Duxford, 3 september 2018 – De Eurofighter EF2000 Typhoon is een echt Europees product. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen Airbus, BAE Systems (UK) en Leonardo (Italië). De allereerste Eurofighter vloog voor het eerst op 27 maart 1994 en is ontworpen als een multifunctioneel inzetbaar gevechtsvliegtuig.
Inmiddels zijn er een redelijk aantal luchtmachten die met dit type vliegen: Oostenrijk (15), Italië (96), Duitsland (143), Groot-Brittannië (160), Spanje (73), Saudi-Arabië (72), Oman (12), Koeweit (28), en Qatar (24). De totaalteller staat daarbij op 623 verkochte toestellen.
Development Aircraft
Voordat de Eurofighter in productie werd genomen zijn er zeven prototypes gebouwd, deze werden aangeduid als Development Aircraft (DA) en hadden als constructienummer DA1 tot en met DA7. Er werden twee Duitse, twee Britse, twee Italiaanse en één Spaanse Eurofighter gebouwd. Vijf daarvan waren éénzitters, de Britten en Spanjaarden bouwden ieder een tweezitter, de EF2000(T).
Deze tweezitters zijn in principe alleen bedoeld voor trainingsdoeleinden. Hoewel ze operationeel inzetbaar zijn worden ze daar niet in eerste instantie voor gebruikt.
De Britse tweezitter is de ZH590 en vloog voor het eerst op 14 mei 1997. Dat is dus ruim drie jaar na het allereerste prototype. Het is bijna een jaar lang gebruikt door de fabriek van BAE Systems voor testdoeleinden. Pas in april 1998 mocht de Royal Air Force ermee vliegen.
Carrière
De ZH590 heeft tot december 2006 bij de Royal Air Force gevlogen. Men heeft er 650 vluchten mee gemaakt. Daarna is het terecht gekomen op Coningsby voor instructiedoeleinden. Sinds april 2009 maakt deze Eurofighter deel uit van de collectie van het Imperial War Museum op Duxford.
De Britse tweezitter is inmiddels uniek te noemen. Zijn Spaanse evenknie is helaas op 21 november 2002 gecrasht op een oefenrange bij Toledo in Spanje. Na een motorstoring aan beide motoren zijn de piloten met hun schietstoelen uitgestapt. Zij zijn ongedeerd gebleven, het toestel raakte totaal vernield.
Voor de lens
De ZH590 zijn we in 2015 en 2018 tegengekomen. Het stond daarbij op twee verschillende locaties in het museum op Duxford. In 2015 was het te vinden in Hangar 4 terwijl het in 2018 in de voorhal van de grote AirSpace Hangar verbleef.
Verhuizen
Deze Eurofighter staat op de nominatie om begin 2020 een nieuw tehuis te gaan krijgen. Omdat het een prototype betreft vindt het museum in Duxford het toestel minder goed in de collectie passen dan een operationeel toestel. De ZH590 gaat verhuizen naar het Britse Newark Air Museum in Newark (Nottinghamshire). Het museum moet momenteel nog wel (tijdelijke) een overdekte plek voor het toestel bouwen. Daar loopt momenteel een inzamelingsactie voor.
Productieoverzicht Prototypes
Hieronder een overzicht van de zeven prototypes die van de Eurofighter gemaakt zijn. Daarbij is ook te zien waar de toestellen momenteel verblijven.
Registratie | Type | C/N | Luchtmacht | Locatie |
98+29 | Eurofighter EF2000 Typhoon | DA1 | Luftwaffe | Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim, München |
ZH588 | Eurofighter EF2000 Typhoon | DA2 | Royal Air Force | Royal Air Force Museum London, Hendon |
MMX602 | Eurofighter EF2000 Typhoon | DA3 | Aeronautica Militare | WFU Caselle, Turijn |
ZH590 | Eurofighter EF2000(T) Typhoon | DA4 | Royal Air Force | Imperial War Museum, Duxford, gaat naar Newark |
98+30 | Eurofighter EF2000 Typhoon | DA5 | Luftwaffe | Gatow Kazerne, Berlijn als “20+12” |
XCE-16-01 | Eurofighter EF2000(T) Typhoon | DA6 | Ejército del Aire | CR 211102 Toledo |
MMX603 | Eurofighter EF2000 Typhoon | DA7 | Aeronautica Militare | Cameri Air Base, Cameri |