Ambulancevlucht op Lelystad Airport en meer

OE-GPS Cessna 550B Citation Bravo

Lelystad Airport, 16 augustus 2019 – In de middag landde een Ambulancevlucht vanuit Košice International Airport (LZKZ) in Slowakije in de Flevopolder. Het toestel, de OE-GPS, was van Tyrol Air Ambulance GmbH uit Innsbruck. Daarvandaan was het eerder op de dag ook vertrokken. De OE-GPS vloog met vluchtnummer TYW847S.

De route van de OE-GPS van Košice International Airport naar Lelystadd Airport
OE-GPS Cessna 550B Citation Bravo on short final

De Citation werd na de landing opgewacht door een gereedstaande ambulance. De patiënt werd snel overgeladen vanuit het vliegtuig in de ambulance en men vertrok spoorslags. De OE-GPS is na een korte pauze weer vertrokken naar de thuisbasis Innsbruck in Oostenrijk.

OE-GPS Cessna 550B Citation Bravo met de klaarstaande ambulance

De OE-GPS stamt uit 1998 (c/n 550-0837) en heeft eerst voor Porsche gevlogen. In 2011 kwam deze bizjet terecht bij Tyrol Air Ambulance en vliegt het ambulancediensten.

Franse fotokist

Al geruime tijd verblijft op Lelystad Airport een Franse Piper PA-31-350 Chieftain. Deze twin is een fotokist van Pixair Survey SAS. Deze kist, met bouwjaar 1976 en constructienummer 31-7752031, heeft officieel Aéroport Rouen Vallée de Seine (LFOP) als thuisbasis.

F-HODB Piper PA-31-350 Chieftain

Op dit moment vliegt deze Piper fotomissies vanaf Lelystad Airport. Het toestel vindt daarbij ’s nachts onderdak in de hangaar bij HeliCentre, net als de twee Deense Vulcanair fotokisten van Bioflght, de OY-GPS en OY-SYS.

F-HODB Piper PA-31-350 Chieftain

De F-HODB is zijn carrière begonnen in Zweden als SE-GPM in juni 1977. In december van dat jaar werd het verkocht naar Cimber Air in Denmarken. Het toestel werd toen OY-BTZ. Via diverse eigenaren kwam het uiteindelijk in oktober 2012 in handen van Pixair Survey SAS. Zij lieten het in maart 2013 overschrijven naar Frankrijk als F-HODB.

De Chieftain ziet er niet helemaal Spic-en-Span uit. Het heeft ooit een nieuwe neus gekregen. De ‘KNO-luchtvaart-chirurg’ heeft na de operatie nagelaten de patiënt van een nieuw kleurenschema te voorzien. De neus is dan ook nog wit en de rest van de kist is witgrijs met een regenboog-lijn over de romp.

F-HODB Piper PA-31-350 Chieftain heeft een witte neus
F-HODB Piper PA-31-350 Chieftain

Vandaag konden we de kist even fotograferen na het tanken op het platform bij HeliCentre. In het kader van ‘voor wat hoort wat’ konden we daarna de crew helpen om de volgetankte – en dus best zware – kist de hangaar in te duwen.

De F-HODB Piper PA-31-350 Chieftain staat weer binnen dankzij vereende krachten

Mooney 1

De N97NM is een Mooney M20K 252 Encore uit 1986. Het toestel was al op 5 augustus 2019 op Lelystad Airport aangekomen vanuit Roskilde in Denemarken. Het heeft in de tussentijd in een hangaar onderdak gevonden. Vandaag vertrok de Mooney weer met alleen de vlieger aan boord maar niet voordat er een paar litertjes 100LL AvGas bijgegooid waren. De bestemming lag deze keer in Zweden, de kist vertrok naar Kristianstad (ESMK).

N97NM Mooney M20K 252 TSE Encore

Op de vliegtuig-verkoop-site Planecheck.com staat deze kist als te koop vermeld in Barcelona. De kist heeft een dikke 4.300 vlieguren. De motor is in 2017 gereviseerd. In datzelfde jaar is de eigenaar ermee vanuit Californië naar Barcelona gevlogen, zijn nieuwe woonplaats. De kist moet €165.000,- opbrengen.
De huidige eigenaar heeft de Mooney in 2013 gekocht. Daarvoor vloog het in Canada. Eerst met de registratie C-GWCN en later als C-FUNE. De nieuw eigenaar liet het toestel als 97NM registreren. In dit geval staat ’97’ voor het jaar 1997 waarin de eigenaar zijn brevet behaalde en ‘NM’ staan voor de initialen van zijn naam, Nicholas Maddix. De Amerikaanse registratie is overigens op een grijs vlak aangebracht dat over het oude kenmerk is aangebracht. Kon mooier… Het toestel heeft ook zijn eigen domeinnaam: www.N97NM.com.

