Lelystad Airport, 28 september 2019 – De bouw van de replica van de H-NABO De Havilland DH-9B replica in de Aviodrome nadert zijn voltooiing. Het is de bedoeling dat dit nagebouwde eerste eigen vliegtuigtype van de 100-jarige KLM begin oktober in de grote museumhal van het luchtvaartmuseum wordt geplaatst. Tot die tijd zijn de vrijwilligers van dit project nog druk in de T2-hangaar bezig om de laatste hand te leggen aan deze bijzondere kopie.
Deze zaterdag werd onder andere de romp geschilderd. De linkerzijde was al gereed en alleen de neus van de rechterzijde moest nog geverfd worden. Aan het einde van de dag zou dat ook voltooid zijn. Langzamerhand begint het hele toestel kleur te krijgen.
Voor het eerst is nu ook de registratie van het toestel te zien. Het is de H-NABO geworden. Dit was een DH-9B van de KLM met constructienummer 55889. Over de identiteit van echte het toestel is enige onzekerheid. In het register wordt aangegeven dat het de voormalige G-EAUO, H9187 (RAF) is geweest. De H9187 zou echter geen DH-9B geweest zijn. Een andere bron geeft aan dat het de ex G-EAUQ, H9125 (RAF) kan zijn geweest (info van website Herman Dekker). De originele H-NABO werd op 25 mei 1921 ingeschreven tot 17 november 1922 toen het betrokken was bij een ongeval bij Amsterdam.
De vleugels van de replica liggen klaar bij het toestel voor montage. Ook is nu goed te zien dat deze omgebouwde bommenwerper van de Royal Air Force drie zitplaatsen heeft. De piloot zat in het midden. Voor hem kon één passagier zitten en achter hem de tweede met de bagage.
De KLM bestaat op 7 oktober 2019 precies 100 jaar. Met de H-NABO zal de Aviodrome kort na die datum aandacht aan dit heugelijk feit besteden door de kist toe te voegen aan de permanente collectie. Een fraaie replica waar lange tijd aan gebouwd is. Het toestel kan dan wel niet vliegen, toch ziet het er natuurgetrouw uit. Het heeft daarnaast een originele propeller en ook de wielen zijn van een echte DH-9 afkomstig.
In het verleden hebben we al meer aandacht aan de bouw van de H-NABO besteed op AirOnline.nl. Lees hier de artikelen terug van 17 maart 2019 en 21 juni 2019.
7 gedachten over “H-NABO De Havilland DH-9B replica in de Aviodrome bekent kleur”
Was het al de bedoeling dat het zo openbaar wordt?
Bedankt voor de zoveelste reportage.
Ik snap niet hoe men de registratie zo afwijkend van de gebruikelijke lay-out heeft kunnen vormgeven. De afstand tussen de H en de N was niet groter dan de breedte van 1 lettter en het streepje was 1/3 daarvan. Ook de afstand tussen de B en de O wijkt af van die tussen de andere letters. Het witte vlak is dan ook veel te breed geworden, zodat het moeilijk zal worden het blauwe vlak correct te beėindigen.
Zou je dit commentaar willen doorgeven?
Vriendeijke groet, Frans.
De registratie was vroeger in twee varianten aangebracht:
https://1.bp.blogspot.com/-Ysn5pkUEx70/WBg4SywNoTI/AAAAAAAAGZE/N-JyzAkWWSkyf-1qBGluOdg3v7wsbeEogCLcB/s640/AIRCO%2BCP.jpg
en
https://www.airhistory.net/photo/135147/H-NABO
Ik ben van mening dat de registratie zoals door de Aviodrome toegepast niet ‘zo afwijkend’ is van de tweede variant.
Sander
Ik zie dat jullie hebben gekozen voor gebroken wit op vleugels en staartvlakken. Vaak worden die in aluminiumkleur weergegeven. Hoe hebben jullie dit kunnen vaststellen?
Bob Dros, Amsterdam
Beste Bob Dros, hiervoor kunt het beste contact opnemen met Raymond Oostergo van het Aviodrome. Hij is collectiebeheerder van het Aviodrome en was projectleider namens het Aviodrome tijdens herbouw van de replica. Hij weet de juiste mensen te vinden/bereiken die daar meer over weten. Ben zelf geregeld aanwezig geweest tijdens het project (als indirect betrokkene) maar weet niet waarom voor deze kleur is gekozen. Wel is er indertijd voor gekozen om er de burgerversie van te maken en niet de (oorspronkelijke) militaire (KNIL) uitvoering.
Hartelijk dank. Ik ga contact opnemen met de heer Oostergo.
Graag gedaan en succes, ben benieuwd naar het antwoord.