
Old Warden, Hendon – Wie van de drie? Wie keer er tussen 1963 en 1983 niet naar dit populaire AVRO-programma met als bekendste spelleider Herman Emmink? Uit drie kandidaten moest de enige echte putjesschepper of raketgeleerde gehaald worden. De andere twee probeerden met hun antwoorden op vragen van het pannel hen om de tuin te leiden. Bordjes op de knieën en kiezen maar! Wie is de enige echte…
Datzelfde spel, maar dan met twee kandidaten, kunnen we doen met de Percival Mew Gull.
We stellen de kandidaten even aan u voor.
Kandidaat 1: “Hallo! Mijn naam is G-AEXF en ik ben een Percival Mew Gull.”

Kandidaat 2: “Hallo! Mijn naam is G-AEXF en ik ben een Percival Mew Gull.”

Herman Emmink: “Ik ben een Percival Mew Gull uit 1936. Ik ben gebouwd als racevliegtuig en beschik over een De Havilland Gipsy Queen II motor. Ik heb in de jaren dertig vele luchtraces gedomineerd en ik ben de enige originele van de zes gebouwde Mew Gulls die bewaard is gebleven. Was getekend G-AEXF”.
Wil de echte Mew Gull dan nu opstijgen?
We zien hier twee keer de G-AEXF. Eentje die hangt in het Royal Air Force Museum in Hendon (bij Londen) en eentje die vliegt bij de Shuttleworth Collection op het Britse vliegveld Old Warden. Er kan er maar één de echte G-AEXF zijn. Of zijn beide niet meer de oorspronkelijke racer?

Je zou verwachten dat het origineel goed bewaard wordt in een museum. Zo heb je de minste kans dat er wat mee gebeurt en zo blijft het toestel voor in lengte van jaren bewaard voor het nageslacht.
Toch is het bij de G-AEXF net even anders! Een goed nagebouwde statische replica hangt namelijk in het museum en de echte G-AEXF is nog altijd “alive and kicking” vanaf Old Warden!
De replica in het RAF Museum is overigens niet zomaar een knutselwerkje. Dit toestel is natuurgetrouw gebouwd door het bedrijf AJD Engeneering. Dit bedrijf had ook daarvoor de echte G-AEXF weer gerestaureerd na een ongeval op 17 juli 1991 op Old Warden. Daarbij werd het toestel als afgeschreven bestempeld. Maar zie, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, deze ‘stormmeeuw’ vliegt weer en nog steeds.

Je kunt na de crash in 1991 de vraag stellen of de G-AEXF op Old Warden nog wel de originele is? Inmiddels is dit toestel in de loop der jaren dermate vaak aangepast, verbouwd en gerestaureerd dat er wellicht ook gesteld mag worden dat het hier een replica van het origineel betreft. Toch staat deze kist als de originele G-AEXF te boek met bouwjaar en serienummer als in 1936. Dus bestempelen wij de G-AEXF op Old Warden als de enige echte en daarmee de winnaar van deze editie van “Wie van de twee?”
Productieoverzicht Percival Mew Gull |
||||
Registratie | Type | Versie | C/N | Opmerking |
G-ACND (1) | Percival Mew Gull | E.1 | ? | Cr ..-11.35 Angoulême (F) |
G-ACND (2) | Percival Mew Gull | E.2 | E20 | wfu 02-12-35 |
G-AEKL | Percival Mew Gull | E.2H | E21 | wfu 01-01-46 |
G-AEMO | Percival Mew Gull | E.2H | E23 | wfu ..-08-36 to ZS-AHO, Cr Southern Rhodesia |
G-AEXF | Percival Mew Gull | E.2H | E22 | ex ZS-AHM, G-AEKL |
G-AEXF | Percival Mew Gull | Replica | ? | RAF Museum Hendon |
G-AFAA | Percival Mew Gull | E.3H | E24 | wfu 06-11-48 |
G-HEKL | Percival Mew Gull | Replica | PFA 013-14759 | Replica of G-AEKL |
Vliegende replica
Naast de vliegende originele Mew Gull vliegt er in Engeland ook een luchtwaardige replica van de G-AEKL. Deze kist is G-HEKL geregistreerd. Samen met de G-AEXF vliegt deze replica af en toe in formatie. Zo krijg je een goed idee hoe in vroeger jaren het luchtracen met vliegtuigen eruit moet hebben gezien.

