De schilders hebben het druk op Lelystad Airport

LN-LTI Beech B200 King Air – Lufttransport

Lelystad, 15 november 2019 – Het uiterlijk van een vliegtuig is sterk bepalend of het toestel mooi wordt gevonden. Verbazingwekkend genoeg besteden gefortuneerden miljoenen euro’s of dollars aan Gulfstreams, Falcons of andere privéjets maar steken vervolgens hun peperdure vervoersmiddel in een saai wit kleurenschema met – als we eens gek doen – een klein biesje over de romp.

Als voorbeeld de PH-EBR Dassault Falcon 900A op Schiphol, de kist kost miljoenen maar een likje verf kan er niet af…

Gelukkig zijn er professionele bedrijven, zoals Satys op Lelystad Airport, die hun best doen om een vliegtuig zo aantrekkelijk mogelijk voor de dag te laten komen. Donderdag 14 november 2019 meldde zich weer een klant bij de spuithal van Stays voor “een nieuwe jas” en kon men zich daarop gaan uitleven. Het ging hierbij om de LN-LTI. Dit is een Noorse Beech B200 King Air (c/n BB-2010) die als ambulancevliegtuig wordt ingezet door Lufttransport. De kist kwam helemaal uit het zeer noordelijk gelegen Tromsø (ENTC).

LN-LTI Beech B200 King Air – Lufttransport

De volgende dag was men bij Satys al druk bezig om het toestel af te plakken om te gaan spuiten. We konden op dat moment nog net even de kist fotograferen voordat de kwast op het toestel werd losgelaten. Wat het nieuwe kleurenschema gaat worden is ons overigens (nog) niet bekend.

LN-LTI Beech B200 King Air – Lufttransport

SAR Alouette

In de hoek van de spuithal stond ook nog een oude Alouette III helikopter van de Koninklijke Luchtmacht. Deze helikopter is men bij Satys aan het overspuiten in de kleuren van een SAR-helikopter.

“H-..”/ (A-522) Sud Aviation SE 3160 Alouette III

Voor Search and Rescue doeleinden vloog de Nederlandse luchtmacht met een vijftal van deze helikopters. In 1993 zijn deze uit dienst genomen. Van de vijf toestellen is er één verongelukt, één is naar het Nationaal Militair Museum op Soesterberg gegaan en de drie andere zijn verkocht naar Pakistan.

SAR Alouette III van de Klu
Registratie Type C/N Bijnaam Opmerking
H-08 Aviation SE 3160 Alouette III 1308 Wilma W/O 081071
H-20 Aviation SE 3160 Alouette III 1320 Betty NMM Soesterberg
H-67 Aviation SE 3160 Alouette III 1367 Pebbels Naar Pakistan als 1367
H-75 Aviation SE 3160 Alouette III 1375 Barney Naar Pakistan als 1375
H-81 Aviation SE 3160 Alouette III 1381 Fred Naar Pakistan als 1381
“H-08” Aviation SE 3160 Alouette III 1366 Texel Airport, ex A-366
“H-…” Aviation SE 3160 Alouette III 1522 Naar Leeuwarden, ex A-522

De “nieuwe” SAR Alouette zal op een paal geplaatst worden aan de zuidkant van de Vliegbasis Leeuwarden. Op deze vliegbasis stonden vroeger ook de reddingshelikopters gebaseerd.

“H-..”/ (A-522) Sud Aviation SE 3160 Alouette III
“H-..”/ (A-522) Sud Aviation SE 3160 Alouette III

In werkelijkheid is deze Alouette III niet één van de vijf oude SAR-heli’s. Dit exemplaar was tot juni 1998 in dienst bij de Koninklijke Luchtmacht als A-522 met c/n 1522. Vervolgens is het opgeslagen op Soesterberg om daarna uitgeleend te worden aan het opleidingsinstituut VTOC in Aalsmeer totdat failliet ging. Daarna is deze helikopter in de zomer van 2017 in opslag gezet op Woensdrecht.

De “H-08″/ (A-366) Sud Aviation SE 3160 Alouette IIIstaat op vliegveld Texel

Welke SAR-registratie dit toestel zal krijgen hebben we nog niet kunnen zien. Op Texel staat echter de voormalige A-366 die als H-08 is gespoten. In het museum in Soesterberg hangt de H-20. Dan zou het logisch zijn dat dit vers gespoten exemplaar de H-67, H-75 of H-81 gaat worden…

De H-20 Sud Aviation SE 3160 Alouette III hangt in het NMM in Soesterberg

Vans RV-12iS

Niet alleen bij Satys worden vliegtuigen gespoten. Ook bij het bedrijfje Prekas (naast de toren) beschikt men over een bescheiden ruimte voor het spuiten van kleine sportvliegtuigen zonder gemonteerde vleugels. Daar wordt momenteel de Vans RV-12iS van Thom Sijs gespoten.

(PH-FFT) Vans RV-12iS

Deze zelfbouwkist is door de bouwer inmiddels zover af dat het na aanbrengen van het kleurenschema bijna gereed is om te gaan vliegen. Alle grote bouwklussen zijn inmiddels uitgevoerd.

De vleugels van de (PH-FFT) Vans RV-12iS
De motorbeplating van de (PH-FFT) Vans RV-12iS

We zijn bij de kist – die PH-FFT gaat worden – wezen kijken. Daar troffen we de romp, de vleugels en een aantal losse onderdelen aan, allen in de grijze grondlaag gespoten. Hierna moet het wit-blauwe kleurenschema aangebracht worden wat door Thom Sijs zorgvuldig is uitgezocht. Zijn mening is namelijk dat je een kist nog zo netjes aan de binnenkant kunt bouwen, iemand oordeelt toch aan de hand van hoe de buitenkant er uitziet. Die kan er dus maar beter netjes en aantrekkelijk uitzien. Dat gaat bij de PH-FFT zeker lukken!

Dit gaat het kleurenschema van de PH-FFT worden

Dank aan Gerke Hofstra voor informatie over de identiteit van de Alouette III.

Geef een reactie