HB-TEN Cessna Caravan van Swiss Flight Services opereert vanaf Lelystad Airport

HB-TEN Cessna 208B Grand Caravan EX

Lelystad Airport, 11 maart 2020 – Met het voorjaar in aantocht starten de survey-luchtvaartmaatschappijen ook weer met het digitaal in kaart brengen van onze aardbol. Het voorjaar is daarbij het meest geschikte tijdstip. De zon staat niet meer zo laag waardoor er minder lange slagschaduwen op de foto’s te zien zijn en er zitten nog geen blaadjes aan de bomen wat het zicht op het aardoppervlak makkelijker maakt.
De toestellen van Slagboom en Peeters van Teuge en de Tecnam van de relatief nieuwe onderneming Kavel10 hangen al veelvuldig boven ons land. Een nieuwkomer op Lelystad Airport is Swiss Flight Services. Al eerder was hun Vulcanair HB-LUA te zien op Lelystad Airport, vandaag kwam de HB-TEN langs.

HB-LUA Vulcanair P68C is ook van Swiss Flight Services (Lelystad, 7 februari 2020)

De HB-TEN is een Cessna 208B Grand Caravan EX. Deze kist is gebouwd in 2015 en heeft constructienummer 208B-5183. De vleugels van de HB-TEN zijn voorzien van een aantal vortex spoilertjes. Hierdoor wordt de luchtstroom over de vleugel geoptimaliseerd.

De vleugels van de HB-TEN zijn voorzien van vortex spoilertjes

Deze Grand Caravan EX was al in het voorjaar van 2015 in Zwitserland te zien tijdens de luchtvaartbeurs EBACE op Genève. Daar stond de kist als N583EX op de stand van Cessna te pronken. Op de beursvloer was de Caravan nog voorzien van een bagagebak onder de romp. Die is vervangen door een fotoluik. Kennelijk beviel het goed in Zwitserland, want daarna werd het als HB-TEN tot Zwitser geneutraliseerd.

Dezelfde Cessna 208B Grand Caravan EX nu als N583EX tijdens EBACE 2015 (Genève, 19 mei 2015)

De HB-TEN arriveerde vanuit de Zwitserse thuisbasis Aérodrome de Colombier (LSGN) bij Neuchâtel met vluchtnummer SFS90. Na aankomst werd de HB-TEN op het Delta-platform geparkeerd. De tankwagen werd besteld en het glas van het fotoluik aan de onderkant van de kist werd gereinigd.

De HB-TEN Cessna 208B Grand Caravan EX wordt van nieuwe kerosine voorzien
Het fotoluik wordt gereinigd

Deze Cessna is uitgerust met laserscanapparatuur van Riegl. Het basisstation is bij de deur, boven het fotoluik gemonteerd. Die camera staat op zijn beurt weer op een gestabiliseerde Somag GSM 4000 voet. Dat is nodig om de bewegingen en trillingen van het vliegtuig op te heffen tijdens de opnames.

De apparatuur van Riegl staat op een stabilisator (oranje) boven het fotoluik bij de deur

Na een korte pauze werd de kist weer gestart. Er stond een fotomissie als SFS91 boven de westkant van Friesland op het programma. De HB-LUA vloog ook eerder over het noorden van het land.

De HB-TEN Cessna 208B Grand Caravan EX wordt opgestart voor een nieuwe missie boven Friesland

Voordat de kist gereed was om te taxiën waren er wel ruim 28 minuten verstreken! Kennelijk moet de apparatuur eerst opstarten en kalibreren met de satellieten. Daarna kan men pas op pad. Al die tijd staat de motor te draaien, dus dat kost wel het nodige aan peut.

Pas na 28 minuten warmdraaien taxiet de HB-TEN naar de baan

Dik een half uur na het starten van de motor kon de Caravan het luchtruim kiezen. Aan het begin van de avond arriveerde de HB-TEN voor de tweede keer op Lelystad Airport. Deze keer voor een nachtstop.

HB-TEN Cessna 208B Grand Caravan EX op pad naar Friesland

Geef een reactie