Sportvliegtuigen

Beter goed gejat dan slecht verzonnen, maar het origineel is eigenlijk veel interessanter!

D-EMAR Piper PA-28R-200 Arrow II

Koblenz-Winningen, 15 september 2019 – “Beter goed gejat dan slecht verzonnen” moet de eigenaar van deze Piper PA-28R-200 Arrow II gedacht hebben toen hij/zij op zoek was naar een nieuw kleurenschema voor zijn/haar kist. “Diesmal etwas anderes als andere” zal de gedachte geweest zijn. “We gaan eens helemaal los met de kleurtjes!” En dat lijkt aardig gelukt! Alhoewel… het is niet helemaal “anders dan anders”. Er was namelijk hiervoor al een vliegtuig dat exact hetzelfde kleurenschema had als de D-EMAR!

OE-VPY HOAC Eurospace F-15F Excalibur (Le Bourget, 1995)

In 1995 tijdens de tweejaarlijkse Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace op Le Bourget bij Parijs werd de OE-VPY Eurospace F-15F Excalibur aan het publiek getoond. Dit was een doorontwikkelde versie van de in Italië ontworpen Procaer F-15 Picchio. Aan de wieg van dat model stond het beroemde ontwerp van Stelio Frati’s F.8L Falco.

De F-BLUT is een Procaer F-15B Picchio, een voorloper van de Eurospace F-15F Excalibur

In de jaren negentig was het de Oostenrijkse firma HOAC (Hoffman – het latere Diamond Aircraft) die de F-15 in aangepaste vorm aan de man wilde als Eurospace F-15F Excalibur. Zij lieten dit toestel bouwen bij JSC Sokol in het Russische Nizhniy Novgorod.
De OE-VPY (c/n 15.002) was een van de twee gebouwde kisten. De andere was de I-EXCA. De verdere plannen vielen echter in duigen; geldgebrek. En daarmee bleef Sokol zitten met een aantal niet betaalde rekeningen en niet afgebouwde toestellen. Later zijn er nog twee rompen naar de VS verhuisd om daar afgebouwd te worden als complete toestellen
Dit alles maakt de Eurospace F-15F Excalibur een bijzonder vliegtuig. En al helemaal door het bijzondere kleurenschema. Een schema dat kennelijk bij anderen ook in de smaak viel…

D-EMAR Piper PA-28R-200 Arrow II

Nog even terug naar de D-EMAR, da’s een Arrow die in 1976 in de VS gebouwd is en daar kort als N6990J heeft gevlogen (c/n 28R-7635372). Daarna is het gelijk in 1976 naar Duitsland verhuisd.
Wij troffen de kist aan op Koblenz-Winningen. Daar werd het uit een hangar gereden om een vlucht te gaan maken.

D-EMAR Piper PA-28R-200 Arrow II

Geef een reactie