Almere, 4 september2019 – De Ruschmeyer R90 is een Duits sportvliegtuig dat ontwikkeld is aan het einde van de jaren tachtig. Het toestel is ontorpen door de Duitsers Horst Ruschmeyer en Reinhard Molck. Aanvankelijk werd het eerste prototype aangeduid als Ruschmeyer MF-85P-RG. De M stond daarbij voor ‘Molck’ en 85 was het jaar waarin de ontwikkeling begon. Voor deze kist werd de registratie D-EJHR gereserveerd met constructienummer (c/n 01) maar die is uiteindelijk niet opgenomen.
Het toestel werd ingeschreven als D-EEHE, met c/n V001 en was uitgerust met een Porsche PFM 3200 motor (afgeleid van de beroemde Porsche 911 sportwagens). De eerste vlucht werd op 8 augustus 1988 gemaakt.
In november 2001 vloog dezelfde kist met gewijzigde registratie D-ENDA en een gewijzigde typeaanduiding als Ruschmeyer RF-85-NDAE. Daarbij werd de motor vervangen voor een New Diesel Aero Engine – NDAE), te weten een Koro(?) VW dieselmotor.
De beoogde Porsche motoren waren uiteindelijk niet voldoende beschikbaar omdat de fabriek de productie van vliegtuigmotoren beëindigde. Daarom werd gekozen voor een andere krachtbron in de vorm van de Lycoming IO-540. De typeaanduiding werd daarop gewijzigd in Ruschmeyer R90-230RG. Het getal 230 staat daarbij voor het aantal pk’s dat de motor levert (172kW) en RG staat voor Retractable Gear, intrekbare wielen.
De Lycoming is gereduceerd van 2.575 toeren per minuut naar maximaal 2.400 toeren per minuut. Dit om aan de strenge Duitse geluidseisen te kunnen voldoen. Het blok levert daardoor 20 pk minder dan het zou kunnen, maar met 230 pk nog ruim voldoende voor het toestel.
De bedoeling was om dit ontwerp met zowel een vast (R90-230FG – Fixed Gear) als een intrekbaar onderstel (R90-230RG) te leveren. Uiteindelijk zijn voornamelijk toestellen met een intrekbaar landingsgestel geproduceerd.
De Ruschmeyer R90 is een comfortabel reisvliegtuig en biedt plaats aan vier personen. De vierbladige Muhlbauer MTV-14B Propeller is van hout en met composiet materiaal omkleed. Daarmee is het mogelijk om met 165 knopen te kruisen. Je zou de Ruschmeyer kunnen betitelen als de Duitse Cirrus SR20, met dien verstande dat de laatste veel populairder geworden is.
De vleugels en romp bestaan uit composietmaterialen en bevatten dus geen klinknagels.
Varianten en aantallen
Er zijn in totaal drie prototypes gebouwd, de V001 (D-EEHE/D-ENDA), de V002 (D-EERO) en de V003 (D-EERH/G-EERH/PH-RMR). De constructienummers van de V002 en V003 zijn later gewijzigd in 002 en 003 omdat ze later als reguliere productiemodellen voortgingen.
Het toestel met c/n V001 hangt tegenwoordig aan het plafond van de hangaar van ATC (Aircraft Technology Consulting) op Melle-Gönegau. Dit toestel zou niet in een Duist luchtvaartmuseum misstaan op den duur.
Er bestond ook één Ruschmeyer R90 met een vast onderstel. Dat was de D-EERC met c/n 001. Deze kist vloog voor het eerst in maart 1994. Later zijn onderdelen van deze kist gebruikt voor c/n 030 gebruikt zijn. De aanduiding van deze eenling was R90-230FG.
In 1993 werd nog een toestel (D-EERO – c/n V002) uitgerust met een Allison 250-N17B turbinemotor met 420 pk (309kW). Dit toestel werd aangeduid als R90-420AT-RG. Het is bij dit ene toestel gebleven.
De serieproductie liep van 1992 tot en met 1996. De eerste toestellen tot en met c/n 005 zijn gebouwd door Ruschmeyer Luftfahrttechnik op Melle-Grönegau. Daarna verhuisde de productie naar Dessau. Hier zijn de nummer 006 tot en met 028 gebouwd, waarbij nummer 025 en 026 niet zijn afgebouwd. Deze laatste twee zijn als nummer 029 en 030 alsnog gefabriceerd door Aircraft Technology Consulting op Melle-Grönegau. Nummer 030 is daarbij zover we kunnen nagaan gebruikt voor de enige versie met een vast onderstel is vliegt als D-EECR met c/n 001.
