T-264 McDonnell Douglas KDC-10 verkocht door Koninklijke Luchtmacht

T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) – Leeuwarden, 10 juni 2016

Eindhoven, 4 november 2019 – De eerste dag van november was de laatste operationele dag van de T-264. Deze McDonnell Douglas KDC-10 tanker (c/n 46965) is namelijk verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Omega Air Refueling Services. Daarmee wordt de eerste van twee vliegende tankers van de Koninklijke Luchtmacht uitgefaseerd. Pas in mei 2020 komt de opvolger in dienst, dan wordt de eerste Airbus A330MRTT (Multi Role Tanker Transport) afgeleverd.

T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) – Eindhoven, 5 april 2017

De Luchtmacht laat de KDC-10 niet verstoffen. Al op maandag 4 november 2019 is deze oude dame als NAF64 (‘Netherlands Air Force 64’) om 09:45u van de Vliegbasis Eindhoven vertrokken richting San Antonia in de VS, naar haar nieuwe Amerikaanse broodheer.

T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) met acht F-16’s in haar kielzog – Leeuwarden, 16 september 2011

Martinair

De T-264 kwam in 1995 bij de KLu in dienst. Defensie had dit toestel overgenomen van Martinair. Daar had het sinds 20 december 1978 als DC-10-30CF passagiers vervoerd voor Martinair. Vele vakantiegangers zijn hiermee naar hun vakantiebestemming gebracht. In de Martinairtijd droeg deze kist de civiele registratie PH-MBT. Gedurende zijn civiele loopbaan heeft Martinair het toestel ook nog uitgeleend aan Garuda (1979 en 1981), Qantas (1987), KLM (1989) en World Airways (1992).

PH-MBT McDonnell Douglas DC-10-30CF in dienst van Martinair op Rotterdam (Foto collectie Henk Wadman)

Ombouw

Begin 1993 werd de Staat der Nederlanden eigenaar en kon de ombouw tot vrachtvliegtuig en tanker beginnen. De T-264 werd in twee jaar tijd omgebouwd tot vliegend pompstation met een tankboom onder de staart.

De T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) is voorzien van een uitschuifbare tank-boom onder de staat- Eindhoven, 5 april 2017

In tegenstelling tot de Amerikaanse KC-10 tankers heeft deze KDC-10 geen raampjes aan de achterzijde waarmee de boom-operator naar buiten kan kijken tijdens het bijtenken van vliegtuigen in de lucht. De Nederlandse KDC-10 toestellen hebben een systeem met camera’s om naar buiten te kijken. Geholpen door een computerprogramma en verschillende monitoren heeft de boom-operator driedimensionaal zicht op het toestel dat wordt bijgetankt. De operator manoeuvreert de tankbuis met een joystick in de goede positie.

De T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) had als bijnaam “Prins Bernhard” – Eindhoven, 5 april 2017

Naast de inzet als tanker werd de T-264 ook gebruikt als vrachtvliegtuig en om troepen te vervoeren. Voor die doeleinden is een laadvloer beschikbaar voor 65 ton vracht en een cabine met 165 stoelen.

T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) met op de achtergrond de 62228 Boeing KC-767A van de Italiaanse luchtmacht tijdens een oefening op Eindhoven – Eindhoven, 5 april 2017

Omega Air Refueling Services

Bij Omega Air Refueling wordt het toestel opnieuw als tanker ingezet. Omega is de enige civiele partner ter wereld die in de lucht vliegtuigen kan bijtanken. Dit bedrijf heeft contracten met de Amerikaanse luchtmacht en andere geallieerde strijdkrachten. Met Boeing KC-707 en KDC-10 toestellen kunnen zij op contractbasis overal ter wereld zorgen voor brandstofcapaciteit in de lucht.

T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) – Eindhoven, 5 april 2017

Dit bedrijf is in staat om vele soorten vliegtuigen bij te tanken in de lucht. Daaronder horen de modernste gevechtstoestellen als de F-35 varianten maar ook toestellen als de Bell-Boeing V-22 Osprey en zelfs onbemande vliegtuigen.

T-264 McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-30CF) – Eindhoven, 5 april 2017

De vloot van Omega bestaat momenteel uit vier Boeing 707 tankers en een McDonnell Douglas KDC-10. Alle toestellen staan op naam van Aircraft Endeavors LLC. Drie kisten uit de vloot zijn van de Australische luchtmacht geweest (B707-338C). Het lijkt dat deze drie toestellen niet recent meer gevlogen hebben.

Vlootoverzicht Omega Air Refueling Services
Registratie Type C/N Bouwjaar Eigenaar Opmerkingen
N623RH Boeing 707-338C 19623 1968 Aircraft Endeavors LLC ex A20-623, Oprationeel?
N624RH Boeing 707-338C 19624 1968 Aircraft Endeavors LLC ex A20-624, Oprationeel?
N629RH Boeing 707-338C 19629 1968 Aircraft Endeavors LLC ex A20-629, Oprationeel?
N707MQ Boeing 707-368C 21368 1977 Aircraft Endeavors LLC ex HZ-HM3, HZ-ACK
N974VV McDonnel Douglas DC-10-40 (KDC-10) 46974 1979 Aircraft Endeavors LLC ex JA8538
? McDonnel Douglas DC-10-30CF (KDC-10) 46965 1978 ex T-264, PH-MBT

Omega was het afgelopen voorjaar in Europa te zien met hun N974VV McDonnell Douglas KDC-10. Deze werd door Boeing ingezet om een tweetal Boeing F/A-18E/F Super Hornets bij te tanken onderweg van de VS naar Zwitserland. Op de vliegbasis Payerne werden de twee gevechtstoestellen gedurende twee weken geëvalueerd als opvolger voor de F-5E/F en de F/A-18C/D van de Zwitserse luchtmacht.

N974VV McDonnell Douglas KDC-10 (DC-10-40) van Omega in mei 2019 op Payerne -CH (Foto © Urs Meier)

Opvolger

Vanaf mei 2020 zal de Koninklijke Luchtmacht samen met België, Duitsland, Luxemburg, Noorwegen en Tsjechië gaan vliegen met acht Airbus A330MRTT (KC-30M) tankers. Vijf van deze nieuwe tankers zullen, net als de KDC-10’s, gebaseerd worden op de vliegbasis Eindhoven. De overige drie komen op Keulen-Bonn te staan. Alle acht de toestellen krijgen Nederlandse kleuren en registratie. Tijdens de Luchtmachtdagen op Volkel in juni 2019 was de eerste Nederlandse A330MRTT al aanwezig. Dit toestel was alleen nog niet gespoten en droeg een Spaanse testregistratie EC-340. Dit toestel heeft constructienummer MRTT054. De nieuwe Nederlandse registratie zal T-054 gaan worden, dat is een afgeleide van het constructienummer.

EC-340 Airbus A330MRTT (c/n MRTT054 voor KLu) tijdens de Luchtmachtdagen op 14 juni 2019 op Volkel

De Airbus A330MRTT heeft dezelfde romp als een civiele A330-200. De vleugels zijn dezelfde als bij de viermotorige Airbus A340. Op de plek van de buitenste motoren hangen echter de twee hose and drogue refueling pods. Daarnaast beschikt de A330MRTT over een tankboom onder de staart.

EC-340 Airbus A330MRTT (c/n MRTT054) zal bij de KLu als T-054 gaan vliegen

Dit artikel is tot stand gekomen door bijdrages van Urs Meier en Henk Wadman, waarvoor dank!

Geef een reactie