N29DE Cirrus Vision SF50 op Schiphol-Oost

N29DE Cirrus Vision SF50

Schiphol, 9 september 2019 – De N29DE is een frisse verschijning in zijn oranje jasje. Het is een Cirrus Vision SF50. Dit kleine eenmotorige straalvliegtuigje valt in de categorie Very Light Jet (VLJ). Het wordt gebouwd door Cirrus Aircraft in Dululth in Minnesota (VS). Daar rolt het naast de propellertoestellen Cirrus SR20 en SR22 van de band.
De SF50 wordt sinds 2016 uitgeleverd en inmiddels zijn er al ruim 100 exemplaren van afgeleverd. In Europa vliegt de Vison SF50 nog maar mondjesmaat.
De Vison Jet kenmerkt zich door zijn V-staart. Die kennen we vooral van de Beech Bonanza. Ook opvallend is de positie van de motor, deze zit boven op de romp net voor de V-staart.

N29DE Cirrus Vision SF50 is uitgerust met een V-staart

Tweede generatie

Sinds begin 2019 is er een G2 (generation two) versie van dit vliegtuig beschikbaar. Die vliegt iets sneller, is voorzien van een iets ander instrumentarium en heeft als grootste verschil een autothrottle. Dat is een gashendel die zichzelf regelt bij opgave van een gewenste snelheid tijdens klimmen, dalen en kruisvluchten.
Kostte de “oude” versie zo’n $2.38 miljoen, de G2-versie kost $2.75 miljoen. Vanaf serienummer 0094 zijn de G2-modellen gebouwd. De N29DE heeft constructienummer 0085 en is dus nog een oorspronkelijke versie.

N29DE Cirrus Vision SF50 is nog van de eerste generatie

Ferryvlucht

De N29DE staat sinds 1 december 2018 op Schiphol-Oost gebaseerd en staat op naam van een trustee genaamd Deny Airlines Inc. Het kistje arriveerde toen na een afleveringsvlucht die op 28 november 2018 in de VS was begonnen in McGhee Tyson Airport (KTYS) in Knoxville, Tennessee. De volgende stop was Lawrence Municipal Airport (KLWM) in de staat Massachusetts. Daarna is het naar Bangor International Airport (KBGR) gevlogen in Maine. De eerste halte buiten de VS was Canadian Forces Base Goose Bay (CYYR) in Canada. Groenland volgde daarop met een landing op Narsarsuaq Airport (BGBW). Vaste prik bij de meeste trans-Atlantische ferryvluchten is een stop op IJsland. De N29DE landde op Reykjavíkurflugvöllur, oftewel Reykjavik Airport (BIRK). Vanaf IJsland werd koers gezet naar Schotland. De route naar Wick John O’ Groats Airport (EGPC) is haast standaard op dergelijke vluchten. Vanaf Wick was het mogelijk om in een keer door te vliegen naar Schiphol Amsterdam (EHAM).

Hangaar 32

We troffen de N29DE voor zijn onderkomen, hangaar 32 op Schiphol-Oost. Daar stond het buiten omdat er een Boeing 747 naar binnen moest. Later op de ochtend was de Cirrus bij Jet Support neergezet, naast de ‘Big Brother’ Dassault Falcon 7X PH-TLP van John de Mol.

N29DE Cirrus Vision SF50 voor hangaar 32

De N29DE vliegt regelmatig en is – zover wij weten – momenteel de enige SF50 die in Nederland gebaseerd staat (los van demo-toestellen bij de Cirrus dealer op Groningen Airport Eelde.

Geef een reactie