Brabantse Breda Aviation breekt brusk met Britse Brexiteers

PH-BAG Aquila A211 en daarachter PH-BAA Aquila A210

Seppe, 19 januari 2020 – Bij het bedrijf Breda Aviation op Breda Airport (Seppe) vliegt men met een moderne vloot van vier Aquila’s en een Tecnam P2010. Deze kisten waren allen Brits geregistreerd. Tot eind 2019. Op dat moment zijn alle kisten uitgeschreven in de UK en verhuisd naar het Nederlands luchtvaartregister. Als voornaamste reden vermoeden wij de aanstaande Brexit, het vertrek van Groot-Brittannië uit de Europese Unie.

De volgende toestellen zijn omgeregistreerd:
Registratie
Oud Nieuw Type C/N Bouwjaar
G-GAEA PH-BAA Aquila A210 AT01-214 2010
G-GAEC PH-BAE Aquila A211 AT01-100A-312 2014
G-GAED PH-BAG Aquila A211 AT01-100A-328 2015
G-GAEE PH-BAJ Tecnam P2010 37 2016
G-GAEF PH-BAN Aquila A211 AT01-100A-353 2018

 

Alle toestellen zijn nu in de PH-BA.. serie terecht gekomen. Gezien de naam van het bedrijf is dat makkelijk te verklaren. De toestellen zijn alleen niet opeenvolgend geregistreerd omdat niet alle combinaties beschikbaar waren.

G-GAEF Aquila A211 wordt PH-BAN maar is momenteel nog niet ingeschreven

Waarom G-GAE..

De oude serie registraties was in onze ogen een opmerkelijke samenstelling van letters, zonder directe relatie met Breda Aviation. Deze combinatie is nimmer de eerste keuze van Breda Aviation geweest. In Engeland werden namelijk op 19 augustus 2010 een tweetal Aquila’s ingeschreven op naam van Stamp Aviation Ltd. op het eiland Man. Dit waren de G-GAEA en G-GAEB. Dit bedrijf verkocht in de zomer van 2013 beide toestellen. De G-GAEA ging via TEOS B.V. in Huizen over naar KHAIR B.V. uit Roosendaal en kwam op Seppe terecht.

PH-BAE Aquila A211

De G-GAEB werd verkocht naar Duitsland. Daar vliegt het toestel nu als D-EOKM bij Flight Center Hannover.

D-EOKM Aquila A210 is de vroegere G-GAEB, die heeft overigens nooit voor Breda Aviation gevlogen

In januari 2014 werd de vloot van Breda Aviation uitgebreid met een nieuwe Aquila A211. Men borduurde toen voort op de ingeslagen weg met G-GAE.. en zo werd deze kist G-GAEC.
De daaropvolgende toestellen werden allen fabrieksnieuw ingeschreven. Dit leverde de G-GAED tot en met G-GAEF op. Alle kisten kwamen op naam te staan van het eerder genoemde KHAIR.

PH-BAE Aquila A211

We troffen op één na alle nieuw geregistreerde toestellen op een rustige winterdag op Breda/Seppe. Daar werden met de aanwezige kistjes meerdere vluchten gemaakt.

PH-BAJ Tecnam P2010

Op dit moment is nog één Aquila, de PH-BAN, niet ingeschreven. Het toestel is wel al op 17 oktober 2019 uitgeschreven in Engeland, maar nog niet “geland” in het PH-register.

Breda Aviation

Breda Aviation bestaat al sinds 1987. Tot 1 januari 2015 heette het bedrijf Seppe Air Service. De naam werd gewijzigd omdat Seppe in de loop van 2014 omgedoopt werd naar Breda International Airport. Seppe Air Service switchte mee. Het logo van het bedrijf leek al veel op het huidige en was met een paar kleine aanpassingen weer geschikt voor de toekomst.

G-GAEA Aquila A210 met het oude logo van Seppe Air Service
G-GAEA Aquila A210 met het nieuwe logo van Breda Aviation

Voor de komst van de Aquila’s en de Tecnam vloog men onder andere met een aantal Grob G-115A toestellen. Deze waren PH-SP.. geregistreerd.

Geef een reactie