PH-CAL Glasair Sportsman 2+2 met een unieke wankelmotor

PH-CAL Glasair Sportsman 2+2

Lelystad Airport, 4 november 2019 – In de etalage bij Air Waterland op Lelystad Airport staat momenteel een bijzonder vliegtuig. Het is de PH-CAL, dat is een zelfgebouwde Glasair Sportsman 2+2 met constructienummer 0099. Het bijzondere aan deze kist is de motor. Dit is namelijk een wankelmotor.
Het verschil tussen een ‘gewone’ zuigermotor en een wankelmotor is dat de zuigermotor met cilinders werkt. De wankelmotor heeft een soort driehoekige rotor in een grote verbrandingskamer. Deze driehoek wordt door verbranding van de brandstof voortgeduwd en daardoor kan iets (in dit geval een propeller) in beweging gezet worden.
De wankelmotor is ontwikkeld in de jaren vijftig door de Duitse werktuigbouwkundig ingenieur Felix Wankel (1902-1988). Dit type motor wordt niet erg veel gebruikt. Het komt voor in auto’s (onder andere Mazda’s) en in dit geval dus ook in een vliegtuig. De wankelmotor staat erom bekend dat deze haast trillingvrij draait. Dat komt omdat door de verbranding meteen een roterende beweging wordt opgewekt die – in dit geval – de propeller aandrijft. Een wankelmotor is eenvoudig in het onderhoud omdat er minder bewegende delen inzitten ten opzichte van een reguliere verbrandingsmotor.

PH-CAL Glasair Sportsman 2+2

Op de PH-CAL is een Mistral G-200 dieselmotor gemonteerd. Dit is een Zwitserse motor en levert 200 pk (149 kW). Door toepassing van dit motortype is de neus van het kistje wat langer dan bij andere Glasair’s. Met de driebladige prop en de luchtinlaat ziet de kist er best stoer uit.

Stoere neus

De PH-CAL is een staartwielversie van de Sportsman 2+2 en is gebouwd in 2014. Dit vliegtuig heeft nog maar 120 vlieguren in de boeken staan. De kist is als tweezitter uitgevoerd omdat op de positie voor achterstoelen een ruimte was voorzien van de hond van de eerste eigenaar. Deze viervoeter vloog mee.

Bij de staartwieluitvoering is het hoofdonderstel meer naar voren geplaatst dan bij de neuswielversie

Verder is de kist netjes afgewerkt en ziet er in zijn geelwitte kleurenschema aantrekkelijk uit. Aan de binnenkant is alles ook prima in orde met een Skyview glass cockpit en een Garmin 530 NAV/COM/GPS. De PH-CAL valt in de experimentele categorie met een speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) omdat het een homebuilt toestel is.

De PH-CAL Glasair Sportsman 2+2 valt in de Experimental categorie

Deze kist was tot nu toe maar zelden in Nederland te zien omdat het doorgaans in Duitsland verbleef. De thuisbasis was op een veld ten oosten van München. In 2016 was de PH-CAL al eens eerder op Lelystad Airport te zien.

De PH-CAL Glasair Sportsman 2+2 was al eens op 28 mei 2016 op Lelystad Airport te zien

Het aantal vliegtuigen dat met een wankelmotor is uitgerust is in Nederland met een lampje te zoeken. In het luchtvaartregister staat momenteel nog één andere Glasair met een Mistral wankelmotor. Dat is de PH-IPJ – een Glasair III – met een Mistral G-300-2CD wankelmotor van 300 pk (224 kW). Ook deze krachtbron draait op diesel.

De PH-IPJ Stoddard Hamilton Glasair III is ook uitgerust met een Mistral wankelmotor

Dus voor wie een vliegtuig wil kopen dat niet dertien in een dozijn is; voor € 112.500,- is de PH-CAL mee te nemen bij Air Waterland. Meer info is te vinden op de vliegtuigverkoopsite Planecheck.com of bij Air Waterland zelf natuurlijk.

4 gedachten over “PH-CAL Glasair Sportsman 2+2 met een unieke wankelmotor

  1. 7 Schleicher motorzevers vliegen met AE50R motoren en dit zijn ook wankelmotoren. Ontworpen door MidWest en later overgegaan naar Diamond/Austro Engines in Oostenrijk.

Laat een reactie achter bij Dirk-JanReactie annuleren