Lelystad Airport, 29 augustus 2019 –2-DARE of not to dare, that’s the question. Durven of niet, dat was de vraag van vandaag. De vliegers van de Pilatus PC-12/47E durfden het niet aan om hun retourvlucht vanaf Lelystad Airport aan te vangen. Met een IFR-klaring op zak wilde de 2-DARE weer vertrekken, maar de motor startte niet.
Eerder deze ochtend was de 2-DARE gearriveerd op een vlucht vanaf Biggin Hill (EGKB) bij Londen. Na aankomst werd de turboprop op het BRAVO-platform geparkeerd.
Vanwege een ons onbekende onvolkomenheid staat het toestel mogelijk zelfs tot maandag op Lelystad Airport. Zwitserse techniek blinkt doorgaans uit in precisie en betrouwbaarheid, maar is kennelijk toch niet 100% onfeilbaar.
De 2-DARE is een Pilatus PC-12/47E of PC-12NG zoals het commercieel wordt aangeduid. Deze kist heeft constructienummer 1465 en het is in 2014 in Stans in elkaar geschroefd.
Het heeft van 7 februari 2014 tot en met 11 maart 2014 met de Zwitserse testregistratie HB-FRK (14) gevlogen. Als overblijfsel uit die tijd is in de staart van deze kist nog altijd een Zwitsers vlaggetje aanwezig.
De Pilatus werd afgeleverd als N514WA. Op 24 juli 2017 verscheen het in het register van Guernsey als 2-DARE. Het staat op naam van Brightling Services Ltd, een luchtvaartbedrijf voor verhuur, lease en charter van vliegtuigen uit Robertsbridge, East Sussex in Engeland.