Er is nog wel eens een verschil op internet en in de boeken te vinden in hoeveel Ruschmeyers er nu uiteindelijk zijn gebouwd. Wij komen tot het volgende lijstje:
- Ruschmeyer MF-85: 1x (V001)
- Ruschmeyer R90-230RG: 27x (V002-V003, 004-024, 027-030)
- Ruschmeyer R90-230FG: 1x (001, onderdelen naar R90-230RG met c/n 030)
Het totaal zou dan op 29 toestellen komen.
Failliet
Ondanks een investering van 40 miljoen Duitse Marken in 1995 ging de fabriek van de Ruschmeyers in 1996 failliet. Als doorstart werd in 1999 het Amerikaanse bedrijf Solaris Aviation opgericht en zij verkregen de productierechten van de Ruschmeyer R90. Het was de bedoeling om het toestel rond 2001 als Solaris Sigma in de markt te zetten. De N230S (c/n 023) was daarvoor als demonstrator naar Amerika verhuisd. Composietdelen zouden in Polen vervaardigd gaan worden en de assemblage zou in West Palm Beach in Florida geschieden. Het is bij plannen gebleven.
Uiteindelijk is het bedrijf Aircraft Technology Consulting op Melle-Grönegau de partij die tegenwoordig onderhoud aan toestellen kan doen en die onderdelen kan leveren. Via dit bedrijf is het mogelijk voor de huidige Ruschmeyer eigenaren om ermee te blijven vliegen.
Nederlandse Ruschmeyers
Ook in Nederland hebben vier Ruschmeyer R90-230RG’s met een PH-registratie gevlogen. Momenteel zijn deze echter allen weer uitgeschreven.
PH-RMR
De PH-RMR is op 24 april 2013 ingeschreven op naam van Speedbird Aviation, Rotterdam. Dit was de voormalige V003, één van de prototypes dus. Het constructienummer waarmee het stond ingeschreven was echter 003. Voor zijn Nederlandse avontuur vloog het als D-EERH en G-EERH. Op 1 december 2017 werd de registratie PH-RMR doorgehaald. Thans is het weer in Duitsland ingeschreven als D-EERH.
PH-HRZ
Met de Ruschmeyer R90-230RG PH-HRZ is het niet goed afgelopen. Dit toestel met c/n 004 werd op 31 juli 1995 ingeschreven op naam van Hanzo Management uit Delft. Het was daarvoor de D-EEHI. Op 14 oktober 1995 raakte het toestel onherstelbaar beschadigd bij een ongeval op Midden-Zeeland. Kort daarop werd de registratie PH-HRZ doorgehaald in het Nederlandse register.
PH-JDL
De derde Nederlandse Ruschmeyer R90-230RG was de PH-JDL. Dit toestel had c/n 010. Het kwam op 27 augustus 1993 op naam te staan van SPS Flight Services in Den Bosch. Op 30 november 2012 was het Bewijs van Luchtwaardigheid van dit toestel verlopen in 23 januari 2014 werd de registratie uit het register geschrapt.
De PH-JDL is tegenwoordig nog in Duitsland actief als D-EUMR.
PH-GWW
Ook met de vierde en laatste Nederlandse Ruschmeyer PH-GWW is het helaas niet goed afgelopen. De PH-GWW, met c/n 014, is op 22 december 1994 ingeschreven op naam van meerdere eigenaren. Naar verloop van tijd kwam het op 20 januari 2004 op naam te staan van Speedbird Aviattion, Rotterdam. Dezelfde eigenaar als de PH-RMR.
Op 4 mei 2012 raakte het tijdens de landing op Eindhoven van de baan. De vleugel brak daarbij af. De piloot raakte ernstig gewond. Ook de drie overige inzittenden werden naar het ziekenhuis gebracht. De PH-GWW voerde op dat moment een rondvlucht uit voor de stichting Hoogvliegers. Zij bieden zieke en gehandicapte kinderen de mogelijkheid om mee te vliegen om hen zo een mooie dag te bezorgen.
