MuseumOld TimersWarbirds

PH-XXI Fokker D.21 replica hoopt in september 2020 te vliegen!

PH-XXI / 229 Fokker D.21 replica

Hoogeveen, 17 maart 2020 – Positief nieuws is in deze crisistijd met een lampje te zoeken. Toch viel ons oog op een mooi Facebookbericht van de ‘Egmond Vintage Wings’. En omdat iedereen wel wat goed nieuws kan gebruiken delen we de inhoud van dat bericht graag!

(PH-XXI) Fokker D.21 replica hier in aanbouw in maart 2019

De groep liefhebbers van klassieke vliegtuigen rondom de familie van Egmond op Hoogeveen meldde namelijk dat het hun streven is om het meesterwerk van grondlegger Jack van Egmond in september 2020 gereed te hebben voor de eerste vlucht. We hebben het dan natuurlijk over de unieke Fokker D.21 replica. Tot op heden was het team voorzichtig met het doen van uitspraken over wanneer het toestel klaar zou zijn. Daar is nu meer helderheid over gekomen. De vaklieden op Hoogeveen zijn al sinds 2015 met de daadwerkelijke bouw bezig en het project nadert nu zijn langverwachte voltooiing.

(PH-XXI) Fokker D.21

Het toestel, dat de registratie PH-XXI gaat krijgen (c/n 5502-1), wordt gestoken in het militaire uniform dat de vroegere ‘229’ van de Koninklijke Luchtmacht droeg in de meidagen van 1940 bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. De restanten van de gecrashte originele ‘229’ zijn nog te vinden in het Crash 40-45 museum in Aalsmeerderbrug. Dat toestel heeft gediend als onmisbare informatiebron voor de totstandkoming van deze replica.

De PH-XXI zal er als de voormalige 229 uit gaan zien
De restanten van de originele 229 Fokker D.21 in Aalsmeerderbrug

Tijdens het Hemelvaartweekend van 2019 werd de officiële roll-out van de ‘229’ gevierd. Met gevoel voor sfeer werd toen met rook en onder de klanken van het Wilhelmus de kist naar buiten gereden in het bijzijn van vele belangstellenden.

(PH-XXI) Fokker D.21 replica tijdens de roll-out op Hemelvaartsdag in 2019

In de maanden daaropvolgend is de D.21 weer de “Blue-barn” ingegaan voor verdere afbouw.  In september 2019 zijn we nog een keer op bezoek geweest om de vorderingen sindsdien te bekijken. Schroefje bij schroefje, moertje bij moertje wordt door het team vrijwilligers maximaal doorgewerkt aan het gereed maken van de Fokker. En het eind van al dat werk komt nu in zicht, met als ultiem einddoel de eerste vlucht in september 2020.

Projectaanpak

Bij de bouw van het toestel komen talloze deelprojecten om de hoek kijken. We geven een inkijkje in wat er zoal gerealiseerd is en wat nog op de planning staat voor de komende maanden.

Gerealiseerd
  • De constructiecertificaten zijn ondertekend en daarmee is de constructie akkoord bevonden.
  • Het oliesysteem is ingebouwd.
  • Het brandstofsysteem is ingebouwd.
  • Het elektrisch systeem is bijna klaar en wordt over 1 à 2 weken onder spanning gezet.
  • En veel meer!
Planning:
  • Het inbouwen van de brandstoftank en daarna het aansluiten van het brandstofsysteem.
  • Het afronden van de constructie van de flaps.
  • Het plaatwerk rondom het brandschot bij de motor.
  • Het vervaardigen van de stroomlijnkappen om het landingsgestel (handwerk door Jack van Egmond).
  • Het afwerken van de panelen achter de cockpit.
  • Het afstellen van de diverse systemen.
  • Het spuiten van de panels en stuurvlakken.
De handgemaakte brandstoftank is klaar om ingebouwd te worden
De panels en stuurvlakken worden binnenkort gespoten

En als de kist dan geheel gespoten is en alle systemen werken, dan was het de bedoeling dat de PH-XXI tijdens de open hangar dag op 16 mei 2020 in zijn volle glorie getoond zou worden. Helaas is dit evenement inmiddels door de coronacrisis afgelast.
Een volgende mijlpaal staat gepland voor juni 2020. Het kloppend hart van de Fokker, de Wright Cyclone R-1820F, zal volgens de huidige planning dan tot leven komen.

In juni 2020 hoopt deze Wright Cyclone stermotor tot leven te komen

Elk nadeel…

Speelt het Coronavirus de bouw van de Fokker D.21 geen parten? Ja en nee. Alleen Johan Cruijff zei ooit: “Elk nadeel hep z’n voordeel…” Natuurlijk nemen de vrijwilligers alle richtlijnen rondom de voorkoming van de verspreiding van het Coronavirus serieus en levert het beperkende situaties op. Maar de situatie biedt ook mogelijkheden. Een groep van zeven jonge vrijwilligers in het team volgt de opleiding luchtvaarttechniek aan het Deltion College in Zwolle. Hun school is momenteel dicht en de lessen worden zoveel mogelijk digitaal gegeven. Die groep techneuten volgt hun digitale lessen (zoals aerodynamica) op het vliegveld Hoogeveen. Na afloop kunnen zij dan direct aan de slag met de Fokker D.21. Er worden hierdoor nu juist meer uren besteed per week aan de D.21 dan voorheen. De bouw loopt dus zeer voorspoedig! En de opleiding heeft al laten vallen dat deze leerlingen hun praktijklessen op deze manier waarschijnlijk niet hoeven in te halen! Al met al een voordeel dus in deze vervelende tijden.
Voor de begeleiding van de bouw is de nestor van dit project, “opa” Jack, gemiddeld vier dagen per week aanwezig. Ook de beoogde displaypilot van de Fokker, Henk van den Brink, werkt ongeveer twee dagen per week mee aan Fokker D.21.

Het bijna voltallige team van vrijwilligers dat aan de bouw van de Fokker D.21 replica werkt

Al eerder besteedden we aandacht aan de bouw van de PH-XXI. Die items zijn HIER en HIER terug te lezen.

Geef een reactie