Bizjets

S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP vliegt retourtje Ljubljana – Lelystad

S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP

Lelystad Airport, 3 april 2020 – De stille tijd op Lelystad Airport kent toch nog bij tijd en wijle verrassingen. Vandaag landde er een erg leuke bizjet in de vorm van een Cessna 501 Citation I/SP. Dit is een Citation van het eerste uur. De Citation 500 was het eerste model in een lange reeks privéjets van Cessna, waarvan nog altijd modellen in productie zijn. De eerste Citation vloog alweer meer dan 50 jaar geleden.

Single pilot

Deze Cessna 501 is een versie die geschikt is voor het besturen door één piloot in plaats van twee. De aanduiding SP in het type staat dan ook voor ‘Single Pilot’. Van deze Cessna 501Citation I/SP zijn tussen 1977 en 1985 in totaal 313 exemplaren gebouwd.

S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP

Het exemplaar dat vandaag op Lelystad Airport landde had ook nog eens een leuke registratie beginnend met S5-. Dat maakt het een Sloveens toestel. Die zien we hier niet iedere dag!
De S5-CMM is gebouwd in 1983 en heeft hiervoor tot 25 oktober 1990 in de VS gevlogen als N501MS bij de Shilling Coropration. Daarna kwam het in Duitsland terecht als D-IEIR bij Rieker Air Service GmbH. Na 25 april 1991 werd het overgeschreven naar Slovenië als S5-CMM. De kist wordt momenteel gevlogen door Janez Let, een klein luchttaxiebedrijfje uit Slovenië.

S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP

Er is wel iets aparts aan de hand met deze registratie want we komen bronnen tegen die aangeven dat deze kist in oktober 2018 verkocht zou zijn naar de Filipijnen. Niets is minder waar. Het toestel vliegt nog rond in Europa! En dat is des te leuker, want zo’n klassieke bizjet als deze is schaars aan het worden in onze omgeving.

S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP

De Citation kwam na een vlucht van bijna twee uur binnen vanuit Ljubljana Jože Pučnik Airport (LJLJ). Via een lefthand baseleg mocht het kistje langs de kortste route naar baan 23 draaien. Daar kwam het, met gebruik van de straalomkeerders, vlot tot stilstand.

S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP rolt uit met uitgeklapte straalomkeerders
De route van de S5-CMM van Ljubljana naar Lelystad Airport

Na de landing werd de kist voor de toren gedirigeerd door de follow-me auto. Het toestel zou aanvankelijk maar een twintigtal minuten blijven en dan alweer huiswaarts keren.

De follow-me begeleid de Citiation naar zijn parkeerplek

Reinigen

Al tijdens het taxiën konden we waarnemen dat de vliegers (het waren er toch twee voor op de bok) mondkapjes droegen. Toen de passagiers uitstapeten bleken die hier ook over te beschikken.
Toen de passagiers in hun taxi waren gestapt reinigde de crew alle raakvlakken van de kist met een reinigingsmiddel.

Iedereen met mondkapjes

Shell

Ondertussen arriveerde de brandstofwagen. Er waren wat litertje kerosine nodig voor de terugvlucht. Deze litertjes werden afgeleverd door een tankwagen van Shell en niet door de wagen van Total, die dat doorgaans doet.
De laatste dagen is men druk om de tankinstallaties om te bouwen van Total naar Shell. Kennelijk heeft Shell een nieuw contract gekregen voor het leveren van de vliegtuigbrandstoffen op Lelystad Airport.

Grote tankwagen met Jet A1 en daarachter het nieuwe containerhuisje

Naast de kleine tankwagen met Jet A1 stond er ook nog een grote tankwagen met die brandstof op het platform. Verder zijn de tankinstallaties nu voorzien van een Shelllogo in plaats van de naam van Total.

De brandstofpompen zijn nu voorzien van het Shellogo

Ook is deze week een nieuw containerhuisje geplaatst achter het reeds bestaande gebouwtje bij het tankstation op het Delta-platform. Men is nog drukdoende om dit grotere gebouwtje in te richten.
Het tanken van de S5-CMM bleek nog een tijdrovende klus. Er was om en nabij een half uur nodig met vier man om 750 liter kerosine in de vleugels van de Citation achter te laten. De geplande pitstop werd dan ook een uur in plaats van twintig minuten.
Het tanken werd door personen in Shell-kleding gedaan. Mogelijk levert Shell dus ook de bemanning van de tankwagen in de toekomst. De tijd zal het leren.

Tanken met vier man

Hoe we weten dat er 750 liter is getankt? Welnu, dat is eenvoudig. Op de nieuwe Shell tankwagen zit een grote digitale teller. Zo is op grote afstand te lezen hoeveel brandstof er in een toestel getankt wordt.

De nieuwe tankwagen met de grote digitale teller

Vertrek

Kort nadat het tanken gereed was kwamen ook de passagiers voor de terugvlucht naar Ljubljana aan bij het toestel. Het was deze chartermaatschappij kennelijk gelukt om zowel passagiers voor de heen als terugvlucht te vinden. Een efficiënt vluchtje dus!
Bij het inladen van de koffers bleek eens te meer hoe praktisch de ‘good-old’ Citation I is. In de neus van het toestel zit een royaal bagageruim.

Een van de koffers gaat in de neus

Nadat de bon van het tanken op een McDonalds-drive-in-achtige wijze door het raampje van de cockpit was gestoken konden de motoren gestart worden.

Wilt u daar een bon bij…?!? En Airmiles…?!?

Vlot werd daarna richting baan 23 uitgetaxiet en was men klaar voor vertrek. Even later steeg de oude bizjet op voor een vlucht van 1:35u richting thuishaven.

S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP op weg naar huis

2 gedachten over “S5-CMM Cessna 501 Citation I/SP vliegt retourtje Ljubljana – Lelystad

Laat een reactie achter bij Berend Jan Floor Reactie annuleren