De twee homebuilts van Howard H. “Pete” Myers

N42963 Pete Myers Special M-1

Oshkosh EAA AirVenture, juli 2015 en 2017 –  Deze keer brengen we twee zelfbouwkistjes bijeen van de in 2006 overleden Amerikaan Howard H. “Pete” Myers (91). Deze voormalige captain van Trans Wolrd Airlines was jarenlang een graag geziene airshow pilot. Hij was in 1966 EAA Unlimited Aerobatic Champion.

Pete Myers Special M-1

Zijn eerste creatie bouwde hij in 1950. Dat was de N42963 Pete Myers Special M-1 (c/n 1). De M-1 is een toestelletje dat sterk doet denken aan een mini Piper Cub met kleine vleugeltjes. Dat is niet verwonderlijk want in 1949 kocht Pete Myers een beschadigde Piper J3C-65 Cub op Drijvers. Deze drijvers werden aan de kant gegooid en hij begon het toestel flink te modificeren.
Bij de bouw van dit kistje zijn onderdelen van meer dan tien andere vliegtuigmodellen gebruikt. Als motor was een Lycoming O-235-C van 100 pk (73 kW) gebruikt.
In 1957 werd het kistje bij de neus en in de romp nog wat meer ingekort. In totaal 3 ft (0,91 m) ging ervan af. De motor werd toen vervangen door een sterkere Lycoming O-290 van 125 pk (92 kW).
Nog weer later werd deze kist voor de derde keer gemodificeerd. Er werden vleugels van een Taylorcraft opgezet en de motor werd opnieuw gewisseld voor een sterker exemplaar, ditmaal een Lycoming O-320 van 150 pk (110 kW). Daarmee werd het een pittig kistje en kon het prima aerobatic manoeuvres vliegen. Vooral de acceleratiesnelheid, snelheid van het rollen en de STOL-eigenschappen waren voor die tijd top.

N42963 Pete Myers Special M-1

Jarenlang heeft Pete Myers met dit toestel vele vliegshows in de VS opgeluisterd. In 1974 werd het kistje geschonken aan het EAA Museum. Tijdens e EAA AirVenture van 2015 stond de kist in de buitenlucht ten toon gesteld.

Pete Myers Special PM-2

Een tweede toestel dat Pete Myers bouwde was de N429PM Pete Myers Special PM-2 (c/n 2) Dit is een eenpersoons racevliegtuigje uit 1967 met in het vooronder een Continental O-200 motor van 100 pk (73 kW). Dit model is eigenlijk een Cassutt IIIM Racer, maar het staat als Pete Myers Special ingeschreven. Dat komt omdat Pete Myers ook dit model gemodificeerd heeft.

N429PM Pete Myers Special PM-2

De N429PM is geschikt gemaakt voor aerobatics. Daarvoor is het staartvlak vergroot en zijn de vleugels en de staartvleugel een stukje langer uitgevoerd dan bij de Cassutt Special racers.
Aan het einde van zijn vliegcarrière schonk Myers dit toestel aan Giles Henderson, een andere bekende Amerikaanse aerobatic-piloot. Giles stripte de kist om het vervolgens weer op te bouwen. Op het moment dat Giles klaar was om de kist te spuiten is de romp in de brand gevlogen en bleef alleen het stalen frame over. De vleugels bleven gespaard omdat die er op dat moment niet aanzaten. Giles heeft de kist toch opnieuw weten op te bouwen en heeft Myers het resultaat nog vliegend kunnen laten zien.

N429PM Pete Myers Special PM-2

In 2017 vloog Giles Henderson met de N429PM naar EAA AirVenture op Oshkosh. In december van dat jaar zou hij helaas bij een parachutesprong verongelukken. Tegenwoordig staat de N429PM op naam van Craig W. Smith uit Horton (Michigan).

Geef een reactie