Nederlandse driekleur als kers op de (s)taart bij de Douglas DC-4 in het Aviodrome

PH-TAR Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster met zijn nieuwe richtingsroer

Lelystad, 6 maart 2020 – We hebben er even op moeten wachten, maar gisteren (5 maart 2020) is het richtingsroer – in de kleuren van de Nederlandse vlag – teruggeplaatst op de Douglas C-54A / DC-4 Skymaster van het Aviodrome. Dit toestel is in het najaar van 2018 bij in de spuithal van Satys voorzien van het kleurenschema van de PH-TAR, de Douglas DC-4 die de eerste trans-Atlantische lijndienst uitvoerde voor de KLM.

PH-TAR Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster met zijn nieuwe rudder

In de spuithal is in september 2018 enkel de kist zelf gespoten. Losse onderdelen heeft het Aviodrome zelf ter hand genomen, waaronder het met vliegtuiglinnen bespannen richtingsroer.

De NL-316 / (PH-DDY) Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster werd klaargemaakt voor de spuithal (juni 2018)

Al in juni 2018 was de kist gereedgemaakt om gespoten te worden. Daarbij werd het ontdaan van de rol- en hoogteroeren, alsmede een deel van de rechtervleugel (zodat het toestel in de spuithal zou passen) en het richtingsroer. Dit richtingsroer werd na demontage al snel ontdaan van zijn oude linnen en is de afgelopen periode door de medewerkers van het museum voorzien van een nieuwe bespanning.

De Douglas C-54A / DC-4 Skymaster in de spuithal van Satys (september 2018)

De restauratie van het richtingsroer is in een paar fases gedaan. Na de bespanning is het voorzien van een grondlaag om uiteindelijk rood-wit-blauw geschilderd te worden met een fraai oud KLM-logo in het witte vlak.

Het richtingsroer zag er erg verweerd uit in de loop der jaren (augustus 2017)
Bij aanvang van het spuiten werd het oude richtingsroer verwijderd en ontdaan van zijn oude bespanning (juni 2018)
Door de medewerkers van het Aviodrome werd nieuw vliegtuiglinnen aangebracht (september 2018)
Vervolgens werd een eerste grondlaag aangebracht (september 2019)

Na het spuiten van de DC-4 werd de kist de PH-TAR van de KLM. De Douglas werd vervolgens buiten bij het Aviodrome gestald en zo kon het publiek de kist weer bewonderen. Alleen… het richtingsroer en de overige bewegende delen ontbraken nog. Maar is nu verandering in gekomen.

PH-TAR Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster net toen het uit de spuithal kwam (september 2018)
PH-TAR Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster miste alleen nog zijn rood-wit-blauwe richtingsroer en andere bewegende delen (juni 2019)

De medewerkers van het Aviodrome hebben met een hoogwerker en een heftruck de rudder teruggeplaatst. Daarmee is de spreekwoordelijke kers op de (s)taart gekomen en ziet de ‘PH-TAR’ er onberispelijk en authentiek uit. Een juweeltje dat weer jaren aan het bezoekende publiek van het Aviodrome getoond kan worden.

PH-TAR Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster met zijn kers in de (s)taart)

Wellicht overbodig om te melden, maar deze kist is niet de originele PH-TAR. Dit toestel was voorbestemd om de PH-DDY te worden bij de Dutch Dakota Association. Zij hadden deze kist in Zuid-Afrika aangeschaft en het was als ZS-IPR naar Schiphol gevlogen. Er werd alleen geen BvL afgegeven en de kist is naar het Aviodrome overgebracht als NL-316 en in de kleuren gespoten van een DC-4 in dienst voor de Netherlands Government Air Transport zoals deze vloog net na de Tweede Wereldoorlog.

Deze C-54A Skymaster kwam als ZS-IPR in 1997 aan in Nederland
Vervolgens werd het toestel als NL-316 gespoten naar het Aviodrome gebracht (maart 2006)

Deze kist is in 1944 zijn carrière begonnen als Douglas C-54A Skymaster (c/n 7488) met het serial 42-107469 bij de United States Air Force. Het is dus de militaire versie van de Douglas DC-4. Via een reeks aan gebruikers verspreid over de wereld is het toestel uiteindelijk bij de Zuid-Afrikaanse luchtmacht terechtgekomen en vervolgens als ZS-IPR in het civiele register van Zuid-Afrika.

PH-TAR Douglas DC-4 (C-54A) Skymaster

Een gedachte over “Nederlandse driekleur als kers op de (s)taart bij de Douglas DC-4 in het Aviodrome

  1. Wat is ie mooi geworden………. Complimenten voor de mensen van Satys en Aviodrome !
    Weet je waarom de ZS-IPR eigenlijk geen BvL kreeg? Te ver heen ???

Geef een reactie