Altenrhein, 29 oktober 2019 – Na een feestelijke opening in het weekend van 20 en 21 juni 2019 beschikt Zwitserland over een nieuw luchtvaartmuseum, het FFA Museum in Altenrhein. FFA staat in dit geval voor Flieger- und Fahrzeugmuseum Altenrhein. Het museum bestaat uit een oude hangaar op de luchthaven van St. Gallen-Altenrhein waar een gloednieuw deel is aangebouwd. Op deze locatie aan de oevers van de Bodensee, in het noordoosten van Zwitserland, is de vliegende collectie van het Flieger Museum Althenrhein (de FMA Flyers) samengevoegd met een deel van de autocollectie van de Oostenrijkse broers Bernhard en Johannes Vonier. Zij zijn eigenaar van het nabijgelegen Oostenrijkse Rolls-Royce-Museum in Dornbirn. Een deel van hun collectie is overgebracht naar Altenrhein.
Oud en nieuw
Het museum bestaat duidelijk uit twee delen. De overgang van het nieuwe naar het oude gedeelte kan niemand ontgaan. In de oude hangaar ruikt het naar historische vliegtuigen. De toestellen – waarvan er velen luchtwaardig zijn – staan aan weerszijden van de hangaar opgesteld.
Red line
Middels paaltjes met een draadje is een recht looppad voor het publiek gemaakt. Helaas is het daardoor niet mogelijk om ieder vliegtuig goed te bekijken. De beperking ontstaat omdat aan de andere zijde van de afzetting de operationele zone van de luchthaven begint. Alleen onder professionele begeleiding (à CHF 500,- per dagdeel!) kan daarop een uitzondering gemaakt worden en kan men tussen de toestellen vertoeven. U begrijpt dat ons budget hiervoor niet toereikend was…
Lift
Het nieuwbouwdeel van het museum is uitgevoerd met een wit glimmend glad gecoate vloer. De temperatuur is hier op kille dagen (zoals tijdens ons bezoek) een stuk aangenamer dan in de oude hangaar. In dit nieuwe deel beschikt men over meerder etages. Uniek daarbij is dat een aantal De Havilland gevechtstoestellen op de eerste etage stonden. En dat terwijl dit gewoon kisten zijn die nog een paar keer per jaar vliegen. Om het mogelijk te maken deze toestellen “op hoog niveau” ten toon te stellen is de nieuwe hal aan de buitenzijde voorzien van een grote platformlift. Deze reikt tot de eerste etage waardoor de toestellen in en uit het pand gehaald kunnen worden.
Collectie
Dit museum beschikt naast compleet vliegende vliegtuigen ook nog over een flink arsenaal aan onderdelen. Zo waren er in de hangaar diverse rompdelen te zien van oude Zwitserse De Havilland DH.100 Vampires en DH.112 Venoms. Er werd door vrijwilligers van het museum gewerkt aan de J-1111, een Vampire die op de rotonde bij het vliegveld op een paal stond. Tijdens dit restauratiewerk was goed te zien dat de romp deels uit hout bestaat, iets dat je niet snel bij een straalvliegtuig verwacht.
De collectie van het museum is gevarieerd. Verreweg de meeste toestellen hebben een civiele of militaire link met de Zwitserse luchtvaart. Zo staat er bijvoorbeeld een oude Piaggio P149D die als opleidingstoestel gebruikt werd door de Swissair Luftverkehrsschule. Van dit Italiaanse ontwerp was het merendeel militair in gebruik, met name in Duitsland. Op de civiele markt was Swissair de enige klant.
Dornier
Grappig detail is dat het museum is gevestigd aan de Dornierstrasse. Kort na de Eerste Wereldoorlog vestigde Claude Dornier aan de oevers van de Bodensee bij Altenrhein de basis voor zijn onderneming voor het bouwen van (water)vliegtuigen. In het museum is een imposante vierbladige propeller van een Dornier Do-X vliegboot te zien.
Fotocollage
Het nieuwe museum is dagelijks van 10 tot 17 uur open behalve op maandag. In juli en augustus is men zeven dagen per week open. Toegang is CHF 12,-. Kinderen tussen 6 en 14 betalen CHF 6,-