Worms, 15 september 2019 – In een hangaar op het Duitse vliegveldje Worms (EDFV) troffen we in een hangar de D-EZII aan. Dit is een druk beletterde Erco Ercoupe 415D die op 3 juni 1946 uit de fabriek van Engineering and Research Corporation (afgekort Erco) in Riverdale, Maryland rolde. Het constructienummer van dit toestel is 1769 en het heeft hiervoor als N99146 gevlogen.
De Erco Ercoupe 415 was een inzending bij de gesponsorde ontwerpwedstrijd van het Bureau of Air Commerce in het midden van de jaren 1930 voor een gemakkelijk te vliegen, veilig vliegtuig.
De Ercoupe werd ontworpen door Fred E. Weick (1899 – 1994) en zijn collega-ingenieurs bij het Langley Test Lab van de NACA (National Advisory Committee for Aeronautics. Die organisatie was een voorloper van de ruimtevaartorganisatie NASA in Langley, Virginia. De Ercoupe viel op als het eerste lichte metalen vliegtuig met een neuswiel. Het ontwerp was zo dat het niet kon overtrekken of in een spin kon geraken. Deze eigenschappen maakte het vliegtuig zeer veilig voor de piloot in opleiding en vliegers met weinig vlieguren. Doordat rolroeren en richtingsroer aan elkaar gekoppeld zijn in deze kist (er is dus geen voetenstuur aanwezig) zei men dat iedereen die een auto kon besturen ook met dit vliegtuig kon vliegen.
De Ercoupe vloog al in in 1937. Voor de Tweede Wereldoorlog zijn er al zo’n 100 exemplaren gebouwd. Daarna kwam de productie door de oorlog stil te liggen. Vanaf 1946 is de productie weer gestart en is de teller blijven steken bij 5.685 exemplaren.
De Ercoupe in Worms heeft de beschildering van een XPQ-13. Het verwijst naar twee Ercoupes die in 1940 en 1941 door de United States Army Air Force (USAAF) zijn getest als onbemande toestellen. Ze vielen echter af ten voordele van de Culver XPQ-14. Dit model leverde betere prestaties.
Een derde Ercoupe die door de USAAF is gebruikt werd aangeduid als YO-55 en werd ingezet voor het testen van zogenaamde JATO-bottles. Het Jet Propulsion Laboratory voerde hiermee de eerste raketondersteunde lancering van een Amerikaans vliegtuig uitgevoerd in 1941.
Erco Ercoupe 415 in militaire dienst |
|||||||
C/N | USAAF reg. | Civiele reg. | Type | Datum constructie | Datum aanschaf | Datum in dienst | Functie |
11 | 41-18875 | NC28655 | Erco YO-55 | 4-12-1940 | 4-1-1941 | 26-2-1941 | Testvliegtuig JATO-bottles |
110 | 41-25196 | NC37143 | Erco XPQ-13 | ? | 19-8-1941 | 8-12-1941 | Onbemand testvliegtuig |
? | 41-39099 | ? | Erco XPQ-13 | ? | ? | ? | Onbemand testvliegtuig |
De D-EZII is eigendom van Dr. Holger Zinke. Het toestel heeft een Continental C90-12F motor van 90 pk (66 kW). Sinds 23 juni 2000 staat het ingeschreven in het Duitse register. Al sinds de jaren negentig verblijft dit toestel in Europa (voorheen in de UK).
De beschildering van de D-EZII is een ontwerp van een demonstratievliegtuig uit de beginjaren veertig van het NACA Langley Memorial Aeronautical Laboratory. We hebben op internet geen beeldmateriaal gevonden met een toestel in een dergelijke uitvoeren en kunnen dan ook niet vaststellen of deze uitvoering zo authentiek is. Het hoort in elk geval niet oorspronkelijk bij dit toestel omdat dit exemplaar pas in 1946 is gebouwd.
Al met al een leuke vondst op Worms. De D-EZII zag er wel een beetje stoffig uit maar ons werd verzekerd dat de kist gewoon luchtwaardig is. Overigens is Worms een echt ‘Ercoupe-veld’. Naast de D-EZII staan er nog twee van dergelijke toestellen gebaseerd. De D-EJOR is er daar een van en hebben we ook aangetroffen. De D-ENUC is vermoedelijk de derde maar die hebben we tijdens onze korte stop niet waargenomen.