Bezoek aan de “jongste” bewoners van Vliegend Museum Seppe

G-BWNT / WP901 DHC-1 Chipmunk 22

Seppe, 19 januari 2019 – Bij het Vliegend Museum Seppe zijn de afgelopen tijd twee “nieuwe” toestellen aan de collectie toegevoegd. Verder is een aanwezige Piper L-4H Grashopper van een nieuwe registratie voorzien. We waren al een tijd geleden in het museum geweest en hadden de drie genoemde toestellen dan ook nog niet bij hun nieuwe onderkomen bezocht. Reden genoeg om het museum met een bezoekje te vereren.

Vliegend Museum Seppe

G-BWNT

De G-BWNT is een De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 met constructienummer C1/0772. Dit oude Royal Air Force opleidingstoestel uit 1953 draagt nog de kleuren van zijn vorige broodheer. Het draagt ook nog het oude Britse militaire serial WP901.

G-BWNT / WP901 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

In Engeland is een apart register met oude militaire vliegtuigen die nu civiel zijn maar wel nog hun militaire registratie dragen. De toegekende civiele registratie hoeft dan niet op de buitenkant van het toestel te staan. Een plaatje binnen in de cockpit met het civiele kenmerk is voldoende. Toch staat op deze kist ook het civiele kenmerk. Met kleine letters staat achter op de romp G-BWNT vermeld.

G-BWNT / WP901 DHC-1 Chipmunk 22

Deze Chipmunk is sinds mei 2019 in Nederlands eigendom. Het vindt onderdak in de museumhangaar en staat naast de andere Chipmunk in de collectie, de zwarte G-APLO.

G-APLO De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 is de andere Chipmunk in de collectie

OY-POT

Op vliegveld Hoogeveen vliegt/vloog de “Seagull Formation”. Dit was een gelegenheidsformatie met een viertal Piaggio FWP-149D toestellen. Deze waren allen getooid in de kleuren van de Duitse Luftwaffe. Helaas is het team ter ziele en zien we nog maar sporadisch een vliegende FWP-149D in ons land. Met de komst van de OY-POT naar Breda/Seppe is dat veranderd.

OY-POT Piaggio FWP-149D

Van oorsprong is dit toestel een Italiaans ontwerp. Die toestellen worden aangeduid als Piaggio P-149D. Er zijn er echter 262 in licentie gebouwd bij Focke-Wulf in Bremen. Die staan als FWP-149D in de boeken. De OY-POT is zo’n Duits gebouwd exemplaar. Het vliegtuig in 1959 gebouwd met constructienummer 016 en heeft bij de Luftwaffe gevlogen als BD+392 en 90+08. Daarna werd het in Duitsland civiel ingeschreven met het kenmerk D-EOPG. In 1976 werd het verkocht naar Denemarken en werd het de OY-POT, het kenmerk wat het toestel nu ook nog draagt.

OY-POT Piaggio FWP-149D

De OY-POT is in een egaal lichtblauw jasje gestoken en heeft de Deense vlag in de staart. Hierdoor zijn er geen directe uiterlijke kenmerken meer naar het militaire verleden van het toestel.

2-KNIL

Het derde toestel dat onze speciale aandacht kreeg is de Piper L-4H Grasshopper (J3C-65 Cub) met de registratie 2-KNIL. Dit toestel is onlangs overgeschreven van het Nederlandse register als PH-LIK naar het register van Guernsey.

2-KNIL Piper L-4H Grasshopper (J3C-65 Cub)

De registratie 2-KNIL verwijst naar het ML-KNIL (Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger) kleurenschema dat dit kistje heeft. De oude registratie staat overigens ook nog onder het staartvalk. Daar is nu het nieuwe kenmerk ondergezet.

2-KNIL Piper L-4H Grasshopper (J3C-65 Cub)

Afgelopen zomer hebben we ook al aandacht aan dit toestel besteed vanwege het feit dat het toen werd overgeschreven. In dat artikeltje is meer te lezen over de historie van deze Piper.

Overige toestellen

Natuurlijk hebben we ons oog op de overige toestellen in de hangaar laten vallen. Dat leverde de onderstaande fotocollage op.

Geef een reactie