N97NM Mooney M20K 252 TSE Encore op weg naar Zweden

Mooney 2

Iedereen zet tegenwoordig maar zijn Mooney te koop! Ook de bezoekende N226RL is een Mooney die te koop staat via Planecheck.com. Dit is een Mooney M20J MSE uit 1998. Met nog maar 895 uren op de teller mag deze kist voor €172.000,- van eigenaar wisselen. De opgave van de uren in de advertentie stamt alweer uit maart van dit jaar dus daar zullen nog wel een paar uurtjes bij geteld kunnen worden. De N226RL kwam vanaf Budel.

Hoevenen

Van de Aero Club Hoevenen (net boven Antwerpen) is de OO-HFE. Dit is een Reims/Cessna F152 II. Deze tweezitter stond een tijdje voor de toren.

OO-HFE Reims/Cessna F152 II

Daarna is het weer naar Hoevenen (EBHN) teruggevlogen. Bij de start viel op dat – hoewel het een klein kistje is – deze Cessna een volwassen stukje baan nodig had alvorens het zwerk te doorklieven.

OO-HFE Reims/Cessna F152 II

Vliegschool Hilversum

De PH-VHC is een Tecnam van de Vliegschool Hilversum. Deze kistjes komen regelmatig op Lelystad Airport ‘een bakkie doen’. Vandaag zat Vincent Kager van de Hilversumse vliegschool aan de controls.

PH-VHC Tecnam P2002-JF Sierra

Overige bezoekers

Vanuit Noord-Duitsland waaide nog een Cessna 172 binnen. Dit kistje stond een paar uurtjes voor de toren alvorens weer huiswaarts te keren.

Vanaf Texel verscheen de PH-BAD. Deze Cessna wordt op Texel gebruikt voor onder andere rondvluchten. Het is niet vaak op het vaste land te zien.

PH-BAD Reims/Cessna F172M Skyhawk

TLC

De PH-ALW van Special Air Services uit Teuge krijgt momenteel wat TLC (Tender Loving Care) bij het onderhoudsbedrijf Bogaerds Cord op Lelystad Airport. Dit toestel maakt zo nu en dan aardig wat uurtjes omdat het ingezet wordt om de rondvluchten voor de bezoekers van Aviodrome te verzorgen.

PH-ALW Reims/Cessna F172M Skyhawk staat in onderhoud

Er moet nog wat werk verzet worden. De motorbeplating ligt er nog af en de propeller ontbreekt momenteel. Dat tezamen maakt vliegen op dit moment wat lastig met dit kistje.
Geen nood aan de man overigens. De rondvluchten bij Aviodrome werden vandaag uitgevoerd met de PH-IRO, ook een Reims/Cessna F172M Skyhawk van SAS.

PH-IRO Reims/Cessna F172M Skyhawk vertekt voor een rondvlucht voor Aviodrome

Locals

Sinds geruime tijd hoort de G-SKYV tot de lokaal gebaseerde toestellen. Deze Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV hadden we echter nog niet eerder op Lelystad voor de lens gehad. Vandaag was er geen ontkomen meer aan voor het toestel… 😉

G-SKYV Piper PA.28RT-201T Turbo Arrow IV

Bij de Stichting Vroege Vogels kon men weer iemand blij maken met een ultieme ervaring; een rondvlucht in de P-51D Mustang PH-JAT. Met Arie Bogaerds Jr. als vlieger werd een lokale vlucht van ongeveer een half uur gemaakt. Daarbij werden bij terugkomst nog een paar aerobatic manoeuvres uitgevoerd aan de rand van het vliegveld.

Tot slot nog een kleine collage met lokale kisten.

Een gedachte over “Ambulancevlucht op Lelystad Airport en meer

  1. Gisteravond 7augustus is er ook een geland op Lelystad kwam uit Goose Bay lande rond 1800-1900lokale tijd verdere details niet bekend 73

Geef een reactie