PH-AWB Cessna 172N, a plane on a mission

PH-AWB Cessna 172N Skyhawk II

Teuge, 7 maart 2020 – De PH-AWB vliegt tegenwoordig voor de Mission Aviation Fellowship (MAF). Een mooie missie voor deze Cessna 172N. De MAF is een christelijke zendingsorganisatie en heeft als belangrijkste doelstelling om luchttransport te bieden voor zendingsactiviteiten in moeilijk bereikbare gebieden in de wereld.

PH-AWB Cessna 172N Skyhawk II op Teuge
PH-AWB Cessna 172N Skyhawk II

Bij de MAF is de PH-AWB toegevoegd aan de vloot opleidingstoetellen van de speciale MAF-vliegopleiding MATC (Mission Aviation Training Centre). Het MATC verzorgt als enige in Europa een vliegopleiding voor het vliegen in onherbergzame gebieden. Een unieke vliegschool dus. Voor de wereldwijde vloot van rond de 130 vliegtuigen worden zo toekomstige bushpilots uit heel Europa klaargestoomd voor hun belangrijke werk.

Piloten worden opgeleid om te vliegen op exotische bushplanes, zoals deze Haïtiaanse HH-MAF Cessna 207A

Oorsprong

Deze Cessna 172N is in 1979 in de VS gebouwd. Het toestel heeft als constructienummer 17272082 en heeft de Amerikaanse registratie N7307E gedragen tot het op 20 september 1991 uitgeschreven werd naar Duitsland.

D-ESAL Cessna 172N Skyhawk II

In Duitsland aangekomen kreeg deze kist de registratie D-ESAL opgespeld. Aan het begin had het toestel een standaard rood-wit kleurenschema zoals dat in de fabriek is aangebracht. De kist is in Duistland na de eeuwwisseling in een opvallend rood-wit kleurenschema gespoten en enig tijd prijkte er grote stickers van de Mediamarkt op de kist.

De cockpit van de PH-AWB Cessna 172N Skyhawk II

Dieseltje

Dit toestel is voorzien van een dieselmotor. De oorspronkelijke Lycoming motor is vervangen door een Technify Motors TAE 125-02-114 van 155 pk (114 kW). Dit is een motor die voorheen als Thielert Centurion 2.0 S door het leven ging.
Bij de nieuwe motor werd ook een nieuwe propeller geleverd. Op de neus kwam een driebladige prop te zitten in plaats van de vierbladige.

D-ESAL Cessna 172N Skyhawk II hier nog met de vierbladige propeller

Naar Nederland

Sinds 1 november 2018 gaat deze kist als PH-AWB door het leven. Die registratie werd door Air Waterland op Lelystad Airport gekozen. De letters “AW” staan natuurlijk voor de naam van het bedrijf en dit was de tweede kist, na de PH-AWA, die men van een dergelijke registratie voorzag.

De Cessna zonder registratie, nét voordat het de PH-AWB werd

Air Waterland bood het toestel te koop aan en de MAF / MATC had interesse. De oude vierbladige propeller stond onlangs nog werkloos in de hangar van Air Waterland. Wellicht een mooi project voor een plafondventilator…? Ook de grote uitlaatdemper aan de rechterkant van de neus is vervangen door een korter exemplaar.

De vierbladige prop is vervangen door een driebladig exemplaar en ook de lange uitlaat is ingekort

Verder zijn bij de facelift van de kist de sloffen om de wielkasten verdwenen. Optisch stond het fraai maar het is voor een leskistje niet erg praktisch.

De PH-AWB vliegt nu “op blote voeten”, dus zonder sloffen

Nieuw uniform

Halverwege 2019 is de PH-AWB op Breda/Seppe voorzien van de huiskleuren van de MAF / MATC. Sindsdien draait het toestel zijn rondjes tijdens lesvluchten rondom Teuge.

PH-AWB Cessna 172N Skyhawk

De “Alpha-Whisky-Bravo” is daarbij in gezelschap van twee andere Cessna 7172’s, de PH-MAF en PH-VES. Deze kisten hebben eveneens het uniform van de MAF / MATC aangemeten gekregen.

De PH-VES Reims/Cessna F172P Skyhawk is één van de andere lestoestellen van het MATC

Een gedachte over “PH-AWB Cessna 172N, a plane on a mission

  1. Zag ‘m net boven Almelo over komen op pak ‘m beet 200 meter hoogte. Dus dat onherbergzame gebied kan wel kloppen.

Geef een reactie