Teuge, 27 december 2019 – Na een verblijf van negen nachtjes in de herberg van Teuge vertrok vandaag op derde Kerstdag de N628JN op weg naar Bangladesh. Op 18 december 2019 was deze Cessna 208 Caravan, uitgerust met drijvers, aangekomen vanuit Teesside International Airport (EGNV).
Op Teuge werd het toestel onderdak geboden in de hangaar van International Aviation Support. Daar kreeg het toestel enige TLC (Tender Loving Care) alvorens in topvorm te zijn om de lange ferry-vlucht naar Bangladesh te aanvaarden.
Een amfibievliegtuig is in Nederland een zeldzaamheid. Goed, we hebben in ons register nog twee amfibieën ingeschreven staan (PH-DUK en PH-LHS), maar beiden hebben al een tijdje geen water meer onder hun drijvers gevoeld. Het bezoek van deze Caravan op drijvers aan Nederland mag dan ook als bijzonder betiteld worden.
Mission Aviation Fellowship
De N628JN is een toestel dat gebouwd is in 2017. Het heeft constructienummer 20800603 en staat op naam van de Mission Aviation Fellowship (MAF) in Nampa (Idaho – VS). De MAF is een Christelijke zendingsorganisatie. Zij bieden vervoer door de lucht bij zendingsactiviteiten en staan de lokale bevolking bij in nood. Zo verzorgen zij op afgelegen delen in de wereld ziekenvervoer en brengen zij noodvoorzieningen naar gebieden die getroffen zijn door (natuur)geweld. Wereldwijd opereert MAF met zo’n 130 vliegtuigen. Het motto van de Mission Aviation Fellowship is “Flying for Life”.
Vervanging
De Cessna Caravan die van Teuge is vertrokken op weg naar Dhaka – Zia International Airport (VGZR) gaat daar een andere Cessna Caravan vervangen. De MAF in Bangladesh vliegt namelijk al sinds 2005 met de S2-AEC. Deze Cessna 208 Caravan (c/n 20800384) is met zo’n 5.000 vlieguren op de teller toe aan vervanging. Via diverse verkoopsites op internet wordt dit oude toestel te koop aangeboden.
Deze oude Cessna heeft de afgelopen veertien jaar het een en ander te verduren gekregen. Het is ingezet als werkpaard en heeft ongetwijfeld het nodige geleden onder landingen in zout water. Het in- en exterieur alsmede de conditie van het glas wordt dan ook aangeduid als 5 op een schaal van 10.
Sabbatical
De aflevering van de N628JN naar Bangladesh is een lange reis, niet alleen in de te vliegen nautical miles, ook in tijd. Zover we kunnen nagaan is dit toestel namelijk al op 12 maart 2018 vanuit Iqaluit (Canada) vertrokken naar Søndre Strømfjord op Groenland. Vervolgens is het via Reykjavik op IJsland op 13 april naar Prestwick in Schotland gevlogen. Vanaf daar is het doorgereisd naar Glasgow en is op 19 maart 2018 aangekomen op Lydd in het zuidoostpuntje van Engeland.
Rond die tijd heeft het toestel in Engeland rondgevlogen, heeft waterlandingen gemaakt en is onder andere op Duxford geweest. Na het voorjaar is het toestel een beetje “onder de radar verdwenen” en lijkt het erop dat deze Cessna ruim anderhalf jaar een sabbatical heeft genomen. Kennelijk heeft het, om wat voor reden dan ook, lang geduurd voordat de reis naar Bangladesh vervolgd kon worden.
Eerste etappe
Vandaag stond het eerste deel van de hervatte reis naar Azië op de planning. Een route die het toestel zou brengen naar Ljubljana Jože Pučnik Airport (LJLJ) in Slovenië. Dit werd een vlucht van bijna 3,5 uur. Rond 11:00 lokale tijd tilde de 675 pk (496 kW) sterke Pratt & Whitney PT6A-114A turbinemotor de kist van het Gelderse beton van baan 08.
Als alles voorspoedig loopt zal MAF in Bangladesh begin van het nieuwe jaar (2020) kunnen beschikken over hun verse Caravan. Daarmee kunnen zij hun belangrijke humanitaire werk de komende jaren in deze regio voortzetten.