
Stans / Buochs, 13 februari 2020 – De HB-HHH is een Pilatus PC-7 MkII. In de folder van de fabriek wordt het toestel aangeprezen als ‘The Basic Trainer’. Dit model is in feite een mengelmoes van een PC-7 en een PC-9.
PC-7 en PC-9
De PC-7 Turbo Trainer is een zeer succesvol trainingsvliegtuig gebleken. Dit type is in dienst bij vele luchtmachten waaronder de Koninklijke Luchtmacht. Vanuit dit model is een modernere variant ontwikkeld, de PC-9. Dit toestel is eveneens een tandemzitter. Het is alleen een structureel ander toestel met een krachtigere motor, een ruimere cockpit en schietstoelen.

PC-7 MkII
Pilatus bedacht in 1994 op verzoek van de Zuid-Afrikaanse luchtmacht een nieuwe variant van de populaire trainers, de PC-7 MkII. Daarbij gebruikte men de romp van een PC-9 en de vleugels (met ophangpunten) van de PC-7. De gebuikte motor werd een Pratt & Whitney Canada PT6A-25C die 700 pk (515 kW) levert. Deze motor is in kracht geknepen om zo de slijtage te verminderen en daarmee de onderhoudskosten te verlagen. Om een idee te hebben, de PC-9 heeft een Pratt & Whitney motor van 1.149 pk (857 kW).

De PC-7 MkII kreeg verder het instrumentarium en de schietstoelen van de PC-9 mee. Zo kun je stellen dat er een ‘zware’ PC-7 werd ontwikkeld of een ‘lichte’ PC-9.
Bestellingen
De afgelopen jaren heeft Pilatus volgens onze telling 169 + 1 PC-7 MkII’s gebouwd. Hieronder het staatje met de gebruikers die met het toestel vliegen.
Productieoverzicht Pilatus PC-7 MKII |
||
Luchtmacht | Aantal | Registraties |
Botswana | 6 | OD1 t/m OD5 |
Brunei | 4 | TUBD301 t/m TUDB304 |
India | 75 | P 101 t/m P 175 |
Maleisië | 24 | M50-01 t/m M50-24 |
Zuid-Afrika | 60 | 2001 t/m 2060 |
Pilatus Flugzeugwerke | 1 | HB-HHH |
TOTAAL | 170 |
Nieuw leven!
Inmiddels is de productielijn opgedroogd. Toch wordt dit model nog altijd door Pilatus op de website vermeld en het is dus nog leverbaar. Opmerkelijk genoeg verscheen op 9 augustus 2019 een nieuwe PC-7 MkII op naam van Pilatus Flugzeugwerke AG in het Zwitserse register, de HB-HHH. Deze kist heeft constructienummer 1000 meegekregen en dat is opmerkelijk want het wijkt af van de eerder gebouwde toestellen die begonnen bij 101.

Een ander opmerkelijk feit is dat dit exemplaar ingeschreven staat in de categorie ‘Experimental’ terwijl indertijd de overige kisten als ‘Utility, Aerobatic’ te boek stonden.
Zu welchem Zweck?
De vraag is nu wat Pilatus met dit toestel van plan is? De kist is basic wit met rode accenten, niet zoals toestellen van eerdere klanten. Is het een fabrieks-demonstrator? Wordt het voor testdoeleinden gebruikt? Zijn er nieuwe bestellingen in aantocht (Op Scramble staat – onbevestigd – dat het mogelijk voor Uruguay is)? Of is het een vervangend toestel voor een bestaande klant? De tijd zal het leren.
Vandaag vertrok de HB-HHH voor een lokale vlucht vanaf Stans (LSZC). Planefinder laat zien dat dit sinds 31 augustus 2019 pas de elfde vlucht van deze kist is en de derde van dit jaar. Best een leuke vangst dus!

Een gedachte over “HB-HHH Pilatus PC-7 MkII nieuwgebouwd, maar voor wie?”