Schiphol, 1 april 2020 – De coronacrisis treft vele bedrijven en vrijwel iedereen persoonlijk. Een van de sectoren die wereldwijd zwaar te lijden heeft is de passagiersluchtvaart. Deze is momenteel grotendeels tot stilstand gekomen.
Gevolg van deze stilstand is dat Schiphol vol staat met geparkeerde vliegtuigen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. KLM vliegt nog een beetje. Maatschappijen als Transavia en TUI helemaal niet meer.
Parkeerplekken
De toestellen worden overal op het veld neergezet; bij de pieren die toch niet meer in gebruik zijn, op Schiphol-Oost en zelfs op de baan 18L-36R die tijdelijk buiten gebruik is gesteld. Onder de wielen van de toestellen zijn rijplaten op de startbaan gelegd om het asfalt niet te beschadigen door de langdurige druk op één punt van door de wielen.
Op Schiphol-Oost zijn momenteel tal van gestrande bizjets te vinden. De zakelijke luchtvaart staat op een zeer laag pitje. Zo staan er een tiental kisten van de VIP-chartermaatschappij Netjets werkloos op het platform. Maar ook bijvoorbeeld de hagelnieuwe Dassault Falcon 7X toestellen PH-GWS en PH-IWS gevlogen door Exxaero voor VolkerWessels staan in de wachtstand.
Conserveren
Om de essentiële tools van de luchtvaartbedrijven – de vliegtuigen – te beschermen tegen de stilstand zijn de toestellen zo goed mogelijk geconserveerd. Op Schiphol Oost troffen we een aantal Transavia Boeing 737’s aan waarbij enkele vitale onderdelen van de toestellen zijn afgeplakt.
Zo zijn de motoren afgeplakt met plastic en tape. Op die manier kan er geen vuil inkomen of kunnen verliefde vogelpaartjes hier niet hun nestje in gaan bouwen.
Rond de neus van het toestel zijn ook zaken afgeplakt. Het gaat hier om kwetsbare sensoren zoals de pitotbuis. Deze is essentieel voor het functioneren van de hoogtemeter van het toestel. Vuil of insecten in die sensoren kunnen de werking van de instrumenten in de cockpit belemmeren. Dat wordt zo voorkomen.
Capaciteitsoverschot
Transavia ontvangt deze dagen een aantal toestellen retour die bij GOL Linhas Aéreas in Brazilië gedurende het winterseizoen waren ingezet. Met GOL wisselt Transavia sinds jaar en dag toestellen uit om de wisselende capaciteitsbehoefte over de seizoenen onderling optimaal te benutten. Alleen heeft Transavia die extra kisten uiteraard nu ook niet nodig.
Op 24 maart 2020 vloog de PR-HSB terug van Brazilië (met een tussenstop op Las Palmas/Gran Canaria) naar Schiphol. De kist is nog beplakt met zijn GOL kleurenschema, maar is wel al weer voorzien van zijn Nederlandse kenmerk PH-HSA. Omdat ook dit toestel voorlopig niet nodig is werd het, afgeplakt en wel, deze avond van Schiphol-Oost naar Schiphol-Centrum gesleept om daar geparkeerd te worden. Datzelfde lot viel drie andere teruggekeerde GOL-toestellen ten deel.
Queen na troonsafstand
Een ander droevig beeld betreft de KLM Boeing 747 Jumbo’s. Na zondag 29 maart vliegt deze ‘Queen of the skies’ niet meer met passagiers bij de KLM. Deze kisten zijn vervroegd aan de kant gezet want KLM zou er oorspronkelijk nog tot het voorjaar van 2021 mee doorvliegen. Daarmee is een eind gekomen aan het fenomeen viermotorige passagiersvliegtuigen in Nederland. Wel blijven de vracht-Jumbo’s voorlopig nog in de vloot.
Op Schiphol-Oost staan nu verspreid (al dan niet in hangars) de zeven overgebleven exemplaren: PH-BFL/N/S/T/V/W en Y. Drie van deze toestellen stonden keurig naast elkaar in het gelid op het platform voor een van de KLM-hangars.
Een rondje Schiphol levert momenteel een bijzonder beeld op. Onwerkelijk. Daar waar dit veld normaal als een soort bijenkast talloze werkbijen in- en uit ziet vliegen is het nu stil. Erg stil. Laten we met elkaar werken aan spoedig betere tijden!