Zo ziet een dag in februari op vliegbasis Meiringen eruit

J-3095 Northrop F-5E Tiger II

Meiringen, 11 februari 2020 – Na een stormachtig begin van de week in Zwitserland vingen de vliegactiviteiten op de vliegbasis Meiringen in het Berner Oberland dit keer pas op dinsdag aan. De maandag was te onstuimig om te vliegen.

J-5016 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet klimt de grijze lucht tegemoet

De aftrap was rustig met een enkele F/A-18C die het luchtruim koos. Rond 09:30u steeg de J-5016 zonder wingman op voor een missie.

J-3094 Northrop F-5E Tiger II in take off voor de ochtendmissie

Even voor 11.00u kwamen twee F-5E Tiger II’s uit hun shelters vlak naast de baan. Achtereenvolgens stegen de J-3094 en de J-3095 op. Die Zwitsers houden wel van structuur. Gewoon twee kisten met opeenvolgende registraties het luchtruim in sturen. Altijd makkelijk voor nummertjesschrijvers.

J-3095 Northrop F-5E Tiger II volgde zijn collega

Ondertussen waren nog drie F-5E/F Tiger II’s op het platform gezet. Een tweezitter (J-3211) en twee eenzitters (J-3097 en J-3080) waarvan de laatste in de kleuren van Patrouille Suisse was gehesen.

J-3097 Northrop F-5E en J-3211 Northrop F-5F met daarachter de J-3080 in de kleuren van Patrouille Suisse

Na een uurtje vliegen meldde de F/A-18C zich weer. Via een kort circuitje werd naar baan 28 gevlogen en werd de landing ingezet.

J-5016 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet in de landing

Niet veel later verschenen ook één voor één de F-5E Tiger II’s weer boven het veld. Na touchdown gebruikten beide kisten hun remaparachute om met een comfortabele snelheid aan het einde van de baan te eindigen.

J-3095 Northrop F-5E Tiger II in de landing
De pilotchute bij de J-3095 komt net naar buiten
J-3095 Northrop F-5E Tiger II met geheel geopende remparachute

Na de landing taxieden alle toestellen terug naar hun shelter. Voor de F/A-18C was dat in de kavernen in de bergen en de twee F-5E’s reden de shelters naast de baan binnen om bijgetankt te worden.

J-5016 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet
J-3094 Northrop F-5E Tiger II
J-3095 Northrop F-5E Tiger II

Flp Abt 3 / Fl Kp 8

De twee F-5E’s hadden op de rechterkant van de neus een embleem zitten. Dit is van de Flugplatz Abteilung 3 / Flieger Kompanie 8 welke gevestigd was op de inmiddels gesloten vliegbasis Turmann in Wallis. In maart 2003 werd dit vliegveld voor het laatst gebruikt en de Flugplatz Abteilung 3 werd opgeheven. Toch is het embleem nog op de kisten blijven staan zoals te zien is. Een mooi stukje Zwitserse luchtvaarthistorie.

Het embleem van Flpl Abt 3 / Fl Kp 8 op de J-3095

Na de lunch

In de middag meldden zich rond 13:30u een zestal kisten zich op de radio. Achtereenvolgens vertrokken de J-3211, de J-5236 samen met de J-5016 en tenslotte nog drie F-5E Tiger II’s in de vorm van de J-3094, J-3095 en J-3097.

Gezien het matige weer was de middagvlucht geen slechte score. De toestellen bleven een krap uurtje weg waarna de F-5F Tiger II zich als eerste meldde om een touch & go te maken.

J-3211 Northrop F-5F Tiger II

Deze kist was helemaal clean, dat wil zeggen er hing geen externe brandstoftank onder het vliegtuig. De kist is daardoor uiteraard lichter en wendbaarder, maar het vliegbereik is vanzelfsprekend minder. Niet gek dat dit toestel als eerste RTB “Return To Base” kwam.

J-3211 Northrop F-5F Tiger II

Na een rondje Interlaken keerde de Tiger weer terug boven het veld om vervolgens een fullstop te maken. Daarbij werd – zoals bijna standaard – gebruik gemaakt van de remparachute achter in de staart.

De medewerker staat klaar om aan te geven dat de remparachute ontkoppeld mag worden

Ter hoogte van de barrier stond een medewerker klaar om de piloot het teken te geven dat hij de remparachute kon loskoppelen. Daarna werd het stuk doek snel opgevouwen en in het gereedstaande busje gelegd.

En… los!

Nu was het de beurt aan de twee Hornets. Beide F/A-18’s kwamen netjes achter elkaar binnen en rolden uit tot het einde van de baan.

J-5236 McDonnell Douglas F/A-18D Hornet
J-5016 McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

Als laatste waren alleen de drie F-5E’s nog in de lucht. Die druppelden ook één voor één binnen. Twee van hen wierpen hun remparachute al af bij de een-na-laatste exit. Dat scheelde weer wat terugtaxiën naar het platform. Ook de derde F-5E wierp vroegtijdig zijn chute af maar reed wel door naar het einde van de baan.

J-3094 Northrop F-5E Tiger II rolt uit terwijl de J-5016 F/A-18C terugtaxiet
J-3095 Northrop F-5E Tiger II
J-3097 Northrop F-5E Tiger II

Gevolg was dat de medewerker met zijn busje daarna op pad kon om de chutes een eindje verderop van het asfalt te rapen.

Met het busje worden de drie remparachutes opgezocht
Vervolgens werden ze één voor één in de auto gehesen

Het blijft uniek

Nadat de kisten weer veilig geland waren liepen de weerscondities snel terug en begon het te regenen. Ondanks het grijze weer van deze dag is eens te meer gebleken hoe uniek de vliegbasis Meiringen is. Al moest de ISO waarde bij het fotograferen wel wat omhoog vandaag.

J-3094 Northrop F-5E Tiger II net na touch down

Waar sta je met je neus zo dicht op de actie! En hoeveel goede mogelijkheden zijn er wel niet om te fotograferen. Dit vliegveld verveelt nooit, zeker niet in de weken waarop zowel met de F/A-18 als de F-5 gevlogen wordt.

Meiringen is een vliegbasis met geweldige mogelijkheden voor het fotograferen

Geef een reactie