Old TimersSportvliegtuigen

N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air op Vliegveld Hilversum

N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air

Hilversum, 5 april 2020 – In de hangar van het voormalige luchtvaartbedrijf ‘Skylight’ (aan de Loosdrecht-kant van Vliegveld Hilversum) is een fraaie ERCO 415G Ercoupe Club-Air gehuisvest. Dit kistje, met constructienummer 5078 en registratie N94432, is gebouwd op 18 november 1950. Het model is ontwikkeld door de Engeneering and Research Corporation (ERCO). Daar zijn de onderdelen van dit betreffende kistje geproduceerd, maar dit toestel is daarna geassembleerd bij Sanders Aviation Inc. uit Riverdale (MD).

Het typeplaatje van de N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air

Sanders nam de productie gedurende korte tijd over nadat ERCO zijn capaciteit nodig had voor het produceren van materialen ten behoeve van de oorlog in Korea. Ook was de markt voor dit toestel kleiner geworden zodat ERCO zelf ophield met de productie. Deze Ercoupe zou tot één van de laatste drie exemplaren horen die gebouwd is en als ERCO Ercoupe door het leven gaat. Hierna is het model nog in aangepaste vorm door bijvoorbeeld Forney, Alon en Mooney gebouwd.

N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air

De Ercoupe is een bijzonder vliegtuig. Dit vanwege het ontbreken van een voetenstuur. Het toestel werd indertijd dan ook aangeprezen als een vliegtuig dat zich makkelijker liet besturen dan een auto. Ook de dubbele staart maakt het tot een markant luchtvaartuig.

N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air

De 415G variant kreeg als doopnaam ‘Ercoupe Club-Air’ mee. Deze versie onderscheidt zich van de eerdere varianten door een klein zitje voor een kind van maximaal 25 kg achterin en een aangepaste gebogen voorruit.

N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air

In 2016 is de N94432 in een container naar Nederland gekomen. De kist was goedkoop aangeschaft omdat het een niet werkende motor had op dat moment. In verhouding was het verschepen een van de duurdere kostenposten bij de aanschaf van dit vliegtuig.

N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air

Aan de binnenkant is dit exemplaar zo origineel mogelijk gehouden. Niks geen digitale instrumenten dus, maar alleen een paar vereiste analoge klokken in het dashboard.

De N94432 heeft een heel basaal (analoog) instrumentenpaneel

Er is dus ook geen brandstofmetertje aanwezig. De centrale brandstoftank (die middels een pomp gevoed wordt vanuit de twee vleugeltanks) is voorzien van een dobbertje op de neus van het toestel. Vanuit de cockpit is deze af te lezen.

De brandstofmeter op de neus

Grappig detail in de N94432 is het handschoenenkastje boven de stuurkolom. Bij veel hedendaagse Ercoupes is dit opgeofferd aan (digitale) instrumenten. Bij de N94432 niet. Alleen moest er wel een nieuw bakje achter het klepje gefabriceerd worden. Deze is door middel van 3D-printen tot stand gekomen. Een mooie wijze waarop nieuwe technieken oude techniek draaiend houdt.

Het 3D-geprinte bakje achter het handschoenenklepje

Eenmaal in Nederland werd het toestel weer luchtwaardig gemaakt. De Continental C-85 motor werd uit elkaar gehaald en goed schoonmaken deed al wonderen. En sindsdien is Nederland een mooie vliegende klassieke Ercoupe rijker.

N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air
N94432 ERCO 415G Ercoupe Club-Air

Geef een reactie