Lelystad, 15 november 2019 – Het Defensie Helikopter Commando (DHC) op de Vliegbasis Gilze-Rijen kondigde het al aan via Twitter; “Twee Apache gevechtshelikopter trainen vandaag in laagvlieggebied VeluweRandmeren en doen ook Lelystad Airport aan.” Rond de lunch meldden zich dan ook een tweetal Boeing AH-64DN Apache helikopters zich op de torenfrequentie. Het bleek te gaan om de Q-18 en de Q-23.
Via een BRAVO-arrival kwamen de twee gevechtshelikopters “overhead” om via een linkerhand circuit op baan 05 te landen. Bij SIERRA2 taxieden twee kisten achterelkaar naar het DELTA-platform. Daar werden de indrukwekkende 1.765 pk (1.296 kW) sterke General Electric T700-GE-701C turbinemotoren (waar van de Apache er twee heeft) uitgeschakeld.
Broodtrommel
Met een Apache kan een serieuze wapenlast meegenomen worden, maar plek voor een broodtrommel is er niet… Vandaar dan ook dat de vier bemanningsleden van de Apaches na de landing naar restaurant Flantuas gingen voor een paar boterhammen.
Nadat de inwendige mens versterkt was klommen de mannen weer aan boord en startten zij hun kisten weer op. Als Redskin43 en Redskin44 taxieden zij naar het holdingpoint SIERRA3.
Bij SIERRA3 moest nog even gewacht worden op een kistje van de KLM Aeroclub (PH-WVO) die eerst mocht vertrekken. Vervolgens kon men – onder het toeziend oog van bijna alle aanwezigen bij de Martinair Flight Academy – oplijnen.
De Q-18 vertrok als eerste en deed dat met een sierlijke bocht. De Q-23 vertrok wat behoudender. Via een rechterhand circuit verlieten de kisten daarna in formatie de CTR richting BRAVO.