37-3815 Mitsubishi F-4EJ Kai Phantom II, de coole kikker van 301 Hikotai

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Hyakuri, 1 december 2019 – De Nihon Kōkū Jieitai, oftewel Japan Air Self-Defense Force (JASDF) vliegt nog korte tijd met de McDonnell F-4 Phantom II straaljagers. Van de aanvankelijk 140 F-4EJ exemplaren (en 14 RF-4EJ fotoverkenners) vliegt er nog maar een zeer beperkt aantal. De F-4EJ toestellen zijn (op twee na) in licentie gebouwd of geassembleerd bij Mitsubishi Heavy Industries. Begin 2020 zullen ze voorgoed aan de grond blijven.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

De Japanse Phantoms wijken af van de Amerikaanse toestellen van weleer. De Phantom is bedoeld als onderscheppingsjager. De typeaanduiding is F-4EJ, gebaseerd op de Amerikaanse F-4E met een aantal aanpassingen. Deze kisten waren aanvankelijk bijvoorbeeld niet uitgerust met een installatie voor het bijtanken in de lucht. Ook was de apparatuur voor het afvuren van lucht-grond-wapens niet aanwezig. Nucleaire bewapening kunnen deze Phantoms niet vervoeren. Dit alles omdat Japan na de Tweede Wereldoorlog alleen nog een luchtmacht met verdedigende taken mocht mag hebben. Nadat in de loop der jaren de restricties ten aanzien van Japan versoepeld werden is de installatie om bij te tanken in de lucht alsnog later ingebouwd en kon ook een bepaalde bommenlast meegenomen worden. Vanaf juni 1984 zijn 90 Japanse F-4EJ’s geüpdatet en werd de aanduiding F-4EJ Kai Phantom II gehanteerd. Kai betekend extra. Hiermee werd de levensduur van het toestel verlengd tot 5.000 vlieguren.

De Phantom wordt nog korte tijd voor luchtverdediging rond Tokyo ingezet.

Vliegshow

Tijdens de drukbezochte vliegshow op 1 december 2019 op de Hyakuri Air Base nabij Tokyo was een speciaal uitgevoerde Phantom II te zien, de 37-3815 (c/n M11-002, bouwjaar 1973). Deze kist is van 301 Hikotai (squadron in het Japans). Dit 301e Tactical Fighter Squadron en is belast met de luchtverdediging rondom Tokyo. Een taak die eerdaags door de gloednieuwe Lockheed Martin F-35 Lightning II wordt overgenomen.

De programmafolder van de vliegshow op Hyakuri

Kikker

Op de squadronbadge van 301 staat een kikker met een gele sjaal om. Deze kikker (zonder sjaal 😉 ) is te vinden in de bergen in de buurt van Hyakuri. Op de sjaal van de mascotte staan een aantal sterren, zeven in dit geval. Dat staat voor de 7e Air Wing waar dit squadron deel van uitmaakt. Toen het squadron in het verleden bij de 5e Air Wing hoorde had de kikker maar vijf sterren op zijn sjaaltje.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Op de Phantom met speciale kleuren is het silhouet van de kikker in de staart terug te vinden. Vanaf de neus loopt een gele sjaal over de romp naar achteren. Ook hier zijn weer de zeven sterren terug te vinden. De bovenkant van de vleugels zijn geel-zwart, eveneens met de sterren erop. Tenslotte staat op de romp de tekst “Go for it!! 301sq” met daarbij een klein kikkertje.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Patches

In Japan wonen vele luchtvaartliefhebbers. Er is dan ook een grote markt voor het aan de man brengen van alles wat met de Japanse luchtmacht te maken heeft. Speciaal voor het afscheid van de Phantom II van het 301sq waren er een flink aantal patches te verkrijgen. Deze hadden allen de speciale kikker-Phantom als thema. We hebben er uiteraard een paar exemplaren van mee naar Europa genomen.

