Juist, 31 augustus 2019 – De N978B is een forse tweemotorige kist. Het is een Beech D50E Twin Bonanza. Het toestel is gebouwd in 1961 en het heeft constructienummer DH-314.
We kwamen de N978B tegen op het Duitse Wadeneiland Juist (EDWJ). Daar was het geland op het korte (692 meter lang) en smalle (20,1 meter breed) klinkerbaantje van Verkehrslande Platz Juist.
Aan het begin van de middag vertrok het voor een vlucht naar Leer-Papenburg, vermoedelijk om goedkoop te tanken aldaar en om daarna door te vliegen naar Schwarze Heide bij Dinslaken. Twee dagen daarvoor, op de 29 augustus, was het vanaf dat veld via Hamburg naar Juist gevlogen.
US Army kleuren
De N978B heeft een kleurenschema van de US Army. Dat zou duiden op een militair verleden. De US Army heeft indertijd met de Twin Bonanza gevlogen. Daar werd het aangeduide als L-23 / U-8 Seminole. In totaal heeft de US Army met 195 van deze Beechcrafts gevlogen.
Alleen… dit exemplaar is geen oud militair vliegtuig. Het is een later model dan in de US Army is gebruikt. De N978B is een D50E. Dit model is makkelijk te onderscheiden van oudere exemplaren omdat deze uitvoering aan de linkerkant een extra zijraampje heeft.
In 2013 stond deze kist te koop in de Verenigde Staten. Toen had het al zijn huidige US Army kleuren. Die zijn rond 1992 aangebracht. Daarvoor vloog deze D50E in een wit kleurenschema met een geel/rode striping over de romp.
De N978B vliegt inmiddels sinds juli 2014 in Europa rond. Het is door eigenaar Timo Klippel zelf de Atlantische Oceaan overgevlogen. Toch is het sindsdien nog niet erg vaak voor de lens verschenen getuige het geringe aantal foto’s van deze fraaie kist op internet.
De Beech heeft ook een sticker van de QUAX-Flieger op de romp zitten. Dit is een Duitse vereniging die met historische vliegtuigen vliegt. Het toestel is geen eigendom van de QUAX-Flieger. Wel zijn er binnen de QUAX-Flieger meer dan 100 vliegtuigen van bevriende eigenaren aangesloten. Daar is dit er een van.
Ontwikkeling Twin Bonanza
De eerste Beech Twin Bonanza vloog voor op 15 november 1949. Het model is tussen 1951 en 1963 in productie geweest. In totaal rolden er 975 van de band.
De Beech model 50 heeft aan de basis gestaan van de latere Model 65 Queen Air en de Model 90 King Air. Alle modellen hadden hetzelfde vleugelontwerp. Ook de flaps, het landingsgestel, het instrumentenpaneel, de brandstoftanks en meer waren gelijk. De Queen Air had alleen een grotere cabine en de King Air kreeg turbinemotoren aangemeten. De Beech Twin Bonanza heeft een tweetal Lycoming GO-480 luchtgekoelde zescilinder motoren van 295 pk (220 kW) elk.
Take-off
Voor de start op Juist had de Twin Bonaza het grootse deel van de korte startbaan nodig. Het lukte de imposante twin om op tijd los te komen. En zo verdween de – in Europa – zeldzame Beechcraft aan de horizon richting het vaste land.