en daar mogelijk voor kinderen om in de cockpit te zitten.

Het publiek mag tussen de helikopters lopen
…en daar werd graag gebruik van gemaakt door iedereen
Bezoekers rondom de PH-RWY MBB Bo.105DBS-4

Radiografisch

Zoals gemeld kon de Apache van de luchtmacht niet deelnemen aan de Dutch Heli Day 2019. Wel was er een modelversie van de Apache aanwezig. Een natuurgetrouw mini Apache met de registratie ‘Q-17’ koos het luchtruim. Dit schaalmodel is uitgerust met een elektromotor.

Ondanks dat de aanwezige Alouette III A-275 niet kon vliegen was er toch een Alouette III boven Stroe te zien. Het ging hier ook om een schaalmodel. Deze Alouette was gestoken in de kleuren van het wereldberoemde demonstratieteam van weleer ‘The Grasshoppers’.

‘A-390’ Sud Aviation SA-316B Alouette III scale model

De A-390 is uitgerust met een straalmotortje. Eerst werd het behoedzaam en rustig voor het publiek heen en weer gevlogen. Daarna ging de vaart er wat meer in en werd getoond dat dit model zelfs met een rooksysteem is uitgerust. Net als bij de echte ‘Grasshopper’ kon de show aangevuld worden met witte rook.

Overig vermaak

Naast het helikopterterrein was er voor het talrijke publiek nog meer te zien en te doen. Er waren tal van oude landbouwtrekkers en machines aanwezig. Op de heenweg konden we al gedurende zes kilometer onthaasten omdat we in de stoet oude trekkers terecht kwamen vanuit de richting Barneveld. 🙂

Oude trekkers

Er was aanmerkelijk meer publiek dan bij de vorige editie van 2013 op de Dutch Heli Day afgekomen. Toen verschenen 3.500 bezoekers. Het was duidelijk een familie-uitje in de regio en de toegang was ook nog eens gratis. In deze omgeving wonen veel grote gezinnen, zij waren in ruime mate vertegenwoordigd. Bijkomend gevolg van grote gezinnen is dat ouders kennelijk soms moeite hebben om over de grote kinderschare te waken. Af en toe ontsnapte dan ook een adolescent aan de aandacht van het ouderlijk gezag en belandde onbedoeld aan de verkeerde kant van de hekken op een moment waarop dat nog niet toegestaan was.

Vers brood uit de oven

Oh Deere!

Aan de weg, op het parkeerterrein van de Dutch Heli Day, was een grote hijskraan neergezet. Deze takelde een oude John Deere tractor omhoog. Aan het begin zat op deze kenmerkende groengele landbouwmachine een onverschrokken ‘bestuurder’ met een videocamera in zijn hand.

Hijskraan met daaraan een John Deere trekker

De tractor bungelde boven de boomkruinen. Zo op het eerste gezicht leek me de ‘bestuurder’ niet op enige wijze gezekerd. Bij luchtvaartevenementen worden – terecht – tegenwoordig hoge eisen gesteld aan de veiligheid voor deelnemers en publiek. Onze indruk is dat daar waar het om de randactiviteiten gaat risico’s anders worden ingeschat.

Vliegende John Deere met ‘bestuurder’

Nadat de beelden geschoten waren is de John Deere weer veilig geland en is vervolgens – zonder ‘bestuurder’ – de rest van de dag in de top van de hijskraan gehesen.

De John Deere in top (zonder ‘bestuurder’)

Los van de hijsactie met een tractor vonden wij het opmerkelijk dat een dergelijke hoge kraan in de nabijheid van het helikopterveld opgesteld stond.

Aantrekkelijk

Het is voor de tweede maal gebleken dat helikopters een grote aantrekkingskracht hebben op publiek. Het evenement mag daardoor zeker als succesvol beschouwd worden. De Dutch Heli Day 2019 werd naast de eerdergenoemde gezinnen ook bezocht door echte liefhebbers. Er waren bijvoorbeeld spotters uit Engeland gekomen om de grote variëteit aan helikopters te bekijken.

De PH-HCF Guimbal Cabri G2 kreeg bezoek van jong en oud

Hopelijk weet men met een korter interval dan de vorige keer een nieuwe Dutch Heli Day te organiseren. Wij zijn dan zeker weer van de partij!

Fotogalerij

 

Geef een reactie