Productieoverzicht
De gedetailleerde productielijst van de Ruschmeyer R90 ziet er als volgt uit:
Productionlist Ruschmeyer R90-230RG |
|||
Registration | Type | c/n | Remarks |
(D-EJHR) | Ruschmeyer MF-85P-RG | 01 | ex (D-EJHR) ntu, to D-EEHE changed to c/n V001 |
D-ENDA | Ruschmeyer MF-85-NDAE | V001 | ex D-EEHE, r/o 240388, ff 080888 with Porsche PFM3200N01 |
D-EERO | Ruschmeyer R90-420AT | V002/002 | ff 120292, Allison 250-B17B turbine conversion, cld 061194 |
D-EERH | Ruschmeyer R90-230RG | V003/003 | ff 230990, ex PH-RMR, G-EERH, D-EERH, current (base unknown) |
PH-HRZ | Ruschmeyer R90-230RG | 004 | ex D-EEHI, w/o 141095 |
D-ESLF | Ruschmeyer R90-230RG | 005 | ex D-EEHQ, current (Hannover) |
HB-DBF | Ruschmeyer R90-230RG | 006 | ex D-EEHY, current (base unknown) |
D-EEHH | Ruschmeyer R90-230RG | 007 | current (Schwabach) |
D-EEHX | Ruschmeyer R90-230RG | 008 | current (Juist) |
D-EEHZ | Ruschmeyer R90-230RG | 009 | current (Graz, Austria) |
D-EUMR | Ruschmeyer R90-230RG | 010 | ex (D-EJDL), PH-JDL, current (base unknown) |
D-EEBV | Ruschmeyer R90-230RG | 011 | current (Schönhagen) |
D-EVVT | Ruschmeyer R90-230RG | 012 | ex HB-DBC, D-EEBX, current (Austria), for sale |
D-EEWP | Ruschmeyer R90-230RG | 013 | ex D-EEBY, current (Ingolstadt-Manching), for sale |
PH-GWW | Ruschmeyer R90-230RG | 014 | ex D-EECJ, w/o 040512 |
D-EECS | Ruschmeyer R90-230RG | 015 | cr 060994 repaired ….00 Melle, current (Melle) |
D-EHYL | Ruschmeyer R90-230RG | 016 | ex G-TTHL, G-TODE, D-EEAX, current (Offenburg) |
D-EEAY | Ruschmeyer R90-230RG | 017 | current (Westerstede-Felde) |
D-EFFA | Ruschmeyer R90-230RG | 018 | ex D-ELVY, D-EEBY, current (Old Buckenham) |
G-UAPO | Ruschmeyer R90-230RG | 019 | ex D-EECT, current (base unknown) |
D-EEJR | Ruschmeyer R90-230RG | 020 | current (base unknown) |
D-ENBR | Ruschmeyer R90-230RG | 021 | current (Bienenfarm) |
N230RG | Ruschmeyer R90-230RG | 022 | ex D-EEBY, cr ?, cld 120201 |
(D-EECG) | Ruschmeyer R90-230RG | 023 | ex N230S, D-EECC, exported as D-EECG but ntu |
D-EEDR | Ruschmeyer R90-230RG | 024 | ex D-EWWE, D-EECY, cr 120200, rebuilt, current (Westerstede) |
(D-EECZ) | Ruschmeyer R90-230RG | 025 | reserved 310594, not built (or completed as 029 or 030) |
(D-EEDA) | Ruschmeyer R90-230RG | 026 | reserved 310594, not built (or completed as 029 or 030) |
D-ERDM | Ruschmeyer R90-230RG | 027 | ex N12AB, D-EFCT, (D-EEDO), current (Aachen) |
HB-DBI | Ruschmeyer R90-230RG | 028 | ex N127AB, D-EECT, D-EEDQ, current (base unknown) |
D-EEHY | Ruschmeyer R90-230RG | 029 | ex D-EEDZ, current (Stadtlohn) |
D-EECR | Ruschmeyer R90-230RG | 030 | ex D-EEFX, rgd 011105, current (Schönhagen) |
D-EECR | Ruschmeyer R90-230FG | 001 | Fixed gear, ff 280394, cld 191099, parts used for 030 |
Dit artikel is mede tot stand gekomen door informatie van Peter-Michael Gerhardt, Herman Dekker en Henk Wadman. Waarvoor dank!
2 gedachten over “Overzicht van de Duitse Ruschmeyer R90-230RG”
Berend Jan,
Mooi verhaal heb er zelf slechts maar 1 gezien.
Kleine korrektie.
Op de PH-HRZ geschiedenis heb je het over “31 juli 195” en later “14 oktober 1955”.
Ik neem aan dat je 31 juli 1995 en 14 oktoberr 1995 bedoelt.
Ga door met al deze mooie luchtvaart beschrijvingen.
Rob
Ha Rob!
Leuk van je te horen! Dank voor je compliment en je opmerkingen zijn terecht. In beide gevallen moest het jaartal 1995 zijn. Dit is inmiddels gecorrigeerd.
Groet,
Berend Jan