HomebuiltOld TimersSportvliegtuigenTwinsUltralights

Veel zonneschijn, maar weinig nieuws onder de zon op Lelystad Airport

D-IHLB Cessna 402B Businessliner

Lelystad Airport, 4 april 2020 – Een stralende vliegdag en toch maar weinig beweging op het veld. We weten allemaal hoe dat kan… Slechts drie bezoekers troffen we aan. Daaronder waren twee fotokisten. Het Duitse toestel van Hansa Luftbild was daarbij de opvallendste.

D-IHLB Cessna 402B Businessliner

Deze knalgele Cessna 402B vloog boven Noord-Holland en kwam hier voor een tankstop. De kist was in de ochtend vertrokken vanaf Münster-Osnabrück. Na de tankstop vloog de kist weer richting Noord-Holland om door te gaan met zijn klus.

PH-MAS Partenavia P68C-TC

De PH-MAS was de andere fotokist. Dit toestel, dat vanaf Budel opereert, komt de laatste tijd tussendoor wel vaker tanken. Omdat het werkgebied boven de Flevopolder lag was het logisch dat de kist hier een tussenstop voor brandstof kwam maken.

PH-MAS Partenavia P68C-TC

Een derde visitor was de PH-XYZ. Deze Robin kwam vanaf Rotterdam – The Hague en vertrok daarna richting Teuge. Kan goed een overland solo geweest zijn van een piloot in opleiding.

PH-XYZ Robin DR401/155 CDI EcoFlyer

Locals

De overige toestellen die te zien waren deze zonnige middag waren allen op Lelystad gebaseerde exemplaren. De bokaal voor de leukste local ging deze middag naar de Lucombe 8A N25366. Deze gele oldtimer stamt uit 1940 en is sinds het najaar van 2013 in ons land. Het kistje vindt onderdak in de hangar bij Wings over Holland. Het is niet vaak vliegend te zien, maar vandaag dus wel.

N25366 Luscombe 8A Silvaire
N25366 Luscombe 8A Silvaire

Met de N263CD zat het niet mee. Deze Cirrus SR20 had net getankt en was gereed om te gaan vliegen. Helaas bleek toen dat de deur rechts niet goed wilde sluiten en dat kon ook niet à-la-minute verholpen worden. Men kon daardoor onverrichter zaken terug naar de hangaar.

De rechter deur van de N263CD Cirrus SR20 wilde niet goed sluiten
De kist ginig daarop weer terug naar de hangar

Het zustertoestel, de N264CD, was in betere conditie. Die kist kon later in de middag wel het luchtruim kiezen.

N264CD Cirrus SR-20
N264CD Cirrus SR-20

Een local die nog nimmer gevlogen heeft is de PH-FFT. Toch vordert deze zelfgebouwde Vans RV-12iS al flink. Vandaag mocht de kist even wat vitamine-D opdoen in het zonnetje.

PH-FFT Vans RV-12iS

Fotogalerij

Vogels

En als het dan wat minder druk is met gemotoriseerde vliegende objecten, dan hebben we gewoon wat meer oog voor de variëteit aan vogels die er rondom het veld te vinden zijn. Zo zagen we vanmiddag een statig zwanenpaar voorbijgaan. Nu de “blauwe zwanen” bijna allemaal aan de grond staan, zijn deze witte momenteel de enige soort die nu boven ons land “operationeel” is.

Witte zwanen

Met de komst van een nieuwe brandstofmaatschappij op de luchthaven (Shell in plaats van Total) is ook de mobiele tankwagen gewisseld. Nu zat er in het verleden wel vaker een kwikstaart-paartje onder de voorbumper van de oude auto. Vandaag was het paar nog redelijk van slag van de grote wisseltruc. Ze leken niet te snappen waar hun “huis” gebleven was.

Kwikstaart

De man des huizes was alweer drukdoende om de herstelwerkzaamheden aan de woning te starten. Er werd ijverig nestmateriaal aangevoerd. Of de onderkant van een tankwagen nou de beste plek is om te nestelen zal ongetwijfeld bediscussieerd kunnen worden…

Kwikstaart nét terug van de bouwmarkt
Kwikstaart

Verder waren de mussen flink in de weer. Nu het voorjaar is aangebroken zijn ook deze vogels op zoek naar van alles. In paartjes of kleine groepjes struinen ze de grond af. Dichter dan 1,5 meter van elkaar. Zij wel…

Mussen mogen op minder dan 1,5 meter van elkaar zijn

Tot slot nog de kraaien. Als een roversbende struinen ze de omgeving af. De ploffen met z’n allen neer in het gras tot er één het op de heupen krijgt en gaat vliegen. Kuddegedrag, want iedereen volgt subiet.

Kraaien

Geef een reactie