Lelystad Airport, 28 februari 2020 – Naast een zeer korte tankstop van de Tecnam P2006T OO-VSB was er een Tsjechisch geregistreerde JMB VL3 Evolution op bezoek. Deze OK-WAA 46 arriveerde vanuit België en vertrok naar Maastricht – Aachen Airport.
Dit toestel is al eerder op bezoek geweest. Het staat gebaseerd in België.
De JMB VL-3 Evolution is één van de snelste side-by-side ultralights ter wereld. Dit model is leverbaar met en zonder intrekbaar landingsgestel. De OK-WAA 46 heeft een vast onderstel.
Dit model is tussen 2004 en 2007 gebouwd bij Karel Klenor (KLN), daarna van 2007 tot en met 2011 bij Aveko Spol S.r.o. Tegenwoordig is JMB Aircraft de fabrikant. Alle toestellen zijn in Tsjechië gebouwd.
Omdat de OK-WAA 46 een VL-3 Evolution is, is deze gebouwd bij JMB. De eerdere fabrikanten hebben deze versie niet in productie gehad.
De Bell LongRanger II PH-HHK van Heli Holland arriveerde met een paar grote armen gemonteerd aan weerszijden van het toestel. Zover we begrepen hebben zijn dit sensoren om de gesteldheid van dijken te kunnen controleren. Door laag en langzaam met deze voorziening over een dijk te vliegen wordt de samenstelling van de dijk in kaart gebracht. Hoogte, dikte, zwakke plakken, allemaal informatie over de dijk die zo verkregen wordt.
Bij Wings over Holland nam men vandaag hun North American AT-6 Texan onder handen. Met Luuk van Hooijdonk aan de controls werd even proefgedraaid met deze fraaie machine. Het linker zijpaneel was ter hoogte van de cockpit verwijderd om het onderhoud makkelijker te maken.
De PH-XXH mocht even ruiken aan de buitenlucht. Vliegen zat er nog niet in. Deze Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga SP stond korte tijd buiten bij Air Waterland.
Vanaf het platform HOTEL vertrok de Cessna 172P N65909. Deze kist maakte een vlucht naar Hilversum, het veld dat naar ons idee ook de thuishaven van dit toestel is. Later in de middag keerde deze Cessna echter weer terug naar Lelystad Airport.
Verder was het, op de eerder gemelde reeën na, een rustige dag. Hieronder nog een paar locals.