Oshkosh EAA AirVenture, 25 juli 2017 – Jammer genoeg geen story met een happy end deze keer. De N815EY was een JetEZ. Helaas met de nadruk op was want dit toestel is op 1 september 2018 bij Covington Municipal Airport (Tennessee) verongelukt. Lance M. Hooley, de vlieger – en tevens bouwer – van het toestel is daarbij om het leven gekomen.
Tijdens een proefvlucht brak de linkervleugel in het midden af, waarschijnlijk als gevolg van trillingen. Vervolgens is ook de rechtervleugel afgebroken en is de romp in een nabijgelegen katoenveld terecht gekomen. De vlieger, met ruim 22.000 uur ervaring op o.a. Airbus A320 bij JetBlue en heteluchtballonnen, was kansloos.
In 2017 en 2018 was de N815EY met zijn bouwer aanwezig tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh. In 2017 zagen wij dit toestel arriveren op de maandag. Het toestel werd bij de bekende EAA-boog ‘Brown Arch’ op het homebuilt terrein gezet en trok daar gelijk veel bekijks.
De N815EY was geïnspireerd op de Rutan Vari-EZ / Long-EZ. Alleen werd de JetEZ groter en robuuster gebouwd zodat er een straalmotor in opgenomen kon worden. De romp was iets breder (4 inch), de cabine iets langer (6 inch) en het toestel stond hoger op de poten dan een Long-EZ.
Het project startte in 2004 en met behulp van ‘The Jet Guys’ op Covington Municipal Airport (waar het toestel ook is verongelukt). Uiteindelijk lukte het om het toestel na dertien jaar bouwen in februari 2017 luchtwaardig te krijgen.
Als krachtbron diende een General Electric T58-GE-8F Turboshaft straalmotor. Daarmee was het mogelijk om met een snelheid van 310 knopen te kruisen. Het toestel heeft als bouwjaar 2014 meegekregen en had constructienummer 2009-815EY-1. Net als bij de Long-EZ kon bij dit toestel alleen het neuswiel ingeklapt worden.
Als registratie werd gekozen voor N815EY. Met een beetje fantasie is hier ‘NOISEY’ van te maken, de JetEZ maakte namelijk best een beetje geluid! Helaas kan de bouwer van dit ‘one of a kind’ toestel dat nimmer meer laten horen. Blue Skies…
Een gedachte over “N815EY, een ‘noisey’ JetEZ die helaas inmiddels verongelukt is”
Mooi, Berend Jan…!