Speciale sticker van de 37-8315

Japanse militaire registraties

De vliegtuigen van de Japanse luchtmacht (Nihon Kōkū Jieitai – Japanese Air Self-Defence Force) hebben een systeem waarbij ten aanzien van de registraties het een en ander uit is af te leiden. De registratie bestaat uit twee cijfers met een koppelteken gevolgd door nog eens vier cijfers. De betekenis is als volgt:

Het eerste cijfer is het laatste getal van het jaar waarin het toestel is afgeleverd. Dit kan afwijken van het bouwjaar. Is bijvoorbeeld een toestel in 2019 in dienst gekomen, dan begint te registratie met een 9.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Het tweede cijfer is een aanduiding voor het betreffende vliegtuigtype. Dit cijfer is niet exclusief gekoppeld aan een vliegtuigtype, het getal kan bij meerdere types voorkomen. Dat is ook niet verwonderlijk omdat het systeem anders bij tien vliegtuigtypes uitgeput zou zijn.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Het eerste getal na koppelteken geeft het gebruiksdoel aan van het toestel. Hierin zijn de volgende coderingen van toepassing.

  • 0 = Trainer met een zuigermotor
  • 1 = Transportvliegtuig
  • 2 = Niet in gebruik
  • 3 = Overige propeller- of straalvliegtuig
  • 4 = Helikopter
  • 5 = Trainer met turbine- of straalmotor
  • 6 = Fotoverkenner
  • 7 = Jachtvliegtuig (dag)
  • 8 = Jachtvliegtuig voor alle weersituaties
  • 9 = Niet in gebruik

De laatste drie cijfers zijn kenmerkend voor het betreffende toestel. Deze nummering loopt doorgaans op in de serie van dat type.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Als we dan naar deze speciale Phantom 37-8315 met zijn kikker in de staart kijken dan kunnen we daar het volgende uit afleiden: Het eerste cijfer 3 duidt op het jaar 1973 toen het vliegtuig in gebruik werd genomen. De daaropvolgende 7 is toegekend aan de Phantoms als type van de Japanse luchtmacht. De 8 na het streepje duidt op het gebruiksdoel als jachtvliegtuig voor alle weersituaties. De overige cijfers 315 zijn voor de identificatie van dit specifieke toestel.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Nog even genieten

In de dagen vóór en na de vliegshow op Hyakuri werd er nog even flink gevlogen met de “coole kikker”. Een toestel dat – begrijpelijkerwijs – door de vele aanwezige fotografen uit den treure werd vereeuwigd. Ook door ons, onder het motto “geniet ervan zolang het nog kan!”

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Op de dag voor de officiële vliegshow werd geoefend met de 37-8315. Net als bij de vliegshow was de Phantom toen helemaal “clean”. Er zaten geen extra brandstoftanks onder de kist. Die werden overigens op de zondagavond na de vliegshow gelijk teruggeplaatst. Om de komende week nog operationeel ingezet te kunnen worden is extra bereik door middel van de externe tanks noodzakelijk. Uiteraard waren deze tanks ook meegenomen in het ontwerp voor een speciaal kleurenschema. Deze waren geel-zwart uitgevoerd met de eerder besproken sterren erop.

De external brandstoftank van de 37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II
37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II

Op vrijdag 7 december 2019 vertrok de Phantom naar Tsuiki, een luchtmachtbasis waar het daaropvolgend weekend een open huis werd georganiseerd. Tijdens die vlucht waren er nog twee extra “tanks” onder de vleugel van de F-4EJ te zien. Dit zijn alleen geen brandstoftanks maar travelpods. Daar kan de bemanning een schone onderbroek in vervoeren als men een paar dagen op pad gaat met de kist.

37-8315 McDonnell Douglas (Mitsubishi) F-4EJ Kai Phantom II met de travelpods aan de binnenzijde onder de vleugels

Geef een reactie