Sportvliegtuigen

PH-PDA Aquila A210 vertrekt voor een nieuwe carrière op Cyprus

PH-PDA Aquila A210

Lelystad Airport, 23 september 2019 – De Aquila A210 PH-PDA heeft een gele staart en winglets gekregen. Dit is de huisstijl van de nieuwe eigenaar, het Aviator Flight Center in Larnaca op Cyprus. Afgelopen vrijdag was men bij Air Waterland nog druk bezig met de voorbereidingen om de betreffende delen te kunnen gaan spuiten.

PH-PDA Aquila A210 wordt gereed gemaakt om te spuiten (Lelystad, 20 september 2019)

Inmiddels zit de gele verf erop. De Aquila is daarmee gereed om te vertrekken naar Cyprus. Als de weersomstandigheden gunstig zijn vertrekt de PH-PDA woensdag 25 september 2019 naar zijn nieuwe thuisbasis. De kist vertrekt als PH-PDA. Mogelijk dat het op termijn een 5B-registratie krijgt.

PH-PDA Aquila A210 heeft nu een gele staart…
…en gele winglets

Carrièrepad PH-PDA

De PH-PDA arriveerde op 17 maart 2008 fabrieksnieuw in het Nederlandse register. Het is gebouwd bij Aquila Technische Entwicklungen GmbH en de typeaanduiding is formeel AT01. Het serinummer is AT01-180. In de praktijk wordt het toestel aangeduid als A210. Het stond aan het begin op naam van J.A. Kilpatrick uit Loenen aan de Vecht.

PH-PDA Aquila A210 in de eerste Nederlandse periode (Hilversum, 20 juli 2013)

Op 7 oktober 2015 werd er een Brits kenmerk aangevraagd. De Aquila kwam op dat moment als G-OPDA op naam van Air Waterland te staan. Air Waterland heeft het op 1 december van dat jaar  over laten schrijven op naam van GO PDA Ltd in Binfield, Brechknell.

G-OPDA Aquila A210 (Lelystad, 11 februari 2019)

Deze eigenaar bood de afgelopen maanden het toestel via Air Waterland op Lelystad Airport te koop aan. Op gezette tijden was het toestel op Lelystad Airport in de hangaar van Air Waterland aanwezig. Als de eigenaar er in de tussentijd toch nog weer even mee wilde vliegen werd het weer opgehaald en vertrok het tijdelijk naar Engeland.

G-OPDA Aquila A210 in de hangaar bij Air Waterland, wachtend op een koper (Lelystad, 15 augustus 2018)
Het identificatieplaatje van de PH-PDA Aquila A210 in 2019

Op 13 februari 2019 werd de Aquila weer Nederlands. Per 13 maart 2019 draagt het weer zijn eerste kenmerk PH-PDA. De zoektocht naar een nieuwe eigenaar ging door alleen stond de kist nu permanent bij Air Waterland.

PH-PDA Aquila A210 in de tweede Nederlandse periode met een iets ander lettertype voor de registratie (Lelystad, 15 februari 2019)

Occasioncenter Air Waterland

Inmiddels is het Aviator Flight Center de nieuwe eigenaar geworden. Deze vliegschool vliegt al met een tweetal Aquila’s (5B-CLO – c/n AT01-153 en 5B-CLP – AT01-183) die via Air Waterland geleverd zijn. Bij de levering van de eerdere Aquila’s zijn er een aantal oude Cypriotische toestellen via Air Waterland zijn ingeruild. Vliegtuigen met gele staarten waren in die tijd geen onbekende verschijning in de Flevopolder. Rond 2012/13 verhandelde men de onderstaande toestellen:

Ingeruilde toestellen Aivator Flight Center
Registratie Type C/N Nieuwe registratie
5B-CGA Piper PA-28-140 28-7225317 G-ICGA
5B-CBW Reims/Cessna F172M Skyhawk F1720999 PH-DAS, G-RDAS
5B-CLC Cessna 150L 7616 G-ICLC
5B-CKX Reims/Cessna F172N Skyhawk F17201876 ?

 

Upgrade

Kort voor aflevering (23 tot en met 27 augustus 2019) is de PH-PDA nog terug geweest naar de fabriek op Flugplatz Schönhagen (EDAZ) vlak bij Berlijn voor een technische upgrade. Nog voor dat fabrieksbezoek is het toestel ontdaan van de zwart/grijze striping.

PH-PDA Aquila A210

Daarna is het op Teuge voorzien van enige nieuwe instrumenten. Nu is het kistje klaar voor een nieuw en zonnig avontuur.

PH-PDA Aquila A210 klaar voor vertrek

Geef een reactie