Meiringen, 11 februari 2020 – Na een stormachtig begin van de week in Zwitserland vingen de vliegactiviteiten op de vliegbasis Meiringen in het Berner Oberland dit keer pas op dinsdag aan. De maandag was te onstuimig om te vliegen.
De aftrap was rustig met een enkele F/A-18C die het luchtruim koos. Rond 09:30u steeg de J-5016 zonder wingman op voor een missie.
Even voor 11.00u kwamen twee F-5E Tiger II’s uit hun shelters vlak naast de baan. Achtereenvolgens stegen de J-3094 en de J-3095 op. Die Zwitsers houden wel van structuur. Gewoon twee kisten met opeenvolgende registraties het luchtruim in sturen. Altijd makkelijk voor nummertjesschrijvers.
Ondertussen waren nog drie F-5E/F Tiger II’s op het platform gezet. Een tweezitter (J-3211) en twee eenzitters (J-3097 en J-3080) waarvan de laatste in de kleuren van Patrouille Suisse was gehesen.
Na een uurtje vliegen meldde de F/A-18C zich weer. Via een kort circuitje werd naar baan 28 gevlogen en werd de landing ingezet.
Niet veel later verschenen ook één voor één de F-5E Tiger II’s weer boven het veld. Na touchdown gebruikten beide kisten hun remaparachute om met een comfortabele snelheid aan het einde van de baan te eindigen.
Na de landing taxieden alle toestellen terug naar hun shelter. Voor de F/A-18C was dat in de kavernen in de bergen en de twee F-5E’s reden de shelters naast de baan binnen om bijgetankt te worden.
Flp Abt 3 / Fl Kp 8
De twee F-5E’s hadden op de rechterkant van de neus een embleem zitten. Dit is van de Flugplatz Abteilung 3 / Flieger Kompanie 8 welke gevestigd was op de inmiddels gesloten vliegbasis Turmann in Wallis. In maart 2003 werd dit vliegveld voor het laatst gebruikt en de Flugplatz Abteilung 3 werd opgeheven. Toch is het embleem nog op de kisten blijven staan zoals te zien is. Een mooi stukje Zwitserse luchtvaarthistorie.
Na de lunch
In de middag meldden zich rond 13:30u een zestal kisten zich op de radio. Achtereenvolgens vertrokken de J-3211, de J-5236 samen met de J-5016 en tenslotte nog drie F-5E Tiger II’s in de vorm van de J-3094, J-3095 en J-3097.
Gezien het matige weer was de middagvlucht geen slechte score. De toestellen bleven een krap uurtje weg waarna de F-5F Tiger II zich als eerste meldde om een touch & go te maken.
Deze kist was helemaal clean, dat wil zeggen er hing geen externe brandstoftank onder het vliegtuig. De kist is daardoor uiteraard lichter en wendbaarder, maar het vliegbereik is vanzelfsprekend minder. Niet gek dat dit toestel als eerste RTB “Return To Base” kwam.
Na een rondje Interlaken keerde de Tiger weer terug boven het veld om vervolgens een fullstop te maken. Daarbij werd – zoals bijna standaard – gebruik gemaakt van de remparachute achter in de staart.
Ter hoogte van de barrier stond een medewerker klaar om de piloot het teken te geven dat hij de remparachute kon loskoppelen. Daarna werd het stuk doek snel opgevouwen en in het gereedstaande busje gelegd.
Nu was het de beurt aan de twee Hornets. Beide F/A-18’s kwamen netjes achter elkaar binnen en rolden uit tot het einde van de baan.
Als laatste waren alleen de drie F-5E’s nog in de lucht. Die druppelden ook één voor één binnen. Twee van hen wierpen hun remparachute al af bij de een-na-laatste exit. Dat scheelde weer wat terugtaxiën naar het platform. Ook de derde F-5E wierp vroegtijdig zijn chute af maar reed wel door naar het einde van de baan.
Gevolg was dat de medewerker met zijn busje daarna op pad kon om de chutes een eindje verderop van het asfalt te rapen.
Het blijft uniek
Nadat de kisten weer veilig geland waren liepen de weerscondities snel terug en begon het te regenen. Ondanks het grijze weer van deze dag is eens te meer gebleken hoe uniek de vliegbasis Meiringen is. Al moest de ISO waarde bij het fotograferen wel wat omhoog vandaag.
Waar sta je met je neus zo dicht op de actie! En hoeveel goede mogelijkheden zijn er wel niet om te fotograferen. Dit vliegveld verveelt nooit, zeker niet in de weken waarop zowel met de F/A-18 als de F-5 gevlogen wordt.