Rustige derde Kerstdag op Lelystad Airport

I-RWLT Piper PA-28-181 Archer II

Lelystad, 27 december 2019 – Ondanks het frisse, maar verder fraaie, vliegweer was het relatief rustig op Lelystad Airport. De dag na kerst was niet erg druk te noemen qua vliegbewegingen.

Belgische Brit

Op het platform was één enkele buitenlandse bezoeker te zien, de G-BOOL. Deze Amerikaans gebouwde Cessna 172 uit 1979 was evenwel al op 23 december vanuit het Belgische Grimbergen (EBGB) gearriveerd. Op zaterdag 28 december zou deze 40 jaar oude kist pas weer vertrekken naar België. De G-BOOL staat op Grimbergen gebaseerd.

G-BOOL Cessna 172N Skyhawk II

Franse Rotterdammer

Een andere bezoeker op Lelystad was de PH-NSC. Deze in Frankrijk gebouwde Robin Ecoflyer hoort thuis op Rotterdam – The Hague en kwam kort even uitrusten om vervolgens weer huiswaarts te vliegen.

PH-NSC Robin DR-400-140B EcoFlyer

Italiaanse Belg

Bij Air Waterland staat momenteel de I-RWTL. Deze Italiaanse Piper PA-28 Archer II is op 3 december aangekomen. Die ferryvlucht had nog wat voeten in de aarde (of eigenlijk in het water…). De geplande vertrekdatum moest worden opgeschoven omdat het grasbaantje aldaar onder water stond. Op doorreis naar Nederland werd een stop op Cannes gemaakt. Ook daar stond de volgende dag het platform blank als gevolg van slecht weer.

I-RWLT Piper PA-28-181 Archer II

Inmiddels is de I-RWLT opgedroogd. Binnenkort krijgt dit toestel een Belgisch kenmerk. Ook zal een nieuw kleurenschema aangemeten worden.

I-RWLT Piper PA-28-181 Archer II

Belgische Nederlander

De Belgische Piper PA-32 Turbo Saratoga OO-TAX, die bij Air Waterland gestald staat, maakte een lokale vlucht. Dit toestel is in de plaats gekomen van de Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV G-IDTO. Het is de bedoeling dat deze kist met de tijd een Nederlands kenmerk gaat krijgen.

OO-TAX Piper PA-32-301T Turbo Saratoga

En om de stoelendans in dit verhaal compleet te maken., de vorige eigenaar van de OO-TAX is de nieuwe eigenaar van de I-RWTL.

OO-TAX Piper PA-32-301T Turbo Saratoga

Britse Lelystedeling

De G-OBFS vliegt voor de Vliegclub Flevo. Het is de vraag hoe lang (is een Chinees?!) dit toestel nog Brits geregistreerd blijft. Met de aanstaande Brexit wordt het complexer om binnen de Europese EASA-regelingen met een Brits geregistreerd toestel te opereren.

G-OBFS Piper PA-28-161 Warrior III

Duitse Amerikaan

De Schweizer 300C helikopter is gebouwd in de VS. Deze Duits geregistreerde wentelwiek vliegt voor Rotor & Wings en maakte een lokale vlucht.

D-HMIM Schweizer 300C

Groningse Oostenrijker

De PH-KFB hoort thuis bij de KLM Flight Academy op Groningen Airport Eelde. De tweemotorige – Oostenrijks gebouwde – Diamond DA 42 Twin Stars waar men mee vliegt (PH-KFA, PH-KFB en PH-MFA) zijn regelmatig op Lelystad te zien. Vandaag vloog de PH-KFB een aantal lokale circuitjes.

Nederlandse Fransoos

De PH-MDY is gebouwd in Frankrijk. Van de Mudry CAP 21 zijn er maar achttien geproduceerd. De PH-MDY is nummer zeventien en is het enige exemplaar van dit type in Nederland.

PH-MDY Mudry CAP 21

Een gedachte over “Rustige derde Kerstdag op Lelystad Airport

  1. Dag Berend-Jan,

    Vanuit de ILT wat aanvullende informatie over de Brexit. Het maakt het register niet uit of een toestel Brits of Nederlands geregistreerd is, maar de komende Brexit heeft gevolgen als een EASA-toestel van het Britse register naar een ander register gaat.

    Na de Brexit wijzigt het volgende:
    VOOR DE INSCHRIJVING
    * het toestel komt van buiten de EU en moet (opnieuw?) in het vrije verkeer worden gebracht.

    Op basis van https://www.easa.europa.eu/brexit-validity-certificates het artikel onder “related content”:
    AIRCRAFT REGISTERED IN THE UNITED KINGDOM
    As of the withdrawal date, aircraft registered in the United Kingdom will be considered as ‘third country’ registered aircraft within the meaning of Article 2(1) of the Basic Regulation and other EU legislation on aviation safety.
    This means that EU aircraft operators using such aircraft will need to comply with the provisions of the Basic Regulation and any relevant implementing and delegated acts, as well as relevant provisions stemming from Regulation (EC) No 1008/2008 on air services13 concerning the use of ‘third country’ registered aircraft. In particular, EU-27 air carriers intending to wet lease aircraft registered in the United Kingdom will be bound by the corresponding provisions relating to such aircraft. As regards safety, they will thus have to demonstrate that safety standards equivalent to those imposed by Union or national law are met.

    Dit heeft tot gevolg dat in de pre-Brexit situatie de ARC geldig blijft bij een transfer van het Britse register naar (bv) het Nederlandse register. Na de Brexit wordt het VK een ‘third country’ en dan zal er ook een export-BVL nodig zijn.

    Zoals EASA aangeeft vervallen na de Brexit de Britse erkenningen (onderhoud, CAMO) voor toestellen geregistreerd in een EASA-land.

    Door de huidige Britse registratie bevinden deze toestellen zich buiten “ons” gezichtsveld en hebben wij ze niet actief benaderd.

    Dirk-Jan de Lange

Geef een reactie