Juist / Wangerooge, 31 augustus 2019 – Dit jaar bestaan de lijndiensten van Frisia-Luftverkehr GmbH Norddeich (FLN) – tussen de Duitse Waddeneilanden en het vaste land – een halve eeuw. Het begon allemaal op 14 juni 1969 met een vierpersoons Cessna 172. Deze luchtvaartonderneming is een dochter van de Reederei Norden-Frisia.
Tegenwoordig heeft FLN veertien vliegtuigen in de vloot en vervoert men jaarlijks meer dan 130.000 (2018) passagiers. De vloot bestaat uit negen tweemotorige Britten Norman BN-2 Islanders en vier eenmotorige Cessna 182T Skylane toestellen.
Vlootoverzicht FLN
Registratie | Type | C/N |
D-EFLK | Cessna 182T Skylane | 18282311 |
D-EFLO | Cessna 182T Skylane | 18282204 |
D-EFLW | Cessna 182T Skylane | 18282175 |
D-ELGY | Cessna 182T Skylane | 18282304 |
D-IEST | Britten-Norman BN-2B-26 Islander | 2253 |
D-IFCS | Britten-Norman BN-2B-20 Islander | 2312 |
D-IFKU | Britten-Norman BN-2B-26 Islander | 2290 |
D-IFLB | Britten-Norman BN-2B-20 Islander | 2313 |
D-IFLN | Britten-Norman BN-2B-20 Islander | 2307 |
D-IFTI | Britten-Norman BN-2B-20 Islander | 2299 |
D-IFUT | Britten-Norman BN-2B-20 Islander | 2300 |
D-ILFA | Britten-Norman BN-2B-26 Islander | 2243 |
D-ILFD | Britten-Norman BN-2B-20 Islander | 2296 |
D-ILFH | Britten-Norman BN-2B-26 Islander | 2212 |
Cessna 182T
Het is best bijzonder dat een luchtvaartmaatschappij commerciële passagiersvluchten uitvoert met een eenmotorige vierpersoons Cessna 182. In Europa naar mijn idee zeker een zeldzaamheid. Men is begonnen met de Cessna 172 en heeft nu een viertal Cessna 182T Skylanes in dienst.
Britten Norman BN-2 Islander
Het andere type in de vloot – de Britten Norman BN-2 Islander – is een echt werkpaard. De eerste vlucht van dit type werd al gemaakt op 13 juni 1965. Het is dus een ontwerp dat al een flinke tijd mee gaat.
Er zijn inmiddels van de Islander 1.280 exemplaren van gebouwd. Het toestel is uitgerust met twee Lycoming motoren van ieder 300 pk (220 kW). In de Islander passen negen passagiers naast de piloot. Het is verder een zeer robuust toestel met een vast onderstel. Over de hele wereld, vooral op korte landingsbaantjes en in onherbergzame gebieden komt dit vliegtuig prima van pas.
Routenetwerk
De luchtroutes van FLN zijn opmerkelijk kort, uniek in de wereld. De meeste vluchten duren maar vijftien minuten of korter! Vanaf de Noord-Duitse vliegveldjes Norddeich en Harle worden dagelijks vluchten uitgevoerd naar Borkum, Juist, Norderney, Baltrum, Langeoog, Wangerooge en het iets verder gelegen Helgoland. Een aantal van deze bestemmingen worden wel negen keer per dag aangevlogen en dat 365 dagen per jaar.
FLN en LFH
FLN opereert van oudsher vanaf Norddeich. De concurrent Luftverkehr Friesland-Harle (LFH) vloog vanaf Harle. Op 1april 2011 nam FLN het bedrijf LFH over. Eerst bleef men nog onder de naam LFH vliegen. Sinds november 2014 zijn beide maatschappijen samengevoegd en gaat men voort onder de naam FLN Inselflieger. Dat is een mooie combinatie van beide bedrijven. LFH had namelijk als bijnaam “Die Inseflieger”. Die is na het samenvoegen behouden.
Inmiddels zijn de toestellen van FLN zo’n beetje allemaal voorzien van een gelijke huisstijl. De voormalige LFH kleuren zijn verdwenen. Door de jaren heen zijn er diverse kleurenschema’s door beide bedrijven gehanteerd.
50 Jahre Inselflieger
Nu de onderneming 50 jaar bestaat zijn de toestellen voorzien van een speciale stickers met daarop “50 Jahre Inselflieger”. De jubileumstickers zitten zowel op de neus als op de romp van de toestellen.
Toekomst
Voor de toekomst is men bij FLN optimistisch gestemd. De korte luchtlijnen zijn bij uitstek geschikt om straks met elektrisch aangedreven vliegtuigen te gaan vliegen. Momenteel is FLN betrokken bij een joint venture die de ontwikkeling van elektrische passagiersvliegtuigen ter hand neemt. Zo kunnen passagiers ook in de toekomst door de lucht de Duitse Waddeneilanden bereiken en wel op een klimaatverantwoorde wijze.
Meevliegen?
Zelf ook een keer meevliegen met de Inselflieger van FLN? Kijk dan op inselflieger.de voor de route-informatie en de prijzen van de tickets. Er zijn tarieven voor volwassenen en kinderen. Bagage gaat voor een kiloprijs van € 0,80 per vlucht mee en zelfs huisdieren mogen meevliegen (niet alleen op dierendag). Kleine beestjes (teckel, poedeltje, jack-russel of een kat) voor € 11,-, grote voor € 22,- (setter – al dan niet Iers – , schapendoes, giraffe). Voor de grote beesten wel even een dekentje meenemen zodat de zitplaats niet vuil wordt (tarief 2019).